Koronapassi valmisteltu huonosti ja näyttää hallitus tekevän siitä nyt sen haluamansa sulkemispassin avaamispassin sijaan

Blogi, keskiviikkona 22.09.2021

Hosumalla ei tule kuin…

… no, sanotaan, että vähintään sutta ja sekundaa. Mutta nyt on tehty jarruttelemalla ja hidastelemalla vieläkin huonompaa. Kyse siis vaatimastamme koronapassista. Alunperinhän pääministeri Sanna Marin (sd.) ja terveysministeri Krista Kiuru (sd.) nimittivät sitä sulkemiskortiksi ja sellaiseksi he nyt sen sitten omassa valmistelussaan myös näyttävät vääntäneen. Keskusta vielä eilen teki pienen teatterin ja viivästytti koronapassin tiedotustilaisuutta, mutta puhtaaksi bluffiksi paljastui sekin, sillä Kiuru kertoi myöhemmin, että yhden yhtä sisällöllistä muutosta ei pöydälle oton aikana tehty. Keskusta siis hyväksyi Kiurun mallin lopulta mukisematta.

Koronapassiesitys nimittäin tulee olemaan kylmäävä mm. Lapin matkailulle. Erityisen ongelmainen on tämän kokonaisuuden ns. raja-HE, minkä toimet ovat ylimitoitettuja ja jälkijättöisiä. Ja itseasiassa ne eivät ole muiden EU-maiden toimenpiteiden mukaisia. Meillä Marinin hallitus keskustan tuella siis haluaa jatkaa maa­han­tu­lo­sään­nök­siä aina jou­lu­kuun loppuun asti. Alunperin rajoitukset piti poistaa lokakuun puolivälissä.

Hallituksen esittelemä koronapassi olisi siis vain vaihtoehto esimerkiksi aukioloaikoja, yleisö- tai asiakasmääriä koskeville rajoituksille siinä vaiheessa, kun niitä ehkä uudelleen hallitus asettaisi.

Jotenkin tämän esityksen ongelmatiikkaa hyvin kuvasi matkailu- ja ravintola-alan MARA:n tiedote eilen. Se oli otsikoitu:

Miksi hallitus haluaa jatkaa maahantulorajoituksia, vaikka ne eivät ole välttämättömiä ja oikeasuhtaisia?

MARA totesi aivan oikein, että nyt ”Hallitus esittää nykyisten maahantulorajoitusten voimassaolon jatkamista vuoden loppuun asti, vaikka aiemmin hallitus on itse linjannut uudessa hybridistrategiassaan, että rajoitukset poistetaan, kun noin 80 prosenttia väestöstä on saanut kaksi rokotetta tai kaikilla on ollut mahdollisuus saada ne.” Tuoreiden asiantuntijoiden arvioiden mukaan tämä 80% rokotuskattavuus saavutetaan jo lokakuun loppupuolella.

”Eduskunta ja etenkin perustuslakivaliokunta ovat puolestaan lukuisia kertoja todenneet, että rajoitukset on purettava viipymättä, kun ne eivät ole välttämättömiä eivätkä oikeasuhtaisia. THL on todennut, etteivät maahantulorajoitukset välttämättä palvele alkuperäistä tarkoitustaan (Yle 18.9.). Maahantulorajoitukset aiheuttavat suurta vahinkoa matkailualan yrityksille ja työntekijöille. Eduskunnan tulee hylätä hallituksen esittämä maahantulorajoitusten jatkaminen vuoden loppuun asti.”

MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi totesikin eilen tuoreeltaan, että Marinin hallituksen ”esitys osoittaa selvästi sen, että hallitus ei ymmärrä, miten vaikeassa tilanteessa matkailualan yrittäjät ja työntekijät ovat. Yrittäjät ovat luottaneet siihen, että kun riittävä osa väestöstä on rokotettu, he voivat harjoittaa elinkeinoaan vapaasti ilman rajoituksia. Hallituksen esittämille rajoituksille ei ole enää väestön suojelusta ja viruksen leviämisestä aiheutuvia perusteita. Myös THL on kritisoinut voimakkaasti hallituksen esitystä toteamalla, että matkailijoiden mukanaan tuoma tartuntariski on mennyttä aikaa, koska on erittäin todennäköistä, että rokotekattavuus saavutetaan lokakuussa. Hallitus on tähän asti tukeutunut rajoituspäätöksissään voimakkaasti THL:n näkemyksiin. Miksi ne eivät enää kelpaa hallitukselle?”

”Tilanteessa, jossa suomalaiset, tai ainakin rokotteen ottamiseen halukkaat, on kattavasti rokotettu, matkustamista merkittävästi haittaavat matkustusrajoitukset eivät ole perusteltuja eivätkä välttämättömiä. Vaikka rokottaminen etenee lähtömaissa kaikilla matkustajilla, etenkään nuorilla ei ole vielä täyttä rokotussarjaa. Jos matkustajalla ei ole täyttä rokotussarjaa, hallituksen esitys vaatisi matkustajaa menemään koronatesteihin lähtömaassa ja pidemmillä matkoilla myös Suomessa. Matkustajien koronatodistusten tarkistaminen kuormittaisi kohtuuttoman paljon terveydenhuollon ja muiden viranomaisten resursseja.”

Lappi totesi vielä, että ”kansainvälisen matkailun elpyessä esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla on mahdoton tarkastaa todistuksia kaikilta matkustajilta ilman merkittäviä lisäresursseja ja maahantulon ruuhkautumista. Yhtä mahdoton tilanne on Pohjois-Suomen lentokentillä, kun joulun aikana pienille lentokentille saapuu vilkkaimpina päivinä yli 4 000 matkustajaa per kenttä. Suomen tulee vapauttaa ulkomailta Suomeen tuleva matkailu jo lokakuussa. Tämä on välttämätöntä alan yrittäjien ja työntekijöiden kannalta. Kyse on sekä matkailun että valtiotalouden näkökulmasta mittavista menetyksistä. TEMin arvion mukaan Suomi menettää joka tapauksessa vuosina 2020–21 matkailutuloa 12–13 miljardia euroa, josta valtion ja kuntien saamat verotulot ovat huomattavat”.

Itse en siis kannata näiden rajoitusten jatkamista vuodenloppuun vaan ehdoton takaraja tulee olla rajoitustoimissa tuo 80% rokotekattavuus tai minusta jopa ”vain” se tilanne, että 80% aikuisväestöstä on pystytty tarjoamaan oikeutta kahteen rokotteeseen. Emme nimittäin voi jäädä odottamaan tilanteessa, missä osa ei rokotteita halua lainkaan tai eivät enää toista rokotetta ottaisi ja rokotekattavuus olisi jossain 75% ->. Tällaisessa tilanteessa yhteiskunta pitäisi avata ja palata koronankin kanssa ns. vanhaan normaaliin.

Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen twiittasi ja kuvasi hyvin miten nämä toimet luovat lentokentille ruuhkia. Ja kun tällaiset kuvat leviävät niin tiedämme, että matkailu suuntautuu totta kai tämän myötä muualle.

Mutta ongelmainen tämä SDP:n keskustan tuella tekemä koronapassi ja raja-HE -esitys on. Nyt pitäisi etsiä keinoja avata yhteiskuntaa, eikä enää uusia keinoja ja päätöksiä sulkea.

Kello 22.10 ja päivä jälleen paketissa. Tänään jätin kirjallisen kysymyksen kriha-veteraanien ja rauhanturvaajien vertaistukirahoituksen leikkauksesta. Yritetään vielä saada hallitus perumaan tuo iso leikkaus ja siirtämään tämä rahoitus ns. budjettirahoitukseen. Pidän teidät ajantasalla miten urakka etenee.

Ja tänään myös nostin uuden maankäyttö- ja rakennuslain ongelmia esille lain lähetekeskustelussa. Muutosten taustoja ja niihin liittyviä EU:n moitteita on ihmeellisesti salattu ja nyt täytyy yrittää saada nämä taustamateriaalit julki? En usko, että niissä tällaisia valitusoikeuden laajennuksia edellytetään? Luulen, että tässä nimenomaan nyt haluttu asiakirjat salata, kun niillä perusteltu sellaista mitä niillä ei pitäisi perustella? Saa nähdä mitä tästä vielä paljastuu?

 

 

Kommentit