Maanantai, 05.11.2007

Blogi, maanantaina 05.11.2007

Uuteen viikkoon. Tänään aamusta suuntaan Hämeenlinnaan tapaamaan Hämeenlinnan seudun kuntajohtajia Verkatehtaalle. Aamupäivän aiheena mm. alueen kuntaliitoshanke, ajankohtaiset kehittämishankkeet ja varmasti myös esille nousee muutamat muutkin ajankohtaiset asiat. Nämä tärkeitä tapaamisia Рsyksyn aikana jo olikin Forssan ja Riihimäen seudulla vastaavat tapaamiset.

Valtavasti puhetta ja aiheestakin aiheuttanut tekijänoikeusasia puhutti myös viikonloppuna. Nyt asiaan kantaa otti kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen, joka esitti, että taiteellisten ja teollisten tekijänoikeudet voisi jakaa kahteen eri ministeriöön. Pekkarisen ajatus lähtee siitä, että musiikin, teatterin ja kirjallisuuden oikeudet jäisivät tulevaisuudessakin opetusministeriön alaisuuteen ja muut mahdolliset teolliseen toimintaan liittyvät tekijänoikeudet liitettäisiin uuteen työ- ja elinkeinoministeriöön ja sen päätäntävaltaan. Eilen YLE Uutiset julkaisi meidän sivistysvaliokunnan jäsenten keskuudessa tehdyn kyselyntulokset. Viime viikolla useampikin media kysyi kantojamme ja Ylen kysymykseen vastaasi jäsenistämme 13 tekijänoikeuksien siirrolle EI, kaksi jäsentä ei kertonut kantaansa ja kahta jäsentä Yle ei saanut kiinni. Itse kuuluin EI-ryhmään eli en näe tarvetta tekijänoikeuksien siirtämiseksi opetusministeriöstä suureen uuteen superministeriöön. Tekijänoikeudet kuuluvat varsin vahvasti opetusministeriön alaisuuteen luonteensakin takia. Siksi Pekkarisen vastaantulo on minullekin mieluisa uutinen ja oikeansuuntainen. Uskon, että tästä löytyy vielä ratkaisu joka voidaan hyväksyä. Myös kulttuuriministeri Stefan Wallin on kertonut asiaan kantansa ja hänkin kannattaa (HS 10.10.2007) tekijänoikeusasioiden jättämistä tulevaisuudessakin opetusministeriöön.

….

Hämeenlinnan seudun kuntavierailu oli myös erittäin onnistunut. Saimme hyvän tietoiskun alueen Patu-hankkeesta eli seudun kuntien palvelu- ja kuntarakenteesta tulevaisuudessa. Kuntien yhteistyötä ja nyt myös kuntaliitosta on vetänyt entinen Tuuloksen kunnanjohtaja Aija Tuimala ja erittäin hyvin asiat ovatkin edenneet. Ainakin paikalla olleet vakuuttelivat että hanke etenee ja viimeisiin avoinna oleviin kysymyksiin on kuulemma löydettävissä ratkaisut. Hieno esimerkki kasvavan alueen halusta tehdä asioita tulevaisuudessa yhtenäisellä alueella yhdessä. Myös esimerkki siitä, että kasvatkin alueet etsivät ratkaisuja ja kuntaliitokset eivät enää ole vain muuttotappioalueiden ns. pakkoliittymisiä väet vievää naapurikaupunkiin. Kaupunginjohtaja Tapani Hellsten ja Juha Isosuo esittelivät myös Verkatehtaalla hieman muitakin Hämeenlinnan lähiajan hankkeita mm. uskomattoman moottoritien kattamishankkeen joka on etenemässä ja myös muuten kaupungin ja tulevan uuden Hämeenlinnan tahtoa olla Asumiskaupunki. Tämän teeman ympärille alue haluaa tulevaisuudessakin menestymisensä perustaa ja uskon, että menestystä tuleekin. Kunta-asioiden jälkeen vielä mielenkiintoinen esittelyt uudesta Verkatehtaasta ja pakko myöntää, että kerta toisensa jälkeen talo paljastaa uusia juttuja. Konserttisali on todellakin maamme ensimmäinen todellinen 2000-luvun vai kenties 2010-luvun sali, jonka muuntautumiskyky ja toimivuus on vakuuttanut. Vaikka jossain akustiikkaa on hieman kritisoitu (kuulemma kyse 0,3 sekuntia liian lyhyestä jälkikaiusta) niin siitä huolimatta ei Helsingistä eikä Tampereeltakaan löydy tänään tämän tasoista konserttisalia. Että se siitä. Ja kun Verkatehdas vielä muuntuu hetkessä ravintolateatteriksi, jazz-klubiksi ja maan parhaaksi sähköisen musiikin saliksi niin miksi ei siitä voitaisi olla koko Hämeessä ylpeitä. Puhumattakaan kokous ja seminaarimahdollisuuksista ja varauskirjakin näytti aikalailla kovia lukuja jo kolmen kuukauden alun jälkeen. Onnea Hämeenlinnalle ja koko Hämeelle.

Päivällä kävin vielä pyörähtämässä kuntamme yläkoululla ja lukiossa hieman kuulemassa ajankohtaisia asioita ja nyt kunnanhallitukseen laajennettuun ryhmään ja sitten itse kh:n kokous.

Kunnahallituksen kokous takana. T√§n√§√§n p√§√§timme pit√§√§ kunnan tuloveroprosentin viel√§ entisell√§√§n, mutta ennen ensi viikon valtuustoa ryhmien kanssa sovimme, ett√§ viel√§ on asiaa syyt√§ tarkastella ja pohtia miten Loppi tulee jatkossa p√§rj√§√§m√§√§n. Illan esityslista varsin selv√§ ja asiat l√§pi lyhyin keskusteluin hyv√§ss√§ hengess√§ niin kuin oikeastaan t√§ll√§ vaalikaudella kaikki asiat. Kuntamme my√∂s vahvisti viel√§ hyv√§ksyv√§ns√§ EKES:n uudistamisen Kehitt√§miskeskukseksi Talousaluetoimikunnan esityksen mukaisesti. Itse nostin j√§sentenesitt√§miss√§ asioissa esille viel√§ kuntamme p√§iv√§hoitokysymykset – toivoin selvityst√§ mm. siit√§ miten kunnassamme on allergisten lasten ja muiden ”erityist√§” hoitoa tarvitsevien lasten hoito j√§rjestetty ja miten n√§ihin asioihin voitaisiin tulevaisuudessa paremmin vastata. On nimitt√§in totta, ett√§ mm. allergisten lasten m√§√§r√§ tulee kasvamaan ja tarvitaan erilaisia tiloja ja ratkaisuja. Selvitys luvattiin.

Huomenna pitk√§p√§iv√§ – todella pitk√§ p√§iv√§ – edess√§ Eduskunnassa. Aamulla ensin tapaamme H√§meen kansanedustajien kanssa tuttuun kuukausipalaveriin aamusta ja sitten Paralympiap√§iv√§ Helsingin kisahallilla viel√§ ennen sivistysvaliokuntaa ja iltap√§iv√§n t√§ysistuntoa. T√§ysistunnossa esill√§ valtion 3. ja 4. lis√§talousarvio ja mm. tuo paljon puhuttanut autoilun verotuksen uudistus. Olen itsekin saanut kohtuullisen paljon palautetta asiasta ja monen kanssa olen asiasta my√∂s puhunutkin. Monella ollut huolta mm. isojen perheiden tilanteesta. On totta, ett√§ malli tietyll√§ logiikalla suosii piskuisia ”smarteja” ja vastaavia, mutta ehdottomasti my√∂s tila-autoista l√∂ytyy malleja jotka halpenevat ja tulevat muutenkin k√§yt√∂lt√§√§n edullisemmiksi. Yksi asia mik√§ my√∂s on noussut esille on uudistuksen vaikutus julkiseenliikenteeseen. T√§st√§ n√§k√∂kulmasta asia on haasteellinen, mutta itse kuitenkin n√§en uudistuksen autojen turvallisuuden eli uudistumisen ja p√§√§st√∂jen kannalta oikeaksi. Itseh√§n linjasi viime vuoden lopulla tekem√§ss√§sini Tavoitteita -ohjelmassani asiasta n√§in: ”Henkil√∂autojen verotus pit√§isi uudistaa muutenkin kokonaisuudessaan EU:n esitt√§m√§√§n suuntaan kannustamaan ymp√§rist√∂yst√§v√§llisiin ja v√§h√§p√§√§st√∂isiin valintoihin. Uuden auton hankinnan yhteydess√§ peritt√§v√§√§ autoveroa tulee laskea selv√§sti tai poistaa kokonaan ja verotuksen painopiste siirret√§√§n auton k√§yt√∂st√§ vuosittain peritt√§v√§√§n ajoneuvoveroon. Vuotuinen ajoneuvovero eli nk. k√§ytt√∂maksu tulee porrastaa polttoaineen kulutuksen ja p√§√§st√∂jen perusteella.”

Tämän kannalla olen edelleen ja minusta nyt tehty esitys on hyvä askel tähän suuntaan. Isoin askel miesmuistiin vai pitäisikö sanoa ihmismuistiin. Julkisenliikenteen kilpailukyky ja toimintakyky tulee varmistaa muin toimin ja yksi sellainen tosin vain isoja kaupunkeja koskeva oli nyt samalla esitetty päätös aientaa hallitusohjelmaan kirjatun suurten kaupunkiseutujenjoukkoliikenteen tuen aloittaminen vuoteen 2009. Huomenna siis mm. näistä asioista keskustelua ja uskon, että ilta venyy sinne kymppiin huomennakin. Katsotaan.

ps. Vinkkejä ja ajatuksia autoilun verotuksesta otan mielelläni edelleen vastaan. Yksi sellainen minkä edellä unohdin oli tuontiautojen verokohtelu ja otan sen myös huomenna esille.

Kommentit