Maaliskuun kaksi ensimmäistä viikkoa haastetaan jälleen kaikki suomalaiset kotimaisen ruuan kampanjaan. Neljännen kerran järjestettävän Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa –kampanjan tarkoitus on herätellä kuluttajia tekemään kotimaista työllisyyttä ja ruoantuotantoa tukevia ostopäätöksiä kaupassa ja myös ruokateollisuutta kertomaan reilusti tuotteiden raaka-aineiden alkuperät. Neljän vuoden aikana on otettu hyviä askelia eteenpäin, kertoo kampanjan alullepanija kansanedustaja Timo Heinonen, mutta muistuttaa samalla, että kotimainen ruuantuotanto tarvitsee vielä lisää tekoja.
– Jo pelkästään näiden neljän vuoden aikana on tässä otettu hyviä askelia eteenpäin. Vielä muutama vuosi sitten kaupasta oli vaikea löytää varsinkaan suuremmilta leipomoilta kotimaisista jauhoista tehtyjä leipiä. Nyt niitä löytyy jo kohtuullisen hyvin. Myös kaupat ovat tehneet omia kotimaisuuteen nojaavia tuoteperheitä ja avoimuus alkuperämerkinnöissäkin on parantunut, toteaa Timo Heinonen.
Maaliskuun 1.-14. päivänä on jälleen siis aika kokeilla syödä kaksi viikkoa tiukasti vain suomalaista ruokaa.
– Syödään siis kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa. Varmistamme aina onko liha, einekset, leipä, maito, maitotuotteet jne. suomalaisia niin kaupassa, ravintolassa kuin työpaikan ruokalassakin. Ja syömme vain hyvää Suomesta ruokaa.
Kampanjan aikana kerätään jälleen kokoon hyviä ja esimerkillisiä tuotteita suomalaisista raaka-aineista, mutta ollaan tarkkoina myös ns. suomalaiseksi pestyjen tuotteiden kanssa.
– Kampanjan aikana on hyvä myös kiinnittää huomiota tuotepakkauksiin ja merkkeihin joissa annetaan ymmärtää ruuan olevan suomalaista. Valitettavasti edelleen löytyy paketteja missä Suomen lippu tai esimerkiksi perinnemaisema latoineen tai jussipaitoineen ei takaakaan ruuan kotimaisuutta. Pakkauksessa kyllä lukee aina jos jos liha tai muut raaka-aineet ovat suomalaisia. Pelkkiin kuviin ei kannata uskoa.
Ensimmäisellä kerralla vuonna 2013 Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa -kampanjassa oli mukana yli 1800 suomalaista ja vuosina 2014 ja 2015 mukana oli jo reilusti yli 2000 hyvän suomalaisen ruuan ystävää. Lisäksi syksyllä 2014 pakotetalkoissa hyvää suomalaista ruokaa oli syömässä – Syödään ja juodaan suomalaista – tuetaan kotimaista ruoantuotantoa vaikeassakin tilanteessa -kampanjassa – yli 71 000 ihmistä.
Suomalaisen työn liitto teetti maaliskuussa 2014 tutkimuksen koskien suomalaista ruokaa ja käyttötavaroita. 62 prosenttia vastaajista kertoi valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen ulkomaisen sijasta. Tämän jälkeen vajaassa vuodessa luku nousi 71%.
– Voi tuntua, että omilla valinnoilla ei ole suurta merkitystä. Mutta puhtauden ja hyvän maun lisäksi niillä on myös merkittävä työllisyysvaikutus. Suomalaisen työn liiton laskelmien mukaan Suomeen muodostuisi 10 000 uutta työpaikkaa, jos jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa enemmän kuussa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin.
Ota haaste vastaan ja tule yhdessä kokeilemaan miten suomalaista ruokaa löytyy ja saa ja millaisia haasteita kaupassa ilmenee. IV Kaksi Viikkoa Vain Suomalaista Ruokaa –kampanjan sivut löytyvät Facebookista.