Kevytautot meni ja mopoautot säilyvät – Ja niin taitaa jatkua kellojen kääntelykin

Blogi, tiistaina 27.10.2020

Aika usein törmää siihen, että ei sillä ole mitään väliä kuka siellä valtaa käyttää ja mitkä puolueet ovat hallituksessa. Varmasti osittain on niinkin. Jotkut asiat vain etenevät ja toiset eivät sitten millään.

Mutta on sillä myös merkitystä. Esimerkiksi viime kaudella saimme isolta ison meidän ansiosta liikkeelle koko EU:hun levinneen halun lopettaa joka keväinen ja syksyinen kellojen kääntely. Syntyi käytännössä kansanliike paremman yöunen puolesta ja kellojen kääntelyä vastaan. Kansalaisaloite eteni ja Suomi oli sen myötä aloitteellinen ja akviitinen myös EU:ssa. Euroopan parlamentti äänestikin lopulta kellonsiirron lopettamisesta 26.3.2019 ja hyväksyi äänin 410–192 esityksen, joka tarkoittaa kellonsiirron päättymistä Euroopan unionin alueella vuonna 2021. Jokaisen jäsenmaan olisi pitänyt nyt päättää tulevasta aikavyöhykkeestään riippuen, ottaako maa käyttöön talvi- eli normaaliajan vai kesäajan. Nyt näyttää siltä, että mitään ei ole tehty eikä mitään ole tapahtumassa? Keski- ja Etelä-Euroopan maat ovat olleet parlamentin päätöksen jälkeen vastahankaisia luopumaan kesä- ja talviajasta ja myös Suomessa pääministeri Sanna Marinin hallitus on ollut asian kanssa täysin toimeton – jopa flegmaattinen?

Nyt kysymys kuuluukin, että tämä päättyyko jokavuotinen kellojen siirtely ensi vuonna vai myöhemmin vai päättyykö se ollenkaan?

Toinen asia mikä meni kiville hallituksen vaihduttua oli tämä nuorten kevytautojuttu. Eduskuntahan päätti jo viime vaalikaudella, että 1.11.2019 nuorten käyttöön otetaan oikeat pienet autot, joiden maksiminopeutta rajoitetaan. Eduskuntavaalit tulivat päätöksen ja toimeenpanon väliin ja ensi töikseen silloinen liikenneministeri Sanna Marin päätti lykätä voimaantuloa vuodella 1.11.2020 asti. Päätöstä verhoiltiin EU:lla, mutta näyttää siltä, että kevytautoja ei edes haluttu käyttöönottaa. Marin jätti tehtävänsä ja uusi liikenneministeri Timo Harakka toi eduskuntaan lopulta kevytautojen kumoamisesityksen. Eduskunta äänesti vihervasemmiston ja keskustan johdolla kevytautot nurin ja näin niitä ei käyttöön saada ainakaan nykyhallituksen valtakaudella. Kokoomus vastusti kevytautojen perumista ja olemme edelleen sitä mieltä, että nuoret ansaitsisivat mopoautojen rinnalle myös turvallisempia kulkupelejä pitkien etäisyyksien ja kehnon julkisenliikenteen maassa.

Eli kyllä sillä on merkitystä ketkä ovat vallassa kulloinkin. Tämä koskee niin omaan maatamme kuin myös EU:ta. Mutta ei anneta periksi. Tehdään yhdessä töitä sen eteen, että kellojen kääntelystä vielä päästään eroon ja myös nuorille saadaan kevyautot käyttöön. Ja onhan sitä paljon muutakin tehtävää tässä maassa. Ja tuntuu ettei ne tekemällä edes lopu.

Kello 21.45 ja hämmentyneenä seurasin Ylen A-Studiota ja liikenneministeri Timo Harakan puheita liikenteen päästöjen alentamisesta. Jos oikein ymmärsin niin seuraava, joka siis Harakan mukaan on viimesijainen keino, polttoaineveron kiristyksen jälkeen se bensan ja dieselin korotus tullaan kompensoimaan pienituloisille (Harakan sanoin 40 000e käytettävissä) oleville ihmisille ”tulonsiirtona eli rahaa tilille” -järjestelmällä. Uskomaton lupaus ja alkaa pikku hiljaa ex-pääministeri ja -puheenjohtaja Antti Rinteen vappusataslupaukset olla kevyitä näiden rinnalla. Ja se eläkeläisille luvattu 100 euron tasokorotushan petettiin isolta osalta alle 1400 eläkettä saavilta kokonaan ja muutkin saivat vain murusia. Mutta tämä Harakan lupaus rahan tilittämisestä ihmisten tileille tankkauksen jälkeen maaseudulla ja pienituloisten kohdalla on kyllä hurja ja populistisin heitto pitkään aikaan.

Me esitimme eilen, että alueellisen oikeudenmukaisuuden voisi hyvin toteuttaa pienentämällä vuotuista ajoneuvoveroa maaseudulla ja siellä missä oma henkilöauto on välttämättömyys. Se oli edullinen ja järkevä ja oikeudenmukainen malli ja mallihan on jo käytössä mm. liikennevakuutuksien kohdalla. Malleja on olemassa eli ei tarvita satelliittipaikannusta eikä pankkisiirtoakaan. Nyt joku tolkku tähän vasemmistohallituksen menoon ja puheisiin pitää saada.

Tänään päivä meni Hämeenlinnassa. Hyvä ja antoisa päivä ja monia asioita eteenpäin. Tällä viikollahan ei siis eduskunnassa ole lainkaan täysistuntoja ja siksi nyt hyvää aikaa hoitaa vaalipiirin asioita kuntoon. Myös tieasiat tänään työllistäneet ja vähän myös kotikunnankin. Tekemistä riittää. Niin ja kiitos valtavasta määrästä palautetta liittyen kevytautoihin ja myös kellojen siirtelyyn. Periksi ei anneta eli työ niiden eteen jatkuun.

 

 

Kommentit