Lauantai, 03.10.2009

Blogi, lauantaina 03.10.2009

Pienet yöpakkaset ovat saaneet syksyn ruskan kauniisti esille. Kaunista väriloistoa jo monessa paikassa. Tänään yritän Pekkalan mökille ehtiä siitä hieman nauttimaankin. Viikonlopun kalenteri nimittäin hyvinkin tyhjä ja olen hieman ylpeäkin siitä. Päivällä kuitenkin tänään tarkoitus mennä Pilpalan koululle vierailulle. Sinne kylän ja kouluväki kutsui ja ajattelin mennä vielä ennen maanantain valtuustoa hieman juttelemaan koulujemme tulevaisuudesta ja yleensäkin koulupuolen ajankohtaisista asioista.

Ovensuukyselyt Irlannista kertovat, että Lissabonin sopimus on menossa läpi myös siellä. Virallisempia tuloksia ääntenlaskusta on lupa odottaa jo tänään iltapäivällä ja toivotaan, että ne kertovat samaa tarinaa. Mutta nyt aamupäivä vapaata. Nautitaan siitä.

Niin viikolla piti hieman kirjoittaa myös EU-parlamentin kiistasta maantiekuljetusten työaikadirektiivin suhteen. Asiahan oli esillä nyt tiistaina syyskuun lopussa EU:n EMPL työllisyysvaliokunnassa ja sieltä nyt päätös hylätä kuljetusyrittäjien sisällyttämisen työaikadirektiivin piiriin. Tämä oli tärkeä voitto ainakin meille suomalaisille. Meillä Suomessahan on muuhun Eurooppaan verrattuna hyvin paljon pieniä yrittäjävetoisia kuljetusalan yrityksiä ja kuljetusyrittäjien työaikaseurantahan tarkoittaisi käytännössä sitä, että yrittäjäkuljettaja ei voisi enää ajon jälkeen edes huoltaa omaa autoaan tai esimerkiksi suunnitella ja järjestelmä tulevien päivien ajoja. Eli yrittäjä joutuisi palkkaamaan firmaan jonkun ulkopuolisen huoltotehtäviin itsensä lisäksi. Siis kohtuuton tämä olisi nimenomaan yksin yrittävien ja perheyritysten kannalta ja niitä meillä Suomessa siis muita EU-maita selkeästi enemmän.

Ay-liikehän ja myös EU-parlamentissa vihreät ja vasemmisto ovat halunneet myös yrittäjille kellokortteja autoihin, mutta onneksi viime vuonna EU-komissio teki uuden esityksen, että itsenäiset kuljetusyrittäjät jätettäisiin pysyvästi työaikadirektiivin ulkopuolelle. No silloinhan EU-parlamentti ei hyväksynyt tätä meidän kannalta tärkeää esitystä tiukan äänestyksen jälkeen ja nyt asia siis etenemässä uuden parlamentin äänestykseen. Työllisyysvaliokunnasta nyt päätös ja sieltä siis yrittäjämyönteinen kannanotto. Hyvä niin.

Haluan vielä nyt painottaa, että tässä ei suinkaan haeta yrittäjille oikeutta ylittää ajo- ja lepoaikamääräyksiä vaan nimenomaan antaa yrittäjille mahdollisuus oman auton huoltoon, ajojärjestelyihin ja vastaaviin ajon jälkeen. Itseasiassa en edes ymmärrä miten kotitalossa firman asioita hoitavaa yrittäjää voitaisiin edes valvota.

Nyt tämän kuun 7.-8. päivä asia tullee EU-parlamentin täysistuntoon ja toivotaan, että nyt järki siellä isossa salissa voittaa. Sen tiedän, että ainakin meidän MEP:eistä Ville Itälä on vahvasti ajanut suomalaisten ja suomalaisten pienyrittäjien etua ja toivotetaan Villelle tsemppiä asian loppukäsittelyyn.

Toinen kuljetusalaa vaivaava ongelma on ollut EU:n moduulirekkojen leveysrajoitukset. Aikahaan meillehän myönnettiin yli 22 metriä pitkille turpeen, hakkeen, eläinten tai raakapuun rekoille poikkeuslupia ja nyt tämän vuoden lopussa tuo jatkoaika on tulossa päätökseen. Siis kyse siitä, että EU kielso yli 2,55 metriä leveät yli 22-metriset ajoneuvoyhdistelmät, kun meillä on yleisesti ollut käytössä viisi senttiä leveämpiä rekkoja. Nyt tuo kymmenen vuoden siirtymäaika on tulossa päätökseen ja lähes 2 000 rekkaa on tulossa EU:n myötä laittomaksi. Kyse siis vain viidestä sentistä, mutta se aidosti uhkaa monen kuljettajan työtä ja yrittäjien tulevaisuutta. On totta, että on järjetöntä, että vanhoja rekkoja ei voisi ajaa siirtymäaikatyyliin loppuun, sillä tällaisen täysperävaunuyhdistelmän kaventaminen maksaa sellaisen 25 000:sta 40 000:tta euroa per auto.

Ok asia on näin, mutta tähän piilee myös toinen näkökulma mikä pitäisi muistaa. Aikamoni yritys on elänyt aiemmin päätetyn siirtymäajan mukaan ja laittaneet kalustoaan EU:n vaatimaan kuntoon. Eli investoinneet merkittävästi siihen, että oma kalusto täyttäisi nyt lainkirjaimen. No nyt lakiin esitetään jälleen jatkoaikaa tai uutta parin vuoden siirtymäaikaa ja ymmärrän hyvin, että asiansa kuntoon hoitaneet kokevat nyt tehneensä ns. turhia investointeja ja kokevat mahdollisen uuden jatkoajan tätä kautta vääristävän kilpailua. Näin onkin.

Nyt onkin esitetty, että mahdollisen jatkoajan saavat yrittäjät joutuisivat maksamaan tietynlaista sakkomaksua tämän kilpailutilanteen tasoittamiseksi.

Ja on tässä sekin asia muistettava, että meillä jälleen kerran on tulkittu EU:n direktiivejä pilkun tarkkaakin tarkemmin ja jopa vääristä tulkinnoista on puhuttu. Mutta se ei sitten muuta sitä, että yrittäjät pitäisi voida laittaa tässäkin asiassa samalle viivalle. Itse olen sitä mieltä, että ei ole oikein ainakaan rangaista niitä yrittäjiä jotka ovat jo kalustonsa päivittäneet direktiivin ja nyt päättyvän siirtymäajan mukaan. Liikenneministeriön pitää tämä asia nyt hoitaa kuntoon ja kiireellä, mutta huolella. Esimerkiksi Ruotsin tulkinnasta kannattaisi nyt ottaa mallia ja ajatella joskus itsekkäästikin. Siihenkin EU antaa mahdollisuuden.

….

Kello 20.12 ja jonkin aika sitten kotiin Pekkalan mökiltä. Pimeä jälleen tuli ja pihatyöt sen myötä päätökseen. Upeassa syyssäässä saimmekin ahkeroida ja hyvää tuollainen happihyppely tekeekin. Maakellarin ilmanvaihto alkaa pikku hiljaa olla valmis ja pian sitten näemme miten olemme onnistuneet. Mutta lehtiä vielä riittää vaikka niitäkin tänään lukuisia kottikärryjä kärräiltiin. Puuhaa siis vielä edessä.

Tänään päivä siis vapaalla. Iltapäivällä kävin muutaman tunnin tapaamassa väkeä Pilpalan koululla ja tilaisuus olikin erinomainen. Asiallista hyvää keskustelua ja kylä toi hyvin esille koulun tarpeellisuuden koko alueelle ja myös sen miten hyvässä kunnossa itseasiassa 70-luvun alussa rakennettu koulu järvenrantatontilla onkaan. Kiersimme paikata tarkkaan ja talkoointoa kylällä näyttää riittävän ja tuolla aina riittänytkin. Katsotaan mihin valtuusto maanantaina päätyy.

Yksi äänestys tänään siis päätökseen. Irlanti hyväksyi kansanäänestyksessä selvin numeroin Lissabonin sopimuksen. Tämä on voitto koko EU:lle ja meille kaikille. Dublinista tullut tieto kertoi, että peräti 67,1 prosenttia irlantilaisista äänesti sopimuksen puolesta eli tulos oli jopa odotettuakin selkeäpi. Irlantilaiset ovat nähneet tämän talouskriisin myötä mikä hyöty yhteisestä vahvemmasta Euroopasta on ja olenkin tyytyväinen, että hekin nyt mukana rakentamassa yhteistä Eurooppaa. Onnea Irlanti ja Onnea EU. Tänään aihetta käsiteltiin aamusta jo ennen tuloksen varmistumistakin Ylen Ykkösaamussa, missä vieraana oli erinomainen ulkoministerimme Alexander Stubb. Stubbin rooli vahvemman Euroopan rakentamisessa on ollut tärkeä ja hänen osaamiselleen on käyttöä tulevaisuudessakin monissa eri tehtävissä. Olinkin enemmän kuin tyytyväinen, kun hän kertoi olevansa käytettävissä 2011 eduskuntavaaleissa ehdokkaana. Hieno juttu. Stubb nosti ja tuki vahvasti myös Olli Rehniä EU:n ulkoministeriksi tai vaihtoehtoiseksi suuren komissaarisalkun kantajaksi uudessa komissiossa ja myös Paavo Lipponen sai tukea EU:n presidenttipeliin. Stubb kuvasi paikkoja hyvin todeten, että ”Kumpi tahansa näistä olisi tärkein tehtävä, jossa yksikään suomalainen koko historian aikana on ollut”. Ja on hienoa, että Stubb on tässäkin työssä aktiivinen. Ja itseasiassa jo se on kova juttu, että kaksi suomalaista on saatu näin pitkälle eli aivan loppumetreille kisaamaan kovimmista paikoista. Pidetään siis peukkuja ja tsemppiä Stubbin työhön.

Mutta nyt siis vapaailta ja ajattelin hieman kavereita käydä moikkaamassa. Tässä kiireessä ystävyyssuhteet tuppaavat jäämään liian vähälle huomiolle. Anteeksi se. Nyt kuitenkin iltaa siihen. Huomenna sitten uusi päivä.

Kommentit