Vähän jälleen uutta lunta maassa. Aamulla tikka kolkutteli puhelinpylvään peltiä ja tintit lauloivat jo kovasti. Kevättä siis ilmassa joka tapauksessa. Kello on 6.50 ja aika nousta ylös. Puoli yhdeksältä alkaa Häme markkinoi – seminaari Vanajanlinnassa ja sinne suuntaan nyt ensimmäiseksi. Hieman edelleen flunssainen olo, mutta helpottamaan päin. Ehkä se unohtuu tässä tämän päivän vauhdissa 🙂 Vanajanlinnan jälkeen toimistolle, kuntaan ja sitten illalla vielä valtuuston info ja Yrittäjien kokous.
…
Häme Markkinoi –tilaisuus Vanajanlinnassa oli mielenkiintoinen. Saimme tuoretta tutkimustietoa Häme-kampanjan vaikutuksista alueeseemme ja tulevista vuoden 2006 satsauksista. Tärkeänä esille nousi mm. ”imagollinen positiointi” eli alueen sijainnin kirkastaminen itselle ja ennen kaikkea kohderyhmälle. Kysymys on siis siitä haluaako Häme suuntautua Tampereelle vai olla osa Helsingin kasvuseutua ja antaa sitten sen mukaisen signaalin mm. markkinoinnissa. Siis nyt on kyse imagollisesta sijainnista ei muusta.
Itse ajattelen, että alueemme – puhun sitten koko Hämeestä tai Riihimäen seutukunnasta – pitää saada ihmisten tietoisuuteensa sillä, että alueemme sijaitsee pääkaupunkiseudun lähellä. Ns. työpaikkamatkailussa potentiaalia on juuri pääkaupunkiseudulla ja kun saamme sinne tiedon alueemme sijainnista (vain 46-60 min työpaikalta tai kotoa) ja palveluista, niin yksi tavoite olla maamme ykkönen työpaikkamatkailussa vuoteen 2010 mennessä, ei ole utopiaa. Lopen upea luonto, Riihimäen museokeskittymä, Janakkalan Puuhamaa, Hämeenlinnan Vanajanlinna ja Kylpylähotelli Aulanko, Tammelan seutu jne. upeita ja vetovoimaisia paikkoja kaikki. Kun ihminen tulee tänne käymään niin ehkäpä tämän alueen läheisyys asuinpaikkanakin alkaa kiinnostamaan.
Tänä vuonna Häme –markkinointikampanjassa kärkiä ovat asuminen ja Hämeenlinnan vuoden 2007 asuntomessut. Käyttöön on saatu myös näyttävät alueemme mainosmateriaalit ja messurollerit ja lehtimainonnassa keskitytään Helsingin Sanomiin, Aamulehteen ja Turun Sanomiin.
Hämeessä on tehty tätä työtä strategiatasolta lähtien jo vuodesta 2002 ja tulostakin alkaa syntyä. Mielenkiintoinen oli mm. se tutkimustulos jossa tutkittiin pääkaupunkiseudun ihmisten mielikuvia alueestamme. Alkumittauksessa 2000-luvun alussa alueestamme oli erityisesti senioriväestö kiinnostunutta ja keski-ikäisten kiinnostunut oli laimeaa. Häme ja varmasti myös muidenkin kampanjoiden avulla kiinnostus alueeseemme on kasvanut. Nyt tehdyssä uusintatutkimuksessa suurinta mielenkiintoa aluettamme kohtaan ilmaisivatkin nyt juuri keski-ikäiset miehet, joiden kiinnostus alkututkimuksessa oli kaikkein laimeinta. Kampanja on siis purrut.
Tämä ei kuitenkaan varmasti yksin riitä eikä tulokset ole ainoastaan tämän hankkeen ansiota. Tarvitaan kuntien omaa markkinointia, seutukunnan yhteismarkkinointia ja ihmisten hyviä positiivisia kokemuksia. Ne kun leviävät niin asukkaitakin varmasti saadaan jatkossakin hyvin, unohtamatta yrityksiä ja matkailijoitakin.
No siinä sellainen nopea yhteenveto Häme markkinoi –tilaisuudesta. Tilaisuuden jälkeen kävin lounaalla Hannelen (Yrjö-Koskinen) kanssa ja kävimme läpi hieman kuntamme asioita. Nyt firman töiden pariin muutamaksi tunniksi.
…
Pitkä päivä jälleen takana. Kello on nyt 22.36 ja juuri ehdin kotiin. Ensin oli valtuuston infotilaisuus koulupuolen asioista. Asiat olivat hallituksessa istuville jo pääasiassa tuttuja ja lisäksi niistä vielä sivistystoimenjohtajan kanssa aamulla puhelimessa palaveerasin. Myös muutamia eri ryhmien valtuutettujen kanssa asiasta vaihdoin päivällä puhelimitse mietteitä, kun tiesin, että itse joudun lähtemään jo reilun tunnin jälkeen tilaisuudesta pois. Kuitenkin oli hyvä, että näistä asioista valtuustoa infottiin oikein kunnolla ja valtuutetuilla oli mahdollisuus keskusteluun ja kyselyyn. Suuria ja aika monimutkaisiakin juttuja, jos ei koulumaailma ole tuttua ja vaikka minulle onkin niin siitäkin huolimatta näitä saa pohtia aina oikein kunnolla.
Kiirehdin kunnantalolta sitten jo aiemmin sovittuun Lopen Yrittäjien 30-vuotisjuhlatoimikunnan kokoukseen Timjamiin. Valmistelimme yhdistyksen 30-vuotisjuhlaa ja juhlavuoden toimintaa. Siinä sitä menikin hetkessä yli kolme tuntia aikaa. Hauskaa oli ja ideoita lenteli. Juhlia vietetään joulukuun ensimmäisenä lauantaina ja muuna ohjelmana mm. kesämarkkinat, erilaisia retkiä ja tutustumiskäyntejä ja vaikka mitä.
Nyt päivä pulkassa ja kohti Nukkumatin maata.