Lauantai, 08.04.2006

Blogi, sunnuntaina 09.04.2006

Sunnuntai alkoi töiden merkeissä. Aamulla aikaisin ylös ja kohti Helsinkiä ja tv-studiota. Aamupäivästä teimme illan Motoforumiin ensin lauantain tapahtumia koskevat jutut ja sitten juonnot yms. ajattomat työt. Tämän jälkeen odottelimmekin jonkin aikaa päivän kilpailujen tuloksia. Ensin tuli Korsikan MM-rallin tulokset ja sitten perään DTM Hockenheimin tulokset.

Tänä vuonna moottoriurheilussa tulee kuluneeksi 20 vuotta Korsikan suomalaistragediasta. Moottoriurheilukansa muistaa kuin eilisen päivän päivän tasan kahdenkymmenen vuoden takaa. Korsikan ralli ja silloisten superautojen yhdistelmän vaarallisuus tiedettiin jo edellisestä vuodesta. Italialainen Attilio Bettega kuoli ulosajossa rallin neljännellä erikoiskokeella. Lancian tehdastalli veti tiimin muut autot pois kilpailusta. Ari Vatanen ajoi niin ikään rajusti ulos, mutta selviytyi pienemmillä vammoilla.

Nyt vuonna 1986 Korsikan rallissa Henri Toivonen hallitsi ylivoimaisesti kilpailua kunnes erikoiskokeella 18 Cortessa Toivosen Lancia suistui tieltä, putosi rinnettä alas ja syttyi räjähdysmäisesti tuleen. Korsikalta kantautui suru-uutinen – Henri Toivonen ja hänen kartanlukijansa Sergio Creston olivat menehtyneet. Henri Toivosen traaginen onnettomuus sai FIA:n toimimaan, superautojen aikakausi päättyi vuoteen 1986.

Kelailin studiolla vanhoja nauhoja tuolta Korsikalta vuodelta 1986. Timo Pulkkinen haastatteli Henri Toivosta juuri ennen kohtalokasta erikoiskoetta. Henkka kertoi, että nyt takana yhtenä päivänä monta sataa ek-kilometriä sen aikaisen koko Jyväskylän suurajojen ek-kilometrimäärä. Sitten hän jatkoi, ettei tätä jaksa kukaan – pää ei toimi. Haastattelu loppui ja Toivonen lähti erikoiskokeelle joka jäi hänen viimeisekseen.

Viimeisistä iloisista – voiton riemuisista uutisista on myös kulunut tovi. Korsikalla juhlittiin edellisen kerran suomalaisvoittajaa 22 vuotta sitten vuonna 1984, kun Markku Alen ajoi rallin voittoon. Upeaa katseltavaa oli myös Ari Vatasen meno silloin uudella B-ryhmän nelivetoisella superautolla Peugeot Turbo 16:lla. Vatanen johti kilpailua aina ulosajoonsa asti. Ulosajon jälkeen Alen siis ajoi toistaiseksi viimeiseksi Korsikan suomalaisvoittajaksi.

Nytkään emme siis saaneet suomalaisvoittajaa. Sebastien Loeb oli ylivoimainen ja Marcus Grönholm sai tyytyä kakkostilaa. Mikko Hirvonen ajoi myös vakuuttavasti ja oli maalissa neljäs ajaen myös yhden ek-pohja-ajankin.

Niin DTM:ssä Mika Häkkinen nousi hieman muidenkin avustuksella lopulta seitsemännestä lähtöruudusta neljänneksi. Hyvä alku sekin.

No niin…. tulipahan sitten kerrottua tuokin, mutta jotenkin se Henri Toivosen tapaus ja erityisesti se viimeiseksi jääneen haastattelun kuuntelu pysäytti ja kosketti.

Saimme ohjelman valmiiksi ja se ajettiin Maikkarilta ulos 17.30. Studiolta ajoin suoraan kummipoikani Eliaksen syntymäpäiville. Nuori herra täytti tänään juuri 8 vuotta. Kirjapakettini avattiin nopeasti ja odotetusti sivuutettiin aika nopeasti. Mutta ehkä ja tiedän, että kyllä se paketti on hyvä ja mieluisa vielä kun Risto Räppääjien pariin poika pääsee.

Sanna-Kaisa oli loihtinut hyviä syntymäpäiväherkkuja ja illan lopuksi asensimme Eliaksen kanssa uuden syntymäpäivälahjatietokoneen toimintakuntoon. Vipinää Koukulla riitti.

Niin päivällä vielä suunnittelimme ajomatkojen aikana myös hieman tiistaina alkavan kansanedustajaehdokkaiden jäsenäänestyksen kampanjaa. Oli yhteyksissä Riihimaan Ramuun, joka muistetaan yhtenä tärkeänä tekijänä Iiro Viinasen takaa ja lisäksi muutamia puhelinsoittoja muille tukijoille ja tekijöille. Huomenna nimittäin on kokous ja talkoopäivä tämänkin asian tiimoilta.

Nyt katselemaan Sadun kanssa Tansii Tähtien kanssa -ohjelmaa – tosin nauhalta tai koneelta, kun emme suorana ehtineet.

Kommentit