Juhlapuhe Hyvinkään Moottorikerho 80-vuotisjuhlassa 28.10.2018

Kynästä, lauantaina 27.10.2018

Juhlapuhe

Hyvinkään Moottorikerho 80 vuotta

Arvoisa juhlivan moottorikerhon puheenjohtaja, hyvät Hyvinkään moottorikerholaiset! Hyvät naiset ja herrat,

Seuranne juhlii tänään 80-vuotista taivaltaan. Se on poikkeuksellisen pitkä ja upea ura. Menestyskin on teitä seurannut näinä vuosina, mutta myös se arvokkain seuratyö ja yhdessä tekeminen.

Hyvinkään Moottorikerho perustettiin jo ennen sotia vuonna 1938. Seuran perustamiskokouksen pöytäkirjan muste oli vasta vaivoin ehtinyt kuivua kun maamme tulevaisuus oli jo uhattuna. Seuratoiminta sai silloin jäädä, kun maamme itsenäisyyden, siniristilipun ja Maamme laulun edestä oli taisteltava. Tärkeintä, että itsenäisyytemme säilyi.

Myöhemmin Maamme laulua on tarvittu myös teidän seuran ansiosta. Kiitos nelinkertaisen maailmanmestarinne, ja myös näin loppilaisena maailmanmestarimme Heikki Mikkolan. Mikkola saavutti motocrossin MM-sarjassa ensimmäisen pisteensä kotikisassaan täällä Hyvinkäällä 1967 sijoittuessaan 250-kuutioisten kisassa kuudenneksi. Ensimmäisen erävoittonsa MM-sarjassa hän saavutti Hedemorassa 1968 ja ensimmäisen osakilpailuvoittonsa Hyvinkäällä 1970.

Teidän on myös MM-erävoittaja, MM-mitalisti ja Euroopanmestari Antti Pyrhönen. Jonka syntymälle näytti maailmanmestari Heikki Mikkolakin jättäneen vuoden tilaa – 1978. Pyrhösen upea crossityö jatkuu edelleen suomalaistiimin johdossa. Maamme-laululle on ollut käyttöä Pyrhösen johtaman tiiminkin myötä.

Mainita haluan myös mestari Mauri Penttilän, enduromiehenne, legendan ja mestari Matti Tarkkosen crossin puolelta, Martti Pesosen road racingin puolelta ja voittoja ja Maamme-lauluammekin 1978 PM-joukkuekullan myötä soitelleen Anssi Oksasen.

Maininnan ansaitsevat myös maailmanmestari Mika Marika, Osmo Kiukkonen, Pentti Kalteva, Jorma Virta, Göte Liljegren (mx ja enduro) Ari Nevala, Marko Kovalainen,  Jukka Pirinen, Atte Jousi, Aki Manninen, Kim Savaste, Jorma Virta  (spw oldman), Jouko Naskali (jäärata spw), Mika Pellinen (spw), Ari Åstedt (supermoto), Jussi Veräväinen (road racing, jäärata, motocross, Jerry Wathen ja  Kaj Kujala (jäärata). Ja myös Kaija Pohjola, Suomenmestari moottorikelkkailusta – tänään hänet tunnetaan Mikkolana.

Me olemme aina tarvinneet esikuvia ja kannustajia. Muun muassa nämä miehenne ovat olleet sellaisia.

….

Arvoisa juhlivan seuran puheenjohtaja,

Seuranne on ehtinyt isännöidä myös suuren määrän arvokisoja, pelkästään maailmanmestaruussarjan kilpailuja 24 kappaletta ja SM-sarjan kilpailuja paljon enemmän. Olette tehneet myös hienoa työtä Hyvinkään Vauhtipuiston kehittämiseksi. Palaan muutamalla siihen myöhemmin.

Seuranne ensi vuosikymmeninä sotavuosien jälkeen jo 1950-luvulla meilläkin innostuttiin näyttävistä maastoratojen moottoripyöräkilpailuista. Näin sai alkunsa scramble. Vuonna 1953 käyttöön otettiin nykyisin tutumpi motocross-nimi. Motocrossin suurina vuosina muistamme Suomessa vuodet 1974, 1976, 1977, 1979 ja vuoden 1985.

Suomen ensimmäinen scramble ajettiin Helsingissä Laakson ratsastuskentällä 30.10.1949. Huonosta ennakkomainonnasta huolimatta kisaa seurasi noin 3 000 maksanutta katselijaa. Kilpailun suurimmaksi tähdeksi nousi 18-vuotias Tor-Erik Johansson, joka oli nopein jokaisessa ajamassaan erässä. Mies tunnettiinkin Scramble-Johanssonina.

Motocrossin ensimmäiset SM-kilpailut pidettiin Laakson kentällä Helsingissä lokakuussa 1954. Vauhdikas motocross oli 50-luvulla niin suosittua, että kilpailut keräsivät monituhantisia yleisöjä. Esimerkiksi Ruskeasannan GP-ajoja vuonna 1959 seurasi 10 000 katsojaa.

Hyvinkään, Erkylän Lukkojen, Vaihtipuiston, Hyvinkään Moottorikerhon osuus on näinä vuosina ollut merkittävä. Seura on energinen ja aikaansaava.

Keväällä kirjotettiin, että ”Hyvämaineisen moottoriseuran puheenjohtaja Juha Henriksson on erittäin ylpeä kerhon saavutuksista sekä tulevasta juhlakilpailusta. Hän odottaa hienoa kilpailuviikonloppua vauhtipuistossa:

”Kerhomme puheenjohtajana voin vain nyt hymyillä. Olemme saaneet yhdessä paljon aikaan. Tietenkään mikään ei ole tullut ilmaiseksi. Ilman osaavia ja aktiivisia kerholaisiamme emme olisi pystyneet luomaan tällaista jatkuvaa perinnettä. Haluan kiittää jokaista toimijaa vuosien varrella sekä Hyvinkään kaupunkia ja samalla toivottaa kaikki tervetulleiksi nauttimaan hienosta ja aurinkoisesta SM-kilpailuviikonlopusta”.

Näihin sanoihin voimme tänään yhtyä ja myös näihin kiitoksiin.

Tuoreessa muistissa myös upeat teidän järjestämät Motocrossin MX GP -osakilpailut 2013 ja 2014.

Teitä kaikkia voi hyvin onnitella ja kiittää tekemästänne työstä menneinä vuosina, mutta myös tänä vuonna.

….

Hyvät juhlivat moottoriurheilijat, ja Hyvinkään Moottorikerhon edustajat,

Olen saanut seurata Valtion Liikuntaneuvoston varapuheenjohtajana läheltä myös teidän Vauhtipuiston kehittymistä. Alueesta on kehittynyt upea moottoriurheilun keskittymä. Aluetta on rakennettu määrätietoisesti ja olen tyytyväinen, että myös tulevaisuutta ajatellen.

On äärimmäisen tärkeää, että myös mm. meluasioihin on vastattu. On järkevää tehdä silloin kun rauhan aika. Äänivallit ovat tässä tärkeinä, mutta myös pensaat ja puut.

Olette kehittäneet myös minirataa, jotta pienimmätkin pääsevät hienon lajin pariin. Enduroreitti on ollut tänä kesänä toiminnassa ja löytänyt paikkansa samantien. Myös MX on kokenut uudistuksia tänä vuonna. Teette upeaa työtä.

Olen mielelläni avuksi kun tarvitsette hankkeille tukea tai isommissa myös valtion rahallista tukea. Enää tänään meillä ei ole mitään esteitä tukea myös motorsportin liikunta- ja urheilupaikkarakentamista.

….

Lopuksi meillä on paljon tehtävää myös yhdessä moottoriurheilun aseman turvaamiseksi maassamme.

Aivan kriittisimpänä minusta tällä hetkellä vakuutusasiat. Se on ehdottomasti kriittisin tulevaisuuden kannalta.

Lakimuutos on hidas ja vaikea. Olen ollut tässä avaamassa keskustelua ja olemme olleet kutsumanani myös pyöreässä pöydässä liikenneministeri Anne Bernerin luona. Etsimme ratkaisua ratojen eristämiseksi.

Olemme sopineet, että joku radoista voisi tässä olla edellä kävijä ja suunnan näyttäjä. Aivan tarkkaan en nyt tiedä miten työ on edennyt, mutta ajatus on ollut se, että joku tai jotkut radoistamme tekisivät eristämisen. Alue varustettaisiin ”Varattu moottoriurheilulle” -kyltein ja tällaisella alueella ajettaisiin pakollisen lisenssivakuutusturvan ja oman lisävakuutuksen alla.

Tavoite siis löytää ratkaisu missä rata-alueet täyttäisivät muulta liikenteeltä suljetun määritelmän ja näin ollen liikennevakuuttamisen pakko poistuisi. Olen itse ihmetellyt, että Puolustusvoimien ampuma-alueille kyllä riittää maalimerkityt puumerkit. Miksi ei meillä?

Itse kannustan teitä täällä Hyvinkäällä olemaan tässä aktiivisia. Vauhtipuistossa tämän voisi ratkaista kohtuullisen helposti. Olen valmis edesauttamaan tähän työhön halutessanne myös valtion tukea.

Motocrossin kohdalla tässä on kyllä kyse ihan elämän ja kuoleman kysymyksestä. Tämä vaikuttaa uusia anttien ja heikkien syntymiseen ja myös kaikkeen businekseen crossin ympärillä.

Tilanne on hankala, mutta meidän on minusta se yhdessä ratkaistava ja olen luottavainen, että periksiantamatta me tämän myös ratkaisemme.

Hyvät ystävät,

Tänään on kuitenkin juhlan aika. Aika kiittää ja muistaa menneiden vuosikymmenten tekijöitä ja mestareita, mutta myös kiittää teitä kaikkia tämän päivän aktiiveja ja tekijöitä.

Haluan vielä lausua lämpimät onnittelut omat ja Valtion Liikuntaneuvoston puolesta. Onnea ja menestystä! Maamme laulu soikoon jälleen tulevaisuudessakin!

Kommentit