Kokoomus kiersi jälleen koko Suomen maan – ”Ja matka jatkuu Joensuusta länteen, Kuopiosta pohjoiseen”

Blogi, maanantaina 03.02.2020

Viikko ja halki pitkän Suomenmaan. Tammikuun 28. päivä karavaani lähti liikkeelle Kemijärveltä ja nyt viikkoa myöhemmin pian kasassa 22 kaupunkia ja lukuisa määrä kuntia ja kyliä. Kokoomus on ollut liikkeellä ja liike jatkuu.

Tänään oli sitten vuorossa se päivä, kun oli minun vuoroni olla isäntänä. Eduskuntaryhmä ja paljon muutakin kokoomusväkeä tuli kutsustani Kanta-Hämeeseen ja Hämeenlinnaan. Viime perjantaina ohjelmassa oli jo Lahti ja sieltä kierros eteni vielä Itä-Suomeen jne. Pitkä kierrosta ja tuhansia kohtaamisia ja keskusteluja.

Hämeenlinnan Laurellilla tänään päiväkahvilla myös paljon väkeä. Samoja aiheita keskusteluissa kun on ollut jo pidempääkin. Ihmisiä tuntuu huolettavan maamme heikkenevä taloustilanne ja myös työllisyystilanne. Monelle myös kiukkua aiheuttaneet veronkiristykset ja myös bensan ja dieselin hinnankorotukset. Elokuussa 2020 seuraavan kerran polttoaineisiin isompi korotus, kun valtiovarainministeri Katri Kulmunin esityksestä tehty polttoaineveron korotus astuu voimaan. Tämä hinnannousu tulee tietenkin ennen muuta rokottamaan maaseudulla asuvia ja heitä jotka tarvitsevat autoa työmatkoihin ja muuhun. Mutta tuleehan se näkymään myös mm. kuljetuskustannusten nousuna ja sitä kautta myös mm. ruuanhinnassa ja myös kotien lämmityksen hinnoissa. Yhden hakerekan kustannukset nousevat yhdessä yössä noin 8000 euroa. Se muuten on vuosikustannukseksi aikamoinen lisä ja näkyy kaikessa tavaroista palveluihin ja asumiseen asti.

Hämeenlinnassa puhuttaa myös aina ja aiheestakin päärata. Kovasta melusta huolimatta pääradan remontti on ollut nyt jäissä pian jo vuoden tai siis seuraavan vaiheen suunnittelu. Näyttää vakavasti siltä, että työ ei nyt etene aikataulussa Marinin hallituksen johdolla ja pahimmassa tapauksessa jäämme ilman kokonaan EU:n uuden rahastokauden liikennehankerahoja. Myös pienempien teiden kunto puhutti. Onneksi tälle vuodelle sovimme jo viime hallituskaudella parlamentaarisesti korjausvelkarahoituksesta (300milj/vuosi) ja nyt nämä rahat käytössä. Muutamia teitä olen esittänyt mukaan Janakkalan Jokimaantiestä Ypäjälle ja Vierumäentiestä Rautakoskentielle. Tehtävää siis riittää ympäri Hämeen, mutta myös ympäri koko Suomen. Kiitosta on tullut viime vuoden liikennerahoista ja toivottavasti uusi hallitus ymmärtää myös tällaisten kohdennettujen hankerahojen merkityksen. Nyt näistä minun esittämistäni hankkeista viimeisenä liikkeelle lähtee kantatie 54:n lisäriista-aidat ja ensi kesänä valmistuu sitten vielä Herajoen VT3 liitäntäpysäköinti. Osa soratierempoista myös vielä jatkuu ensi kesänä.

Muutama tunnelmakuva Hämeenlinnan Laurellilta. Väkeä vahvasti liikkeellä keskellä päivääkin ja samanlainen oli ollut pöhinä Tampereella ja myöhemmin myös Vantaalla, Espoossa ja Helsingissäkin. Upea ja uraauurtava kiertue halki Suomen. Kiitos kaikille!

Ammatillisen koulutuksen tilanne myös Hämeenlinnassa puhutti ja myös muutamien kaupunkien suunnitelmat yksityistää vesilaitoksia. Aiheeseenhan otin itse kantaa jo viikonloppuna ja myös siihen, että sähkön siirtohintoihin pitäisi nyt puuttua todenteolla. Löydätte esitykseni täältä Uutiset-sivulta ja siellä myös ihan konkreettinen esitys miten sähkönsiirtohintoja voisi hallituksen toimin laskea. Ei tarvita nyt kuin halua, tahtoa, esitys ja päätös.

Iso kiitos eduskuntaryhmän väellemme. Yhdessä tehdään! Ja Hämeenlinnasta matka jatkui vielä sitten Vantaalle ja Espooseen ja kiertueen päätösjuhlaa vietetään illalla Helsingissä. Sinne ei tällä kertaa mukaan ehtinyt, mutta huomenna sitten taas jo Helsingissä. Pelipaikalla.

Kello 20.38 ja kotona. Tänään odotettiin ilmastotoimia tai päätöksiä Marinin hallitukselta. Jostain syystä tällainenkin kysymys haluttiin pääministeri Marinin johdolla politisoida hallitus-oppositio -asetelmaan eikä meitä siis otettu mukaan ilmastokokoukseen. Surullista toimintaa sillä nämä päätökset pitäisi tehdä yhdessä ja myös ylivaalikautisesti. Nyt näyttää siltä, että vasemmistohallitus tekee oman ohjelmansa päästöjen puolittamisesta vuoteen 2035 mennessä.  No sinne tultaessa maassamme on ollut ainakin neljä eri hallitusta ja nykytahdilla toistakymmentä. Mutta jokatapauksessa sitoutumista pitäisi hakea parlamentaarisesti ja yli hallitus-oppositio -rajan ja myös ylivaalikautisesti. Nyt tehdään vahvaa politisointia ja pahaa pelkään, että lopulta ei Marinin hallitus pysty muuta ratkaisemaan kuin ehkä sen, että jaetaan 100 miljoonaa ilmastorahastoon verhottuna omille eturyhmille.

Kiitos vielä viesteistä liittyen päiväiseen Kokoomus kiertää -turneeseemme. Ja kyllä näyttää siltä, että päärata nyt kiukuttaa ihmisiä ja se miten tämäkin iso juttu näyttää nyt menevän päin seinää. No, ei vielä anneta periksi. Yritetään auttaa täältä oppositiostakin, että ratkaisuja hallitus saisi aikaan.

 

 

Kommentit