Neste Oil Rally -viikonloppu takana ja täytyy myöntää, että tällaisen viikonlopun jälkeen on upea erätä kotoa omasta sängystä. Kahta tuntia kauempaa en jaksanut nukkua, mutta tunnin normaalia pidempään ja se nyt näytti riittävän.
Toimistolla aloitan työt jälleen yhdeltätoista ja silloin myös Mari aloittaa virallisesti työharjoittelunsa. Katsotaan aluksi hieman ohjelmaa läpi ja mitä syksy pitää sisällään ja sitten jo hieman tekemäänkin.
….
Viikonlopun aikana tuo perintöveron tulevaisuus on aiheuttanut jälleen keskustelua. Ja minusta varsin aiheestakin. Perintöverotus tarvitsee pikaista remonttia ja selvitystä. Vähintä mitä pitää tehdä on perintöveron verottoman perinnön alarajan selkeä nosto ja ns. ei lähisukulaisten perintöveron selkeä lasku. Lisäksi yritysten sukupolvenvaihdoksissa perintöverotuksesta tulisi minusta ehdottomasti luopua ja nohkaista näin nuoria jatkamaan perheyrityksissä. Merkittäviä muutoksia tarvitaan ja itse olisin valmis jopa harkitsemaan Ruotsin mallia, missä perintöverosta on jo luovuttu kokonaan. Viikonlopun aikana Vasemmistoliitto myös otti asiaan kantaa kuten myös keskustan Timo Kalli, joka olisi myös valmis keventämään perintöverotusta. Asia varmasti tulee vahvasti käsittelyyn ja puheisiin syksyn aikana ja kantaa siihen otetaan eduskuntavaalikampanjoissa ja sitten myös hallitusohjelmassa. Näin uskoisin.
…
Tänään otetaan käyttöön myös uudet biometrisellä tunnisteella passit eli ns. bio-passit. Myös vanhan malliset passit ovat uudistuksen jälkeen käyttökelpoisia viimeiseen voimassaolopäiväänsä asti.
Uudistus muuttaa passin ulkonäköä, hintaa ja voimassaoloaikaa. Normaali biometrinen passi maksaa 46 euroa ja on voimassa enintään viisi vuotta. Uusiin bio-passeihin ei lapsia ei voi enää merkitä vaan lapset tarvitsevat oman passinsa. Uusi passi lisää myös turvallisuutta. Passin mikrosirulle tallennetaan esimerkiksi kaikki samat tiedot, jotka ovat passissa näkyvissä ja lisäksi turvatoimintoja, jotka vaikeuttavat passin väärentämistä ja sirun tietojen väärinkäyttöä.
…
Nyt töihin…
…
Mari tuli aamusta töihin ja alkuun hieman katsoimme kalentereita ja sitten ei muuta kuin urakoimaan. Mari aloitti kotisivujen päivityksillä. Firmani sivuille uusia kuvia mm. Neste Oil Rallista ja muistakin tapahtumista.
Puoliltä päivin pyörähdin sitten syksyn ensimmäistä kertaa koulullamme. Uusia opettajia Kirkonkylän koululla oli useampi, mutta hyvällä mielellä sieltä poiskin lähti. Uudet opettajat hyväntuntuisia ja uskon, että koulussa jatkuu hyvä meno – samassa yhteisenkasvatuksen ja -vastuun hengessä. Oli mukava nähdä vanhoja kollegoita ja myös oppilaita. Elias-kummipoikakin siellä ahkeroi. Mutta täytyy myöntää, että kun ei enää sitä ns. omaa luokkaa eli luokkaa mitä olisi opettanut – ole niin ei sellaista haikeutta ollut. Ehkä hyvä niin, mutta myönnän kyllä, että hetkiä koululla usein edelleen kaipaan.
Nyt takaisin toimistolla ja töitä…
…
Toimistolta vielä pyörähdin Helsingissä. Kamerani oli huollossa ja tänään ehdin hakea sen takaisin. Muutamia keikkoja itseasiassa jonossa, kun kuvia ei ole voinut ottaa. Nyt pitäisi alkuun hoitaa Helsingin Jokereihin siirtyneen Jyrki Louhen lehtijuttu kuntoon ja sitten muutamia muitakin ei ihan niin kiireisiä.
Tuossa ajellessa hieman myös neuvotteluja kunnan ja seutukunnankin asioista. Näyttäisi siltä, että nyt olisi hyvät mahdollisuudet saada Launosten ns. Nyynäistentien-Vähikkäläntien risteystä parannettua entisestään ja samalla korjattua myös Säästökarien ja koko Jylhäkummun alueen liikenneongelmat. Alueen kaava on ollut Tielaitoksen pyynnöstä hieman odotuksella, mutta nyt näyttää siltä, että asia lähtee etenemään. Ratkaisuna tulisi olemaan uuden risteyksen rakentaminen alakuluin hieman Riihimäen suuntaan nykyisestä risteyksestä. Asiasta neuvotteluja tässä näinä aikoina ja toivotaan, että myötä tuulta löytyy. Alue on erittäin tärkeä ratkaistavaksi monessakin mielessä. Ennen kaikkea Nyynäisten alueelta paljon koululaisia Launosten kouluun. Koulutien turvallisuus pitää pystyä takaamaan. Sitten tuon yritysalueen ratkaisut ja tarpeet ja kolmantena vielä Kantatie 54:n yleinen turvallisuus. Risteysalue on ollut vaarallinen aina ja ohistuskaistaa toteutettaessa Tielaitoksen hyvä yritys meni pieleen vaarallisen kaiteenpään myötä. Asiaa joskus selvittelin ja alun sumpun tarkoitus oli kuulemma estää turhan aikainen kiihdytys ohituskaistalle. No niinhän se ehkä toimi, mutta monta onnettomuuttakin aiheutti ja yhden todellisen vakan onnettomuustilanteen, missä toisena osapuolena olisi voinut olla hieman huonommalla tuurilla koululaisbussi. No nyt sumppua hieman jo muutettu, mutta se ei ongelmaa ratkaise. Siksi tuo koko risteyksen uudelleen arviointi ja toteutus on tarpeen.
…
Nyt jälleen kotona. Huomenna käsikirjoitustöitä, mutta nyt ajattelin laittaa hetkeksi pitkälleen.