Kolmatta viikkoa talvinopeuksilla kesäkelissä. Ei järkeä.

Blogi, keskiviikkona 06.11.2013

Tuntuu kerrassaan järjettömältä ajella moottoritietä +10 asteen kuivassa säässä 100 km/h nopeutta. Talvinopeudet on taas suuressa viisaudessa otettu käyttöön ja ihan vain kalenteria katsomalla. Ikkunasta ei ulos ole katsottu. 

Olen jo aiemmin tehnyt erityksen siitä, että siirtyisimme maassamme muuttuviin nopeusrajoituksiin niillä tieosuuksilla missä sitä tarvitaan. Esimerkiksi moottoritiet, kaikki, Turku, Tampere, Lahti -Helsinki piirissä voisivat olla tällaisia teitä ja valtaosaltaan nopeusrajoitus voisi näillä hyvin hoidetuilla, ilman vastaantulevaa kaistaa olevilla, tieosuuksilla olla ympäri vuoren 120 km/h. Harvoin niillä teillä muita nopeuksia tarvitaan, mutta muuttuvilla näytöillä se hoitoisi niin kuin jo osassa hoituukin. Näitä nyt käytössä olevia vaihtuvia nopeusrajoituksia säätelee tietokone, joka arvioi tienpinnan liukkauden lisäksi myös näkyvyyttä mm. sumussa. Järkevä malli ja toimii hyvin.

Sen jälkeen kaikki muut tieosuudet voitaisiin laputtaa monen Euroopan maan tapaan ns. kahden nopeusrajoituksen mallilla. Kiinteästi siis tiellä esimerkiksi 100km/h ja 80km/h. Alempi nopeusrajoitus voimassa kun tie on luminen tai liukas. Sakassa esimerkiksi on käytössä nopeusrajoitus, joka on voimassa vain, jos tie on märkä. Eli Suomessakin huonoilla keleillä alemmat nopeusrajoitukset voivat olla perusteltuja, mutta kelistä riippumattomat rajoitukset vähentävät heidän mielestään liikennesääntöjen kunnioittamista. Ja näin käy nytkin joka päivä kun tiet ovat sulia ja lämpömittari syksyisen lämpimissä luvuissa.

Kysyä siis sopii, miksei meilläkin voitaisi soveltaa samanlaista ratkaisua, jossa alempi nopeusrajoitus olisi voimassa vain tien ollessa märkä, jäinen tai luminen? Samalla päästäisiin eroon kaksi kertaa vuodessa toistuvasta liikennemerkkien vaihtamisesta ja tienpidossa voitaisiin keskittyä olennaisempiin asioihin.

Lisäksi minusta olisi enemmän kuin perusteltua pitää ohituskaistoilla läpi vuoden nopeusrajoituksena 100 km/h, jolloin raskaan liikenteen ohittaminen onnistuu turvallisesti. Nyt tilanne on hullu kun ohituskaistoilla rekat menevät jopa kovempaa kuin muu liikenne.

Ha haluan uusia jälleen kerran myös kysymykseni siitä, onko nykyinen talvirengaspakkokaan enää perusteltu, vai voidaanko tätäkin uudistaa Ruotsin mallin mukaan niin, että autoissa tulee aina olla vain sään mukaiset renkaat? 

Jos vaikka järki joskus voittaisi. 

Tänään eduskunnassa jatkoimme kuulemisia kaikissa kolmessa valiokunnassani. Aamusta ensin ympäristövaliokunta ja sitten puolustusvaliokunta ja päivällä ulkoasiainvaliokunta. UAV:n sektorilta näyttää vakoilucasen julkisuuteen vuotanut taho ehkä pääsen tavoitteeseensa. Tänään nimittäin keskustan riveistä jo Ylellä radiossa esitettiin Ruotsin mallia tietoliikenteen seuraamiseen ja valvontaan. On nimittäin epäilty julkisuudessa, että vuodolla taustalla olisi voinut olla heikon tilanteemme esiinnostaminen ja lisäoikeuksien ja resurssien saaminen. Lisäresursseja onkin jo moni tähän valvontaan lupaillut.

Hieman hymyillen itse olen seurannut julkista keskustelua aiheen ympärillä. Näyttää siltä, että osalle asiasta on tullut arvovaltakysymys. Kuitenkin eilinen ulkoministerin kuuleminen Ulkoasiainvaliokunnassamme kertoi sen, että vastaavalla tavalla on toimittu aiemminkin. Eli asiat on ensin tutkittu ja tietovuodot tukittu jne. ja sitten on informoitu laajempaa joukkoa ja kerrottu myös julkisuuteen. Minut selvitys vakuutti täydellisesti ja olen lähes varma, että niin toimitaan jatkossakin. Tutkinnalle pitää antaa rauha julkisuudelta jatkossakin. 

Mutta nyt täysistuntoon ja sitten yksi jäähallinrakentamishanke esillä. Tulevat esittelemään suunnitelmia minulle Valtion Liikuntaneuvoston Rakentamisjaoston puheenjohtajana. Mielenkiintoista nähdä hanke joka on edullinen ja toimiva kokonaisuus ja tukee myös jääurheilun lisäksi muutakin urheilua. Hyvä hanke ainakin näin lähtökohtaisesti. Kohta kuulen siitä lisää.

Kello 22.26 ja eduskuntapäivän jälkeen ehdin vielä Lopella ratsaille. Pitkä Homeros-kauden jälkeen kaverina tänään erinomaisen upea Eminent ja täytyy myötää, että hauskaa oli hänenkin kanssa. Minä ainakin nautin ja ehkä hieman hevonenkin. Mutta huomenna jatkamme. 

Kommentit