Kansanedustaja Timo Heinonen: Paine ja tarve autoverosta luopumiseksi kasvaa

Uutiset, keskiviikkona 13.03.2019

Kokoomuksen kansanedustaja ja Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Timo Heinonen pitää tuoreiden käytettyjen autojen tuontitilastojen valossa välttämättömänä, että ensi vaalikaudella luovutaan uusien autojen autoverosta. Tuoreet tilastot kertovat, että käytettyjen ulkomailta tuotujen autojen määrä kasvoi viime vuonna peräti 35 prosentilla.

-Viime vuonna 2018 tuotiin käytettyjä autoja ulkomailta lähes 40 000 kappaletta. Se on yli 10 000 autoa enemmän kuin edellisvuonna. Tämä on itseasiassa uusi ennätys, eikä näin autokantamme uudistu millään riittävän nopeasti vähäpäästöisiksi puhumattakaan päästöttömiksi. Uudet autot ovat myös aina vanhoja turvallisempia, muistuttaa Heinonen.

Viime vuonna käytettyjen autojen tuonti kasvoi erityisesti Ruotsista. Ruotsin tuonti kaksinkertaistui ja yli puolet tuontiautoista tuotiinkin nyt länsinaapurista.

-Huomionarvoista on se, että Ruotsissa samaan aikaan rikotaan koko ajan uusien autojen myynnin ennätyksiä. Suunta siellä siis aivan toinen myös liikenteen päästöjen alas saamisen suhteen. Ympäristöohjaus ei siis nyt toimi meillä lainkaan oikeaan suuntaan ja siksi autoverosta on tarpeen tehdä porrasteinen luopumispäätös nyt keväällä hallitusneuvotteluissa, vaatii Heinonen.

Tuontiautot ovat isolta osin olleet käytettyjä diesel-autoja, mutta myös isompipäästöisiä autoja, joissa autoverohyöty käytetyn auton tuodessa on suuri.

-Käytettyjen autojen tuonti on todella mittavaa ja siinä häviämme paljon. Kun käytettyjä autoja tuotiin viime vuonna tuo noin 40 000 niin samaan aikaan uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin 120 500. Tämä määrä on pysynyt aikalailla samoissa.

Autoverosta luopuminen portaittain seuraavien neljän vuoden aikana olisi Heinosen mukaan myös ympäristöteko.

-Kovinkaan suurta korotusta ei muihin veroihin tarvittaisi, kun osa siirtyisi auton käyttämiseen ja uusien autojen hinnanlasku tarkoittaisi myös lisääntyvää autokauppaa ja sitä kautta myös lisääntyviä verotuottoja. Tieliikenteen Tietokeskus TT on laskenut, että autoveron poisto laskisi liikenteen CO2-päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 700 000 tonnia.

Kommentit