Kokoomuksen kansanedustaja ja myös valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa vaikuttava Timo Heinonen poistaisi autoveron määrätietoisin askelin. Autoveron poisto uudistaisi Heinosen mukaan autokantaa turvallisemmaksi, mutta myös vähäpäästöisemmäksi. Heinonen myös kannustaisi verotuksella käyttämään puhtaampia polttoaineita myös olemassa olevissa autoissa.
-Meillä autolla ajetaan yli 20 vuotta ennen kuin se romutetaan. Autokantamme on viime vuosina edelleen vain vanhentunut. Autoveron poisto nopeuttaisi autojen kiertoa jopa neljällä vuodella ja kun muistamme, että uusien autojen keskimääräiset CO2-päästöt ovat noin kolmanneksen pienemmät kuin elinkaarensa loppupäässä olevien niin autoveron poisto olisi tehokas ilmastotekokin, muistuttaa Heinonen.
Tieliikenteen Tietokeskus TT on laskenut, että autoveron poisto laskisi liikenteen CO2-päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 700 000 tonnia. Samaan aikaan autoveron poistuessa uuden auton hinta laskisi Heinosen mukaan noin 7 500 euroa ja maamme autokanta alkaisi muuttua nuorempaan, ekologisempaan ja turvallisemmaksi.
-Tänään Auton Päivänä on syytä muistaa, että pitkien etäisyyksien maassa oma auto on valtaosalle vain yksinkertaisesti arjen välttämättömyys. Asuminen pitää olla koko maassa jatkossakin mahdollista ja tämä edellyttää myös oman auton käyttöä.
Heinonen etsisi myös verokannustimia siihen, että jo käytössä oleviin polttomoottoriautoihin tankattaisiin fossiilisen polttoaineen sijaan puhtaita polttoaineita. Diesel-autojen tankeissa Heinonen näkisi mustan dieselin sijaan mieluummin esimerkiksi MyDieseliä.
-Kyllä me tarvitsemme nimenomaan nykyiseen autokantaan sopivia ratkaisuja liikenteen päästöjä pienentämään. Mydieselin tapaan myös esimerkiksi etanolilla ajaminen vähentäisi ilmastopäästöjä, jopa 80%. Nämä ratkaisut myös tukisivat vahvasti kiertotaloutta sekä lähituotantoa, muistuttaa Heinonen ja odottaa pääministeri Sanna Marinin hallitukselta budjettiriihestä vaikuttavia, mutta myös oikeudenmukaisia ja koko maassa liikkumisen mahdollistaisi ratkaisuja.
-Ei ratkaisu voi olla enää nykyhallituksen kestoratkaisu eli bensa- ja dieselveron rajut korotukset. Ne tekevät liikkumisen monelle jo nyt mahdottomaksi ja nostavat myös yritysten, kuljetusten ja sitä kautta myös mm. suomalaisen ruuan hintaa, muistuttaa Heinonen.