Ratsastus on harrastuksista jaloin. Tänään vietin lähes täydellisen vapaapäivän. Aamulla sai nukkua ja päivälläkin vain aikaa. Tapasin muutaman ystävän ja nautin kesästä. Illalla sitten tuo perinteinen keskiviikon hevostelu. Nyt heinäkuussa tulee täyteen jo kuusi vuotta hevosten parissa ja nämä vuodet täynnä sellaisia hetkiä ja tapahtumia mitä en antaisi pois mistään hinnasta. Hevoset ovat vieneet mukanaan.
Tänään aloitimme periaatteessa jo harjoittelut ensi viikon viikonlopun ratsastuskilpailuihin. Laukkaharjoituksia ja sitten päätreeninä käynti- ja ravipohkeenväistöt. Jostain kumman syystä vasemmalle onnistui paremmin. Oikean puolet merkit siis parempia. Onneksi tällainen selitys. Mutta oikeasti vielä tämän kanssa paljon tehtävää ja kilpailuohjelma pitää sisällään läpikentän tehtävän pohkeenväistön ns. koko rata leikkaa -tienä ja niissä onnistuminen tärkeää. Kilpailuumme on tulossa ainakin viisitoista ratsastajaa – ystävää tallilta. Ennen kilpailua vielä ensi viikon olen aikalailla tehokkaasti pyhittänyt hevosille. Se siis minun paras lomaviikko. Joka viikko Vaahteramäen Ratsutallilla parisen tuntia hevosen selässä. Ehkä saamme ohjelman esityskuntoon. Saamme.
….
Eilen esille nostamani autoverotus tai kommentoimani autoverotus on tänäänkin ruokkinut keskustelua. Sain muutaman erittäin hyvin asiaan paneutuneen sähköpostin, joista yhdessä juuri erittäin hyvin argumentein puolustettiin harrasteautojen asemaa autoverotusta uudistettaessa. On totta, että moottoripyörät ja museorekisteröidyt autot säästyvät nyt käyttömaksulta ja toivottavasti jatkossakin, mutta oma lukunsa on vanhat ja muut harrasteautot joilla ajetaan vuodessa muutamia päiviä. Kirjoittaja kehotti etsimään keinoja tällaistenkin autojen tulevaisuuden turvaamiseksi. Nämä juuri niitä juttuja mistä olen kirjoittanut ja puhunut puhuessani ”harrastajien näkökulman esille saamisesta”. Siinä lupaan toimia ja mielelläni kommentteja ja tietoa vastaan otan tästäkin.
Toinen asia mikä on antanut aihetta kiitokseen on ollut paikallispolitiikan tasolla puolueemme tekemä kaavavaraus kevyenliikenteenväylille Lopen Kirkonkylältä kantatie 54:ää Riihimäelle ja Joentakaa Läyliäisiin. Palautetta on tullut siitä, että on hyvä, että tällaiset varaukset tehdään nyt kun vielä rakentamisen keskellä siihen on mahdollisuus. Toimestamme kartotettiin kaavaprosessin aikana myös muutamia muita linjauksia. Ne sitä tulevaisuusajattelua. Tällaista ajattelua toivoisin myös kuntien väliseen yhteistyöhön. Syksyllä tulen nostamaan Hyvinkää-Riihimäen Talousaluetoimikunnassa esille maapolitiikan ja kaavoituspolitiikan yhteistyön. Itse haluaisin vähintäänkin niin, että raja-alueilla olisi neljän kuntamme kesken vahva tietämys toisen kunnan toimista ja tavoitteista. Ihanteellista olisi se, että alueita ja esimerkiksi tielinjauksia ja suunnitelmia voisi suunnitella yhdessä. Talousalueenkaava maakuntakaavan ja osayleiskaavojen ja asemakaavojen välissä ei minusta olisi ollenkaan huono juttu. Meillä olisi Hyvinkää-Riihimäen talousalueen vielä tähän mahdollisuus. Kauniiseen, suunniteltuun ja mietittyyn rakentamiseen. Eteläpuolellamme moni kunta ja kunnat ovat tämän kortin jo hukanneet.
Nyt nukkumaan.