Maanantai, 05.11.2007

Blogi, maanantaina 05.11.2007

Uuteen viikkoon. Tänään aamusta suuntaan Hämeenlinnaan tapaamaan Hämeenlinnan seudun kuntajohtajia Verkatehtaalle. Aamupäivän aiheena mm. alueen kuntaliitoshanke, ajankohtaiset kehittämishankkeet ja varmasti myös esille nousee muutamat muutkin ajankohtaiset asiat. Nämä tärkeitä tapaamisia – syksyn aikana jo olikin Forssan ja Riihimäen seudulla vastaavat tapaamiset.

Valtavasti puhetta ja aiheestakin aiheuttanut tekijänoikeusasia puhutti myös viikonloppuna. Nyt asiaan kantaa otti kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen, joka esitti, että taiteellisten ja teollisten tekijänoikeudet voisi jakaa kahteen eri ministeriöön. Pekkarisen ajatus lähtee siitä, että musiikin, teatterin ja kirjallisuuden oikeudet jäisivät tulevaisuudessakin opetusministeriön alaisuuteen ja muut mahdolliset teolliseen toimintaan liittyvät tekijänoikeudet liitettäisiin uuteen työ- ja elinkeinoministeriöön ja sen päätäntävaltaan. Eilen YLE Uutiset julkaisi meidän sivistysvaliokunnan jäsenten keskuudessa tehdyn kyselyntulokset. Viime viikolla useampikin media kysyi kantojamme ja Ylen kysymykseen vastaasi jäsenistämme 13 tekijänoikeuksien siirrolle EI, kaksi jäsentä ei kertonut kantaansa ja kahta jäsentä Yle ei saanut kiinni. Itse kuuluin EI-ryhmään eli en näe tarvetta tekijänoikeuksien siirtämiseksi opetusministeriöstä suureen uuteen superministeriöön. Tekijänoikeudet kuuluvat varsin vahvasti opetusministeriön alaisuuteen luonteensakin takia. Siksi Pekkarisen vastaantulo on minullekin mieluisa uutinen ja oikeansuuntainen. Uskon, että tästä löytyy vielä ratkaisu joka voidaan hyväksyä. Myös kulttuuriministeri Stefan Wallin on kertonut asiaan kantansa ja hänkin kannattaa (HS 10.10.2007) tekijänoikeusasioiden jättämistä tulevaisuudessakin opetusministeriöön.

….

Hämeenlinnan seudun kuntavierailu oli myös erittäin onnistunut. Saimme hyvän tietoiskun alueen Patu-hankkeesta eli seudun kuntien palvelu- ja kuntarakenteesta tulevaisuudessa. Kuntien yhteistyötä ja nyt myös kuntaliitosta on vetänyt entinen Tuuloksen kunnanjohtaja Aija Tuimala ja erittäin hyvin asiat ovatkin edenneet. Ainakin paikalla olleet vakuuttelivat että hanke etenee ja viimeisiin avoinna oleviin kysymyksiin on kuulemma löydettävissä ratkaisut. Hieno esimerkki kasvavan alueen halusta tehdä asioita tulevaisuudessa yhtenäisellä alueella yhdessä. Myös esimerkki siitä, että kasvatkin alueet etsivät ratkaisuja ja kuntaliitokset eivät enää ole vain muuttotappioalueiden ns. pakkoliittymisiä väet vievää naapurikaupunkiin. Kaupunginjohtaja Tapani Hellsten ja Juha Isosuo esittelivät myös Verkatehtaalla hieman muitakin Hämeenlinnan lähiajan hankkeita mm. uskomattoman moottoritien kattamishankkeen joka on etenemässä ja myös muuten kaupungin ja tulevan uuden Hämeenlinnan tahtoa olla Asumiskaupunki. Tämän teeman ympärille alue haluaa tulevaisuudessakin menestymisensä perustaa ja uskon, että menestystä tuleekin. Kunta-asioiden jälkeen vielä mielenkiintoinen esittelyt uudesta Verkatehtaasta ja pakko myöntää, että kerta toisensa jälkeen talo paljastaa uusia juttuja. Konserttisali on todellakin maamme ensimmäinen todellinen 2000-luvun vai kenties 2010-luvun sali, jonka muuntautumiskyky ja toimivuus on vakuuttanut. Vaikka jossain akustiikkaa on hieman kritisoitu (kuulemma kyse 0,3 sekuntia liian lyhyestä jälkikaiusta) niin siitä huolimatta ei Helsingistä eikä Tampereeltakaan löydy tänään tämän tasoista konserttisalia. Että se siitä. Ja kun Verkatehdas vielä muuntuu hetkessä ravintolateatteriksi, jazz-klubiksi ja maan parhaaksi sähköisen musiikin saliksi niin miksi ei siitä voitaisi olla koko Hämeessä ylpeitä. Puhumattakaan kokous ja seminaarimahdollisuuksista ja varauskirjakin näytti aikalailla kovia lukuja jo kolmen kuukauden alun jälkeen. Onnea Hämeenlinnalle ja koko Hämeelle.

Päivällä kävin vielä pyörähtämässä kuntamme yläkoululla ja lukiossa hieman kuulemassa ajankohtaisia asioita ja nyt kunnanhallitukseen laajennettuun ryhmään ja sitten itse kh:n kokous.

Kunnahallituksen kokous takana. Tänään päätimme pitää kunnan tuloveroprosentin vielä entisellään, mutta ennen ensi viikon valtuustoa ryhmien kanssa sovimme, että vielä on asiaa syytä tarkastella ja pohtia miten Loppi tulee jatkossa pärjäämään. Illan esityslista varsin selvä ja asiat läpi lyhyin keskusteluin hyvässä hengessä niin kuin oikeastaan tällä vaalikaudella kaikki asiat. Kuntamme myös vahvisti vielä hyväksyvänsä EKES:n uudistamisen Kehittämiskeskukseksi Talousaluetoimikunnan esityksen mukaisesti. Itse nostin jäsentenesittämissä asioissa esille vielä kuntamme päivähoitokysymykset – toivoin selvitystä mm. siitä miten kunnassamme on allergisten lasten ja muiden ”erityistä” hoitoa tarvitsevien lasten hoito järjestetty ja miten näihin asioihin voitaisiin tulevaisuudessa paremmin vastata. On nimittäin totta, että mm. allergisten lasten määrä tulee kasvamaan ja tarvitaan erilaisia tiloja ja ratkaisuja. Selvitys luvattiin.

Huomenna pitkäpäivä – todella pitkä päivä – edessä Eduskunnassa. Aamulla ensin tapaamme Hämeen kansanedustajien kanssa tuttuun kuukausipalaveriin aamusta ja sitten Paralympiapäivä Helsingin kisahallilla vielä ennen sivistysvaliokuntaa ja iltapäivän täysistuntoa. Täysistunnossa esillä valtion 3. ja 4. lisätalousarvio ja mm. tuo paljon puhuttanut autoilun verotuksen uudistus. Olen itsekin saanut kohtuullisen paljon palautetta asiasta ja monen kanssa olen asiasta myös puhunutkin. Monella ollut huolta mm. isojen perheiden tilanteesta. On totta, että malli tietyllä logiikalla suosii piskuisia ”smarteja” ja vastaavia, mutta ehdottomasti myös tila-autoista löytyy malleja jotka halpenevat ja tulevat muutenkin käytöltään edullisemmiksi. Yksi asia mikä myös on noussut esille on uudistuksen vaikutus julkiseenliikenteeseen. Tästä näkökulmasta asia on haasteellinen, mutta itse kuitenkin näen uudistuksen autojen turvallisuuden eli uudistumisen ja päästöjen kannalta oikeaksi. Itsehän linjasi viime vuoden lopulla tekemässäsini Tavoitteita -ohjelmassani asiasta näin: ”Henkilöautojen verotus pitäisi uudistaa muutenkin kokonaisuudessaan EU:n esittämään suuntaan kannustamaan ympäristöystävällisiin ja vähäpäästöisiin valintoihin. Uuden auton hankinnan yhteydessä perittävää autoveroa tulee laskea selvästi tai poistaa kokonaan ja verotuksen painopiste siirretään auton käytöstä vuosittain perittävään ajoneuvoveroon. Vuotuinen ajoneuvovero eli nk. käyttömaksu tulee porrastaa polttoaineen kulutuksen ja päästöjen perusteella.”

Tämän kannalla olen edelleen ja minusta nyt tehty esitys on hyvä askel tähän suuntaan. Isoin askel miesmuistiin vai pitäisikö sanoa ihmismuistiin. Julkisenliikenteen kilpailukyky ja toimintakyky tulee varmistaa muin toimin ja yksi sellainen tosin vain isoja kaupunkeja koskeva oli nyt samalla esitetty päätös aientaa hallitusohjelmaan kirjatun suurten kaupunkiseutujenjoukkoliikenteen tuen aloittaminen vuoteen 2009. Huomenna siis mm. näistä asioista keskustelua ja uskon, että ilta venyy sinne kymppiin huomennakin. Katsotaan.

ps. Vinkkejä ja ajatuksia autoilun verotuksesta otan mielelläni edelleen vastaan. Yksi sellainen minkä edellä unohdin oli tuontiautojen verokohtelu ja otan sen myös huomenna esille.

Kommentit