Tämä lauantai on meille ralli-ihmisille aina jotenkin erityinen. Tänään nimittäin ajetaan Jyväskylän Suurajojen legendaarinen Ouninpohjan erikoiskoe. Rallista tai ralleista ei voi puhua mainitsematta Ouninpohjaa ja tänäänkin aamuvarhaisella pätkä tulee keräämään rallin suurimman katsojamäärän penkalle ja peltojen reunoille.
Tämän lauantaiaamun ensimmäiseksi erikoiskokeeksi ajetaan siis maailman tunnetuimpiin erikoiskokeisiin lukeutuva 33 kilometriä pitkä Ouninpohja. Jotain uuttakin tai oikeastaan vaihtelua tuo se, että tällä kertaa Ouninpohja ajetaan ns. väärään tai toiseen suuntaan. Nuotit on siis saatu laittaa myös uusiksi. Lisäksi tänään ajetaan kahdesti sama neljän erikoiskokeen lenkki, johon Ouninpohjan lisäksi kuuluvat uudistetut Päijälän ja Saalahden erikoiskokeet sekä Pihlajakosken erikoiskoe.
Rallipäivä alkaa tästä! Hanaa!
…
Kello 14.23 ja upea helle täällä Jyväskylässä hellii ja paikoin myös pieniä ukkosateitakin sen saattelemana. Upea rallipäivä kuitenkin ja hienoa taistelua. Nyt kohti Saalahtea ja siellä seuraavana äänessä selostamassa. Tämä ralli ei ole siis vielä kuskien eikä minunkaan osalta taputeltu.
….
Kello 22.07 ja lauantai painumassa loppua kohden. Rallissa Kris Meeke kasvatti tänään johtoaan ja nyt hän on enää 4 erikoiskokeen päässä uransa suurimmasta voitosta. Meeke aloitti lauantain murskaavalla esityksellä – ajaen jopa 13,4 sekunnin pohjat legendaariselle 33 kilometriselle Ouninpohjalle, joka ajettiin ensimmäistä kertaa tähän suuntaan sitten vuoden 1994. Toiseksi Ouninpohjassa ajoi Jari-Matti Latvala ja kokonaistilanteessa Meeken johtoasema kasvoi 31,5 sekuntiin ennen kilpailussa toisena olevaa Latvalaa. Ja nyt iltaan mennessä Meeke oli kasvattanut eroaan Latvalaan jo 41 sekuntiin ottamalla kolme muuta erikoiskoevoittoa päivän aikana – hän ajoi pohja-ajan Ouninpohjaan myös toisella ajokerralla.
JM on kuitenkin nyt myös turvallisen oloisesti toisena kilpailussa, mutta kolmannesta sijasta käydään vielä hyvää taistelua. Jopa kuusi kuljettajaa on mukana tavoittelemassa viimeistä podiumsijaa. Kolmatta sijaa suurimman osan lauantaista piti kauden kolmatta MM-ralliaan ajava Craig Breen, joka on tiimikaverinsa Meeken kanssa vastannut Suomen MM-osakilpailun hienoimmista suorituksista.
Mikäli Breen mielii pitää kolmannen sijansa, joutuu hän puolustamaan sitä Ott Tänakin hyökkäyksiltä. Eilen virolaista viivästyttivät hajonnut pyörän ripustus ja rengasrikko, mutta tänään Tänak nousi päivän kahdella avauserikoiskokeella kahdeksannelta sijalta viidenneksi. Pihlajakoskella hän kärsi taas rengasrikosta pudoten takaisin kahdeksanneksi. Iltapäivällä Tänak ajoi kuitenkin lisää hyviä EK-aikoja ja nousi kilpailussa neljänneksi – vain 11,5 sekunnin päähän Breenistä. Thierry Neuville putosi kolmannelta sijalta lauantaiaamun ensimmäisellä erikoiskokeella ja on siitä lähtien kamppaillut Hyundai-tiimikaverinsa Hayden Paddonin kanssa. Heidän välinen aikaeronsa oli seuraavilla viidellä EK:lla vain alle sekunnin, kunnes viidennellä sijalla oleva Neuville kasvatti eron 2,7 sekuntiin päivän lyhyimmällä ja viimeisellä EK:lla, Saalahdella. Paddon on päivän päätteeksi lähempänä seitsemäntenä olevaa M-Sportin Ford-kuljettajaa Mads Östbergiä.
Andreas Mikkelsen nousi kilpailun kolmannelle sijalle aamun avauserikoiskokeella Ouninpohjassa, mutta vain hetkeksi – norjalainen ajoi ulos seuraavalla EK:lla pudoten kahdeksanneksi päivän päätteeksi. Hänen Volkswagen tiimikaverillaan Sebastien Ogierilla oli SS13 Ouninpohjan jälkeen jarruongelmia ja hän sai myöhästymisestä 2 minuutin ja 10 sekunnin aikasakon. Ogier on kaukana kärjestä, kun eilisessä ojaan juuttumisessa hän menetti 16 minuuttia ja saatuaan lauantaina aikasakon. Ogier kuitenkin pystyi ajamaan lauantaina kolmelle EK:lle pohja-ajat.
Yhdeksäntenä yleiskilpailussa oleva Esapekka Lappi hallitsi edelleen WRC2-luokkaa, hän säilytti vakaan johtoasemansa ja kasvattikin sitä hieman, hän johtaa yli 40 sekunnin erolla Teemu Suniseen. Suninen sai kasvatettua eroa kolmantena tulevaan Ruotsin Pontus Tidemandiin, hän on tätä nyt 11 sekuntia edellä.
WRC3 ja Junior WRC-luokissa Ole Christian Veiby säilytti johtoasemansa ja on lähellä napata voiton. Norjalaisen ero toisena olevaan Simonen Tempestiniin puolittui, kun Veiby ajoi edellä menevän auton kiinni EK 17 Ouninpohjassa. Ero Veibyn ja Tempestinin välillä ennen viimeistä kilpailupäivää on 18,3 sekuntia. Tulevaisuuden Tähti Juuso Nordgren kellotti aamulenkillä Päijälään pohja-ajan, jonka turvin hän nousi takaisin kolmannelle sijalle MM-debyytissään. Nordgren ajoi päivän aikana pohjat myös kahdelle muulle erikoiskokeelle.
Kaksinkertaisen Suomen MM-rallin voittajan Ari Vatasen poika, Max Vatanen, johtaa Drive DMACK Fiesta Trophy -sarjan kisaa lähes 50 sekunnilla. Osian Pryce oli yhden sekunnin edellä Vatasta ennen kilpailupäivän alkua, mutta kaatoi autonsa EK 14 Päijälässä.
Huominen ja samalla Neste Rallin viimeinen kilpailupäivä koostuu neljästä erikoiskokeesta: kaksi kertaa ajettavista Lempäästä ja Oittilasta, jotka ajetaan ensimmäistä kertaa sitten vuosien 1999 ja 1994 jälkeen. Kilpailun päättävänä Power Stagena toimii toisella ajokerralla Oittila, jossa ensimmäinen auto starttaa kello 13:08 ja palkintojenjakoseremoniat sitten Paviljongissa kello 15 alkaen.
Nyt vielä hieman ruokaa ja sitten unten maille. Huomenna vielä työpäivä täällä ja tänään varmistui että Jyskälässä ajetaan MM-rallia myös kahdella tulevalla kaudella eli vuosina 2017 ja 2018.