Eilinen seminaaripäivä Lopen kunnan asioiden parissa oli antoisa. Nyt kohta seitsemän ja aika nousta ja lähteä. Aamusta minua odottaa eduskunnalla jo Veikkauksen kokous ja sen perään valiokunnat. Illan uutiset Bostonista järkyttävät ja toivotaan, että uusia suru-uutisia ei sairaaloista enään kantaudu. Raukkainen teko. Ja toivottavasti tekijä(t) saadaan pian kiinni ja vastuuseen teostaan.
Nyt Urheiluopiston maittava aamiainen ja Lohjalta Helsinkiin.
…
Hieman erilaista. Järjestän nyt toivotun Naisten illan Lopen ampumaradalla ke 22.5. klo 18-21. Mukaan mahtuu 30 ensimmäiseksi ilmoittautunutta naista. Ottakaapa yhteyttä tiina.seppala (a) eduskunta.fi, jos tällainen todellakin erilainen ilta kiinnostaa. Pääsette siis kokeilemaan eri ammuntalajeja ja tutustumaan myös metsästykseen.
…
Kello 20.12 ja Ylen Susi-iltaa tässä jo odottelen. Kauhunsekaisin tuntein tosin. Saa nähdä millainen keskustelu tulee ja millainen jälkipyykki sen jälkeen. Mutta varmaan se on niinkin, että kaikki keskustelu on hyväksi ja se, että jokainen pääsee kertomaan oman mielipiteensä asiasta. Ja me ketkä emme ole paikalla niin voimme sitten osallistua Twitterin välityksellä vaikkapa.
Eduskunnassa tänään ympäristövaliokunnassa väänsimme asioita meiltä eteenpäin. Valmiiksi mm. lausuntomme valtion aluehallintouudistuksen onnistumisesta ja hieman muutakin. Sitten päivällä mukavasti ihan hieman omaakin aikaa työhuoneessa juoksevien asioiden parissa ja täysistunnossa sitten käsittelyssä kuljetusyrittäjien työaikadirektiivi. On aivan käsittämätöntä, että suomalaiset vasemmisto- ja vihreät euroedustajat aikanaan äänestivät tämän direktiivin koko EU-alueella voimaan. Nyt meidän on se sitten kansallisella tasolla saatettava EU:n vaatimuksesta voimaan ja voin sanoa, että aivan kohtuuton ja järjetön esitys. Itseasiassa Euroopan komissio vei meidät jo maana oikeuteen, koska olimme heidän tulinnan mukaan jarrutelleet työaikadirektiivin soveltamista kuljetusyrittäjiin. Ja juurikin siksi, että maamme kuljettamisesta hyvin suuri osa perustuu yhden miehen yrityksiin tai pieniin yrityksiin joissa myös yrittäjä itse ajaa. Työaikadirektiivi ei tunnista meidän kuljetusalan erityispiirteitä ja maamme kuljetusjärjestelmää. Tämä direktiivi voi toimia Euroopassa suurten yritysten alueilla missä kuljetusta hoitaa pääasiassa omat kuljettajat, mutta ei tällaisessa massa missä järjestelmä on vahvasti yrittäjäpohjainen.
Me olemme siis EU:ssa ja asiaa valmisteltaessa vastustaneet maana direktiivin ulottamista yrittäjiin, sillä kuljetuslalla toimii paljon juuri pienyrityksiä. EU:ssa kuitenkin osa suomalaisista siis Vihreät ja demarit toimivat toisella tavalla ja järjetön direktiivi tuli voimaan. Nyt se velvoittaa siis meitäkin.
Uusi direktiivi siis määrää, että työaika pitää olla kuuden kuukauden aikana keskimäärin 48 tuntia viikossa. Ongelmalliseksi tämän yrittäjäkuljettajille tekee se, että ”työajaksi lasketaan myös esimerkiksi rahtikirjan täyttäminen ja kuorman purkaminen”. Laki siis yksinkertaisesti rajoittaa yrittäjän vapautta tehdä työtä ja yrittää.
En kyllä tiedä miten tätä edes valvotaan. Yksi kollega totesi, että taitaa siis syntyä laki jota on mahdoton valvoa. Ja hyvä niin.
…
Mutta nyt jo siis kotona ja huomenna jatkamme eduskunnassa aamusta puolustusvaliokunnassa ja sitten ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon parissa. Kohta saamme senkin UAV:stä valmiiksi.