VR-konsernin julkistamien tuoreiden tilastojen mukaan junamatkojen määrä kauko- ja vyöhykeliikenteessä kasvoi alkuvuonna voimakkaammin kuin koskaan aiemmin. Elokuuhun mennessä kasvua oli 13 prosenttia ja vahvan kasvun tiedetään johtuvan mm. juuri vuoden täyttäneestä oikoradasta, uudistuneesta junakalustosta ja myös lisävuoroista. Oikoradan myötä suurinta kasvu olikin juuri Lahti–Helsinki-välillä, missä junankäyttö yli kaksinkertaistui.
Myös pääradalla junavaihtoehdon käyttö lisääntyi. Tampereelta Helsinkiin matkaavien määrä kasvoi seitsemän prosenttia ja vielä pohjoisemmasta eli Seinäjoelta lähteneiden määrä kasvoi yhdeksän prosenttia ja Oulusta peräti 22 prosenttia.
-Pääradalla aikataulu ongelmat ovat varmasti jossain määrin hidastaneet ihmisten juniin siirtymistä ja varmasti Riihimäen Matkakeskuksen rakennustyöt ovat vaikuttaneet myös tällä seudulla hieman alentavasti mm. parkkitilan vähentymisen myötä, kommentoi kansanedustaja Timo Heinonen junaliikenteen kehittymistä, mutta totesi, että Matkakeskuksen valmistuttua varmasti kiinnostus kasvaa edelleen, kun bussit ja juna kohtaavat samassa paikassa ja myös parkkipaikat saadaan kuntoon.
– On tärkeää, että saattoliikenne bussein tai omin autoin maaseudulta onnistuu joutuisasti. Parkkipaikan löytimiseen ei saa mennä liikaa aikaa. Siksi hieman miettien kuuntelin tällä viikolla Riihimäen kaupunginjohtajan Seppo Keskiruokasen kertomaa, että parkkipaikkojen määrä ei aiemmasta ainakaan merkittävästi lisääntyisi.
-Itse olen ollut aina vahva Matkakeskus-ajattelun puolestapuhuja. Itselläni on hyviä kokemuksia esimerkiksi Jyväskylän Matkakeskuksesta Paviljongin yhteydessä. Miksi sellaisia kokonaisuuksia ei voisi kehittää maahamme lisääkin.
VR:n julkaiseman tutkimuksen mukaan juuri matka-aika onkin ratkaiseva tekijä kulkumuotojen valinnassa. Esimerkiksi oikorata lyhensi matka-aikaa 10-20 prosenttia eli saman verran minkä verran se lisäsi käyttäjämäärää. Samaan aikaan viime vuonna myös junatarjontaa lisättiin noin viisi prosenttia ja esimerkiksi pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä kulkee 890 junaa vuorokaudessa.
-Pendolinojen pysähtyminen maamme kannalta tärkeillä kasvualueilla eli Kanta-Hämeessä on haaste. Myös Riihimäen vanhentunut asemalaituristo tulisi uusia niin, että esteettömyys voitaisiin taata muuten uudistuvalla asemalla laitureidenkin osalta, totesi Heinonen.