Kansanedustaja Timo Heinonen tyytyväinen EU:n F1-tavoitteisiin

Uutiset, keskiviikkona 16.01.2008

Euroopan Unioni on esittänyt F1-maailmalle toiveen, että lajin sääntöjä muutettaisiin ympäristöystävällisempään suuntaan. Yhtenä ehdotuksena EU on nostanut esille mm. V8-moottoreista luopumisen, mutta myös uuden teknologian käyttöönottamisen. EU toivookin, että FIA ja muut F1:ssä mukana olevat muuttaisivat lajinsääntöjä niin, että ympäristöystävälliset teknologiat esimerkiksi biopolttoaineet, nelisylinteriset moottorit tai hybridit otettaisiin sarjassa käyttöön.

– Tottakai on iloinen ennen muuta siitä, että myös EU-toimijana nostaa esille tai tunnustaa näin varsin vahvasti motorsportin roolin uuden ympäristöystävällisen teknologian kehittäjänä, toteaa kansanedustaja Timo Heinonen, joka on tehnyt pitkään työtä toimittaja moottoriurheilun parissa.

Omassa EU-tiedotteessaan eurokansanedustajat muistuttavat samalla siitä roolista, joka moottoriurheilulla voi olla asenteiden muuttamisessa kuluttajien suhtautumisesta ympäristöystävälliseen teknologiaan.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley on ottanut myös EU:n esitykset tyytyväisyydellä vastaan. Ja tällä hetkellä F1:ssä kehitetään esimerkiksi uutta jarrutusenergian talteenottoa ja uudelleenkäyttöä. Uuden järjestelmän pitäisi tulla käyttöön kilpakäytössä jo ensi kaudella.

– No tässä yksi sellainen esimerkki uudesta teknologiasta jota kehitetään moottoriurheilussa. Ei varmasti ole kuin ajankysymys, kun toimiessaan malli tulee myös siviililiikenteeseen, pohti Heinonen ja muistutti, että lukuisat tämän päivän arkipäivän jutut ovat saaneet alkunsa moottoriurheilusta.

– Moottoriurheilussahan on tavoite hyödyntää energia mahdollisimman tehokkaasti. Polttoaineen kulutukseen esimerkiksi kiinnitetään suurta huomiota. Esimerkiksi aikanaan juuri Le Mansiin kilpailuihin Audi kehitti ns. FSI-moottorin. Tänään tästä taloudellisesti koneesta nauttii moni Volkswagen-konsernin auton omistava ja toisena esimerkkinä voisi mainita jonkin verran julkisuuttakin saaneen viime vuoden USA:n Indy 500-kilpailun. Siellä kilpailussa käytettiin autoja jotka käyttivät puhdasta bioetanolia.

FIA:n viime vuonna tekemän päätöksen mukaan rallin MM-sarjassa kilpaillaan jo ensi vuonna ns. toisen sukupolven biopolttoaineella.

– Toivotaan, että nämä EU:n nyt esille nostamat asiat menevät eteenpäin ja että eteenpäin menee myös moni uusiteknologia niin, että siviililiikenne pääsee niistä nauttimaan myös mahdollisimman pian, totesi Heinonen.

Kommentit