Neste mullistaa liikenteen polttoainemarkkinoita ensi vuonna kun yhtiö tuo myyntiin 100% jätteistä ja tähteistä tehdyn uusiutuvan dieselin. Innovaatio on uraauurtava siksi, että polttoaine sopii kaikille dieselmoottoreille ja sillä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna. Neste on kertomassa uudesta tulokkaasta enemmän ensi vuoden alussa lehdistötilaisuudessa.
Nesteen uusi diesel on siis seuraava askel vuonna 2007 alkaneella uusiutuvien polttoaineiden saralla. Silloin yhtiö toi markkinoille uusiutuvan NEXBTL-dieselin, mutta tähän asti sitä on käytetty vain osana perinteisen dieselin seassa. Myynnissä olevassa Neste ProDiesel uusiutuvan osuus on ollut noin 15 prosenttia, mutta nyt uusiutuvan osuus nousee 100%. Porvoon Kilpilahden lisäksi jätteistä tehtävää uusiutuvaa dieseliä tehtäisiin tietojen mukaan myös Singaporessa ja Rotterdamissa. Suomalainen innovaatio ei siis tule mullistamaan vain Suomen liikennettä vaan tulee näkymään myös ympäri maailmaa.
Samaan aikaan olemme linjanneet, että puolitamme öljyn käytön vuoteen 2030 mennessä osana EU:n ilmastopolitiikkaa. Nesteen uusi innovaatio on tässä merkittävä askel. Neste ottaa tässä aivan omaa luokkaansa olevan harpauksen kun uusiutuvan osuus nousee 100%. Hallituksen velvoittavat tavoitteet ovat tästä murto-osa, kun velvoittava uusiutuvien polttoaineiden osuus liikenteessä nostetaan nykyisestä 20 prosentista 40 prosenttiin. Tavoitteeseemme päästäksemme myös sähköautojen osuutta tullaan lisäämään merkittävästi seuraavan noin 15 vuoden aikana.
Tuoreen ilmastostrategian mukaan uusiutuvan energian osuus kaiken energian loppukulutuksesta nousee yli 50 prosenttiin 2020-luvulla. Pitkän aikavälin tavoitteena on, että energiajärjestelmä muuttuu hiilineutraaliksi ja perustuu vahvasti uusiutuviin energialähteisiin. Tieliikenteemme aiheuttaa noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä. Päästötavoite vuoteen 2030 mennessä on niin kunnianhimoinen, että se ei toteudu ilman liikennepäästöjen suuria leikkauksia. Tuontiöljyn eli bensiinin, dieselin, polttoöljyn sekä lentobensiinin ja kerosiinin käyttö kotimaan tarpeisiin puolitetaan 2020-luvun aikana verrattuna vuoden 2005 kokonaisenergiamäärään. Päästövähennystoimenpiteet liikenteessä kohdistetaan erityisesti tieliikenteeseen, jossa päästövähennyspotentiaali on suurin. Liikennejärjestelmän energiatehokkuutta parannetaan esimerkiksi liikenteen uusia palveluita kehittämällä, kulku- ja kuljetustapoihin vaikuttamalla sekä älyliikenteen keinoja hyödyntämällä. Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 yhteensä vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa ja vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa. Strategian mukaan liikenteen biopolttoaineiden energiasisällön fyysinen osuus kaikesta tieliikenteeseen myydystä polttoaineesta nostetaan 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Myös ajoneuvokannan uusiutumista nopeutetaan huomattavasti.
Neste on tässä työssä nyt tärkeänä tienavaajana ja suunnannäyttäjänä.
….
Kello 20.58 ja päivä jälleen paketissa. Tänään pääasiassa Lopella, mutta lyhyt piipahdus myös Riihimäellä. Ja muutama puhelinpalaverikin eli vaikka töihin ei tarvinnutkaan konkreettisesti matkata niin monenlaista saatiin eteenpäin. Mutta mahtui tähänkin päivää hieman ulkoiluakin ja kivasta plussasäästä nauttimista. Huomenna sitten ihan vapaapäivä ja Helsinkiin viimeistä kertaa tänä vuonna.