Nyt ehkäpä ratkaisupäivään. Rallin pisin ja upein erikoiskoe Ouninpohja tänään mm. ohjelmassa ja paljon muutenkin tärkeitä erikoiskokeita, jos sitten voi sanoa, että joku erikoiskoe tai erikoiskoekilometri ei olisi tärkeä. Hallitseva maailmanmestari, mutta nyt hieman suomalaisista jäänyt Ranskan Sebastien Loeb aloittikin tämän päivän hyökkäyksellä. Loebille pohja-aika erikoiskokeelta numero 12. Kolmantena ajava Loeb kellotti tämän kilpailun ensimmäisen pohja-aikansa Kaipolanvuoren 13,5 kilometrin mittaisella pätkällä. Eroa tällä pätkällä Grönholmiin tuli 2,2 sekuntia ja näin ollen eilen jo kahdeksan pohja-aikaa ajaneen Bossen johto Loebiin on nyt 18 sekuntia. Ja mikä parasta näiden miesten välissä on vielä toisena ajava Mikko Hirvonen, joka on jäänyt 4,8 sekunnin päähän kärkipaikasta. Tänään ajetaan vielä kahdeksan erikoiskoetta ja Neste Oil Rallyhan päättyy vasta sitten huomennan sunnuntaina. Nyt kuitenkin kohti legendaarista Ouninpohjaa.
…
Kello 17.20 ja juuri Ouninpohjan reissusta takaisin. Matkat vievät bussin kanssa hieman paljon aikaan. Moottoripyörillä pääsee kätevämmin. Mutta ajoissa perillä olimme ja erinomaisilta paikoilta saimme seurata Ounin toisen tulemisen. Grönholmille pohja-aika ja sehän sopii meille. 17 erikoiskokeen jälkeen Grönholm johtaa kisaa yli 20 sekunnin erolla muihin ja on ajamassa kohti jo historiallista seitsemättä Jyväskylän titteliä. Mutta motorsport on motorsportia ja kaiken pitää mennä nappiin loppuun asti aina huomiseen. Toivotaan, että niin menee ja saamme vielä hyvän voittotaistelun teamin sisällä, kun Mikko Hirvonen jatkaa hyvää kyytiä. Juuri kun hotelliin tulin niin yksi pettynyt, mutta siitä huolimatta aina hymyilevä kaveri Petter Solberg tuli samaa matkaa. Hänen kisansa päättyi tänään turhan lyhyeen.
Keskustassa nähtiin tänään myös rallin vastustusta, kun Jyväskylän seudun MM-ralleja vastustavat mielenosoittajat katkaisivat liikenteen noin korttelin matkalta keskustassa. Poliisin mukaan kyseessä oli laillinen mielenilmaus ja tällaiset ovat näin järjestettyinä täysin hyväksyttäviä vaikka en itse aivan tarkoitusperää ymmärräkkään, mutta mielipiteen vapauden ymmärrän. Ainakin alku meni rauhallisesti ja jos se niin etenee niin hyvä. Toisaalta en hyväksy sitä, että mielenilmaus häiritsee täysin laillista ja luvanvaraisen rallin kulkua. Uskon, että poliisi siitä pitää huolen, että niin ei tapahdu. Mielenkiintoista olisi kuulla millä argumenteillä rallia vastustetaan? Liikenneturvallisuuden ja autojen turvallisuuden kehittämiselläkö – siitähän moottoriurheilussa hyvin pitkälti kyse. Kehitetään autoja ja niiden teknologiaa, turvallisuutta ja myös ympäristöystävällisyyttä. Kaikki uudet asiat tulevat lähes järjestäin motorsportin kautta siviililiikenteeseen.
Nyt vapaailta ja rallin seuraamista ja sitten huomenna päätöspäivää.