Kansanedustaja ja Valtion Liikuntaneuvoston jäsen Timo Heinonen nautti syyspäivästä tänään Hyvinkään Vauhtipuistossa. Rallicrossin SM-kauden päätösviikonloppu huipentuikin hienoissa tunnelmissa ja päivä tarjosi kymmeniä tiukkoja taisteluja sateen liukastamalla radalla. Heinonen nautti päivästä täysillä.
– Kyllähän se niin on, että motorsportti on toiseksi parasta näin penkalla. Parasta se on tietenkin itse auton sisällä istuen, nauroi Heinonen päivän päätteeksi.
Vauhtipuistossa nähtiinkin hyvät taistelut kaikissa SM-luokissa vaikka osittain kausi olikin jo ratkennut edellisessä osakilpailussa.
– Tutut kaverit viivalla. Kyllä tässä hieman haikeana muisteli niitä vuosia kun aikanaan sain olla pääselostajana tässä sarjassa kun rallicrossin uusi tuleminen Suomessa alkoi, kertoi Heinonen ja sanoi aina lähtevänsä mukaan kun kalenteri sen vain suinkin antaa periksi.
– Tämä laji on ottanut nyt Suomessa hirmuisia askelia eteenpäin ja ensi viikonloppuna kun Kouvolassa ajetaan sitten EM-sarjaa niin nämä samat kaverit eivät kalpene siellä yhtään. Toivotaan sinnekin hyvää säätä ja tiukkoja taisteluja.
Rallicrossin kuninkuusluokassa Super Car-luokassa oli Atro Määttä varmistanut käytännössä mestaruutensa jo ennen Hyvinkään A-finaalia. Mutta kun homman voi hoitaa tyylillä, niin valkealalainen yrittäjä teki niin. Hän karkasi muilta A-finaalin lähdössä ja tyylitteli voittoon.
Muilla Super Car-kuljettajilla sen sijaan riitti vääntöä ennen iltapuhdetta. Kova yritys johti osumiin toisessa kaarteessa. Parhaiten sumasta pääsi irti Harri Arola ajaen matalan ajokkinsa finaalin kakkossijalle. Hyvinkään oma Martti Simonen otti kolmannen paikan, joka riitti tuomaan hänelle SM-pronssin.
Sumassa oli mukana Määtän uhkaaja Aki Karttunen. Hämeenkyrön nuori mies oli kuitenkin menettänyt mahdollisuutensa jo kolmannessa aika-ajossa. Hän huomasi lähdössä, ettei vaihde ollutkaan päällä ja jäi joukosta. Karttuselle kuitenkin SM-hopea, viime vuonna hänet kruunattiin autokrossi-luokan mestariksi.
Kaksivetoisten SRC-luokassa käytiin lähtösuoralla kova taisto. Eturivistä lähtivät Joni-Pekka Rajala ja Jari Kokko tasatahtiin. Rajala oli sisällä ja sai hiukan painettua Kokkoa ulommas. Tämä joutui taittamaan ensimmäiseen kaarteeseen ulkolinjalla ja porukka pyrki sisältä ohitse. Tilanne johti toisessa kaarteessa Kokon pyörähdykseen. Osumien jälkeenkin Kokko jatkoi menoa mutta sijoitus vaurioituneella autolla oli viides. SM-pisteissä silti kakkonen.
Härmän Jukka-Pekka Peltokangas oli nyt kakkonen, tämä varmisti hänelle SM-pronssimitalin.
Autokrossin mestaruus oli ratkennut jo Honkajoella. Mestarin nimi on Jarno Kukkola. Hän oli mukana päätöskisassa mutta nyt sijoitus oli neljäs. Voittoon ajoi kardaanivetoisella ajokillaan Karstulan Ville Rautiainen, joka voitti myös sarjan avauskisan. Nyt ajettu voitto toi miehelle pronssimitalin. Sen arvoa nostaa se, että mies oli kahdesta osakilpailusta poissa perhesyiden takia.
Honkajoen kisassa rankasti kaatanut Anjalankosken Pasi Korhonen oli nikkaroinut autonsa kuntoon kolmen viikon aikana. Urakka palkittiin Hyvinkään kisan A-finaalin kakkossijalla, joka varmisti miehelle myös uran ensimmäisen SM-hopean.
Rallicross-vauhti jatkuu tulevassa viikonvaihteessa Kouvolassa. Silloin ajetaan toiseksi viimeinen EM-osakilpailu. Suomalaiskuljettajia on mukaan lähdössä paljon. Esimerkiksi nyt leivotuista mestareista lähtee Super Car-luokkaan Atro Määttä kumppaneineen. Tuore SRC-mestari Joni-Pekka Rajala sen sijaan ajaa takavetoisten kaksilitraisten EM-kisassa Ford Fiestalla.
Kyminring tuo rallicrossillekin uuden näyttämön
Timo Heinonen kertoi viikolla käyneen jälleen yhden hyvän palaverin liittyen Iitin Kymiring -rataprojektiin. Heinonen kävi asiaa läpi Valtion Liikuntaneuvoston jäsen roolissa. VLN vastaa urheilun rahoista Suomessa ja tässä tärkeässä roolissa on myös uusien urheilupaikkojen rakentamisen valtionosuudet.
– Olemme tässä saaneet nyt jotain aikaan. Tänä vuonna meillä myönnettiin ensimmäinen valtionosuus motorsportiin kun Oulun uusi rata sai valtiolta rahaa, kertoi Timo Heinonen.
Kuulemma vielä muutama vuosi sitten Valtion Liikuntaneuvostossa ei moottoriurheilusta puhuttu lainkaan.
– Tai no yksi jäsen puhuin, nauroi Heinonen.
Kymiringin jättihanke on nyt etenemässä. Radan taustaryhmät ovat perustamassa ratayhtiötä ja jos kaikki menee hyvin niin joidenkin vuosien päästä Iitissä on maamme tärkein ja monipuolisin moottoriurheilukeskus.
– Jos kaikki menee nappiin niin Iitissä on radat periaatteessa kaikkeen F1:stä kartingiin ja rallista jokkikseen. Ja tottakai rallicrossinkin saa oman radan kuten myös kaksipyöräisetkin motocrossiin ja ratapuolellekin, kertoi Heinonen.
Valtiolta hankkeeseen haetaan merkittävää rahoitusta ns. veikkausvoittovaroista. Timo Heinosen mukaan ensimmäinen sitoumus on tehty, mutta lopullinen ratkaisu on paljon suurempi.
– Ei tämä helppo urakka ole, mutta parhaamme teemme. Toivottavasti lentävät suomalaiset ja tulevat lentävät suomalaiset saavat tämän radan. He todellakin tämän ansaitsevat toiset kiitokseksi ja toiset tieksi maailmanmestareiksi, totesi Timo Heinonen.