Suurinpiirtein näin perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini totesi eilen kun SOTE:sta ja valinnanvapaudesta käytiin keskustelua. Soisin toteamus on hyvä ja ansaitsee hieman lisääkin huomiota. Tilanne on nimittäin tällä hetkellä juuri noin eli rahalla saa valinnanvapautta ja pääsee lääkärijonosta pois, mutta jos rahaa ei ole niin lääkärijonossa on pakko odottaa nyt jo monessa paikassa parikin kuukautta.
Liian vähälle huomiolle onkin jäänyt se, että miksi näin erinarvoistunutta tilannetta jotkut haluavat puolustaa. Minusta yksi suurin syy sote uudistukseen on juuri tämä jyrkkä lääkäri- ja muiden sosiaali- ja terveyspalveluiden eriarvoistuminen. Rahalla on päässyt jonottamatta hoitoon ja vakuutuksia ottamalla ohituskaistalle. Meidänkaltaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan ei sellainen minusta perusmallina sovi ja siksi Sote-uudistus tarvitaan.
Sote astuu siis voimaan 1.1.2019 ja samalla myös yksi sen tärkeä työkalu, ei siis päämäärä vaan työkalu eli valinnanvapauslaki. Päämäärä on siis se, että jokainen suomalainen pääsisi lääkäriin rahapussin paksuudesta riippumatta jonottamatta ja laadukkaasti.
Valinnanvapauden kautta ihmiset pääsevät siis hoitoon ja jonot lyhenevät. Eilen sovittiin myös valinnanvapauden aikaistamisesta eli jotkut alueet aloittavat valinnanvapauden jo etukenossa ennen sotea ensi vuonna 2018. Osassa maakunnista sote-keskukset aloittavat viimeistään puolta vuotta aiemmin, jo 1.7.2018. Osalle maakunnista taas tulee eri syistä mahdollisuus aloittaa sote-keskuksien toiminta viimeistään 1.7.2019, jotta mm. tietojärjestelmät ovat valmiina käyttöön. Näin siis asiantuntijoidenkin toiveesta ja osan jopa vaatimuksesta voimaantuloa hieman porrastetaan. Suunniteltuja siirtymäaikoja siis tarkasteltiin nimenomaan annettujen asiantuntijalausuntojen pohjalta. Valinnanvapaus toteutuu siis laajasti heti vuonna 2019. Voimaan tulevat 1.1.2019 kaikissa maakunnissa henkilökohtainen budjetti, valinnanvapaus suun terveydenhuollon palveluihin ja asiakassetelit. Pilotoinnin myötä osassa maakunnista sote-keskukset aloittavat viimeistään puolta vuotta aiemmin, jo 1.7.2018 ja osalle maakunnista taas tulee eri syistä mahdollisuus aloittaa sote-keskuksien toiminta viimeistään 1.7.2019. Tämä antaa näille maakunnilla aikaa saada omat keskuksensa operatiivisiksi. Ratkaisu sisältää siis valinnanvapauden toimeenpanon aikaistamisen, mutta myös joustoa niille maakunnille jotka eivät pysty ottamaan koko laajuutta heti käyttöön.
Ratkaisulla siis varistetaan, että valinnanvapaus toteutuu ja ihmiset pääsevät heti siirtymävaiheessakin jouhevasti hoitoon ja lääkärille. Merkittävä kirjaus on myös Valinnanvapauslain 45 §:ään kirjattu ”verojalanjäljen avoimuussäännös”, jota on lausuntokierroksen perusteella edelleen terävöitetty. Näin siis varmistetaan, että verot maksetaan Suomeen ja järjestelmä on avoin ja reilu. Nimittäin useiden tutkimusten mukaan suomalaisten enemmistö kannattaa valinnanvapautta ja me luotamme siihen, että ihmiset myös pystyvät ja osaavat itse valita haluavatko käydä vaikkapa työmatkalla tai työpaikkakunnalla mieluummin lääkärissä tai menevätkö mieluummin julkiseen terveyskeskukseen mikä on lähimpänä. Jokainen saa siis itse valita. Ihminen, asiakas, otetaan nyt siis palvelujen keskipisteeksi nykyisen hallintolähtöisen ajattelun sijaan. Olennaista on ihminen, ei hallinnon rakenteet.
Hallitus tekee nyt siis historiallisen uudistuksen (koko sote- ja maakuntauudistus) – valinnanvapaus on koko uudistuksen mullistavin osuus. Lopputulema: Suomalainen valitsee 2019, asiakas päättää, raha seuraa asiakasta, tuottajat kilpailevat laadulla ja palvelulla. Yksityiskohdat täsmentyvät kun hallituksen esitys on annettu.
Neuvoloista on muutamia kysymyksiä tullut. Voin alleviivata ja vakuuttaa, että neuvolat ovat nyt ja tulevaisuudessakin yksi maamme kansanterveystyön ja ennaltaehkäisevän työn kruununjalokiviä. Neuvolat ovat osa vahvistuvien ja uudistuvien lasten ja perheiden palveluiden kokonaisuutta. Olennaista onkin kehittää neuvolajärjestelmää nyt siten, että se vastaa ajan vaatimuksiin, toimii asiakaslähtöisesti sekä turvaa eniten apua tarvitsevien palvelut ja mahdollistaa myös uudistumisen innovaatioiden kautta. Neuvolat ovat jatkossakin maakuntien järjestämiä, verovaroin rahoitettuja julkisia palveluita. Maakunnat päättävät, miten organisoituina neuvolat parhaiten toimivat asiakaslähtöisesti ja toteuttavat yhteen sovitetut perheiden palvelut. Neuvolat voivat toimia edellytykset täyttävissä sosiaali- ja terveyskeskuksissa tai maakunnan liikelaitoksessa maakunnan päätöksen mukaisesti.
Tärkeää minusta on, että neuvolatoiminta on siellä, missä muutkin ihmiset ovat asioimassa. Neuvolapalveluiden on oltava saatavilla matalalla kynnyksellä, ja perhepalveluista on luotava vahvan järjestäjän johdolla eheä kokonaisuus. Hallitus kehittääkin tätä varten perhekeskusmallia ja perhekeskusten verkoston.
Tässä siis hieman laajemmin nyt tätä sote-soppaa missä alkaa pikkuhiljaa ne parhaatkin aromit jo maistua. Hyvä tästä tulee.
….
Aamulla juna ajoissa, mutta hieman työmaalle pääsy tuotti vaikeuksia. Kiinan presidentin vierailu laittoi Mannerheimintien kiinni ja Aino-Kaisa Pekosen kanssa jouduimme hieman junalta kiertelemään päästäksemme edes eduskuntaan sisälle. Tuli mieleeni loppilaisen entisen poliisin Rautiaisen Jussin tarinat kun hän aikaan 1975 ETYK-kokouksessa oli yhtä porraskäytävää eduskunnan edessä vartioimassa ja läpi ei päästetty edes ministereitä. Niin se pitääkin olla kun joku paikka suljetaan niin se suljetaan kaikilta ja se koskee kaikkia.
Pääsimme kuitenkin pienen kiertokävelyn kautta töihin ja nyt takana jo puolustusvaliokunta ja päivä jatkuu mm. loppilaisen lukiolaisen Jenna Ravantin kanssa lounaalla ja sitten hieman liikenneasioita ja täysistunto.
….
Kello 17.18 ja nyt vielä Lopen Kuntavaalikahvilalla. Kahvilallamme oli tänään myös päivällä Lopen Senioreiden Kotisairaala-info. Väkeä oli kahvila täynnä ja tänään oli haettu myös lisää tuolejakin naapurista seurakunnan tilasta. Kiitokset siis avusta sinne. Ja kiitos kaikille osallistuneille. Väki oli kuulemma ollut enemmän kuin tyytyväistä.