
Tällaisella MISU:lla sain ajaa eilen Santahaminassa. Upeaa suomalaista osaamista ja uutta teknologiaa ja korkeinta mahdollista miinasuojaa.
Eilen minulla oli ilo päästä tutustumaan Santahaminassa yhteen hienoon korkean suomalaisosaamisen taidonnäytteeseen. Protolab aloitti vuonna 2009 kehittämään uutta maastokuorma-autoa parhaalla mahdollisella panssarisuojalla. Näin on syntynyt PMPV 6×6 Portected multipurpose vehicle –prototyyppi eli tuttavallisemmin MiSu eli MiinaSuojattu-kuorma-auto, missä yhdistyy siis erinomaisella tavalla reipas liikkuminen (huippunoperus 110km/h) ja korkein miinatasoinensuoja. Aiemmin ei ole pystytty yhdistämään riittävää panssariturvaa autoon ilman, että liikkuvuus kärsisi liikaa tai toisaalta kantokyky. Tämä auto pystyy kantamaan kuormaa suojausta vaativilla teillä 10 tonnia ja maastossa 6 tonnia ja lisäksi ylittämään 1,5 metrin syvyisiä vesiesteitä renkaiden avulla ja itseasiasta uimaankin laite pystyy lisäasennettavien hydraulisten potkureiden avulla. Henkilökuljetuksessa muunneltavuuden kautta auto antaa suojaa aseistamattomana 2+10 hengelle ja etäohjattavalla aseella täydennettynä 2+8 hengelle.
Protolabin MISU autossa on siis suojattu hytin lisäksi myös kuorma ja tämä on mahdollista PV:n teknologiaohjelman kautta syntyneen Exoten materiaalin kautta. Exotenissa yhdistyy teräksen kestävyys ja sitkeys ja toisaalta äärimmäinen kovuus. Materiaali on suomalaiskeksintö ja suojattu. Ja sen paino siis huomattavasti kevyempää kuin panssariteräksen ja toisaalta hinta aiempia edullisempaa suurissakin määrissä. Lisäsuojaa antaa myös ainutlaatuinen kennomainen pohjaratkaisu. Tämä erityisesti tärkeää miinojen suhteen. Pohjaratkaisu ohjaa miinan räjähdysvoimaa pois vaimentaen tai hidastaa niitä ja näin henkilövahinkoja voidaan pienentää ja jopa estää. Suojataso on perustana jo NATO STANAG 4569 tasoa 1 ballistisen suojan osalta, mutta suoja nousee neljännelle tasolle lisäpanssarilevyillä. Tällöin auto kestää raskaan konekiväärin tulen ja myös 30 metrin päässä räjähtävän raskaan tykistön sirpalekranaatin räjähdyksen. Korkein suojataso 5 on myös tulossa. Se tarkoittaa jo 25mm alikaliiperiammuksen suojaa jopa puolen kilometrin päästä. Taso nelosella 10 kg panssarimiina suoja on hyvä kuten myös tienvarsipommien suoja.
Mielenkiintoista oli myös saada selvitys auton perustekniikasta. Tämä perustaltaan kuorma-autojen standardikomponetteihin nojautuva rakenne pitää ylläpitokustannuksia kurissa. Ja muutenkin auton tilat on suunniteltu hyvinkin muunneltaviksi ja esimerkiksi ns. eurolavat mahtuvat hyvin kuljetukseen.
Ja alleviivataan nyt vielä sitäkin, että tämän laitteen kehittämiseen ei ole käytetty Puolustusvoimien rahaa vaan työ on tehty yksityisessä suomalaisessa yrityksissä toki alan parhaiden asiantuntijoiden toivomusten mukaan. Tämä nyt koeajossa oleva laite on ensimmäinen ja varsinaiseen sarjatuotantoon on tarkoitus päästä Suomen täyttäessä 100 vuotta vuonna 2017.
Mielenkiintoinen tuttuavuus ja oli hieno päästä jo tässä vaiheessa tutustumaan jälleen yhteen suomalaiseen innovaatioon. Osaamista ja taitoa meiltä löytyy siis monee ja mielenkiintoista nähdä missä kaikkialla MISUt jatkossa antavat parasta turvaa miinoja ja muuta vastaan. Toivottavasti myös meillä puolustusvoimissa ja kriisinhallinnassa ja miksi ei poliisinkin erikoisjoukoilla.
Yritän tänään tai viimeistään huomenna saada tänne myös hieman videota koeajostani. Tulkaahan siis kurkkaan uudestaankin. Nyt kuitenkin puolustusvaliokunnan kokoukseen ja sieltä Finnair Stadiumille Valtion Liikuntaneuvoston marraskuun kokoukseen.
Kello 21.27 ja kotona tänään. Eilen pitkä ilta eduskunnassa ja pitkä päivä tänäänkin. Valiokunta, VaV:n hallinto- ja turvallisuusjaosto ja sitten tuo Valtion Liikuntaneuvoston kokous. Tänään linjasimme liikuntapaikkarakentamisen tukia neljälle seuraavalle vuodelle. Tämä vasta siis ns. kehysratkaisu eli lopulliset päätökset tehdään jokaisen vuoden alussa tuettavista kohteista ja tuen määrästä. Nyt kuitenkin uusi rakentamisen Suunta-asiakirja työtä ohjaamassa ja hankkeet tulevat saamaan myös korotettuja tukia mm. uusiutuvan energian käytöstä ja myös uusia nousevia laleja tullaan tukemaan entistä enemmän.
Eduskunnan keskustelussa tänään opposition budjettivaihtoehdot. Mielenkiintoista, että oppositiosta esitetään kovia veron korotuksia ja mm. ALV:n korotusta. Se rokottaisi kovalla kädellä ennen muuta pienimmällä nyt toimeen tulevia.
Merkille pantavaa oli sekin, että oppositiopuolueiden muutokset hallituksen esityksiin olivat minimaalisia. Kollegani Elina Lepomäki oli laskenut, että esimerkiksi SDP yhtyi 98 prosenttisesti valtiovarainministeriön laatimaan talousarvioon. Ja Lepomäki talouden asiantuntija epäili myös demarien esityksen kestävyyttä: ”Puolueen budjettiesitys nojaa muun muassa 410 miljoonan euron osalta kertaluontoisiin julkisen taseen tulouttamisiin Sitralta ja Suomen Pankilta.” Elina Lepomäen lukemisen arvoinen blogi löytyy täältä: Uusi Suomi.
Itse olisin toivonut suurten puheiden lisäksi oppositiolta myös aitoa vaihtoehtoa hallituksen ratkaisuille. Sellaiset jäi nyt huudoiksi ilmaan ja optimistisiksi haaveiksi veronkorotuksista, kilometrikorvauksista, autoveronleikkaamisesta ja harmaantalouden ehkäisyn tuloista.