Ilmavoimiemme ensimmäiset F-35A-hävittäjät ovat nyt tuotannossa Lockheed Martinilla
Tänään yksi Yhdysvaltain matkamme pääkohteista. Ohjelmassa vierailu Lockheed Martinilla, missä meidän uudet F35-hävittäjämme jo työn alla.
Tämän vuoden syksyllähän alkaa sitten meidän oman henkilöstön F-35-alkukoulutus täällä Yhdysvalloissa, teoria- ja simulaattorikoulutuksella Eglinissä Floridassa. Ensimmäinen F-35A-hävittäjä JF-501 (Joint Fighter) on tarkoitus luovuttaa Ilmavoimille erityisessä rollout-seremoniassa tämän vuoden loppusyksystä ja tämän jälkeen Ilmavoimamme ottavat ensimmäiset koneet käyttöön F-35-alkukoulutuksen käytännön osuudessa Ebbingin tukikohdassa Arkansasissa. F-35-alkukoulutuksessa on määrä käyttää kahdeksaa ensimmäistä hävittäjää sitä mukaa, kun koneet valmistuvat täältä Lockheed Martinin tuotantolinjalta. Nyt täytyy sanoa, että oli upea ja mykistävä vierailu. On ainutlaatuista, että tänne yleensä pääsee ja pääsee näkemään tämän tuotannon. Ja voin sanoa, että hyvä, että hankintapäätös tehtiin ajallaan.
Suomessa ensimmäiset uudet F-35-hävittäjämme on tarkoitus nähdä sitten ensi vuoden 2026 loppupuolella. Tällöin aloitetaan F-35-koulutus kotimaan kentillä täällä Yhdysvalloissa alkukoulutuksen saaneen henkilöstön johdolla. Koulutuksessa annetaan muuntokoulutus F-35-järjestelmän käyttöön ja uusien hävittäjien täysimääräinen suorituskyky on tarkoitus saavuttaa sitten vuoden 2030 loppuun mennessä.
F35-hankkeemme sisältää myös merkittävän määrän erilaista kaupallista yhteistyötä. Esimerkiksi Patria tekee Suomessa F-35-eturungot. Solmittu sopimus kattaa yhteensä peräti 400 F-35-eturungon valmistuksen eli Jämsän tuotannosta iso osa menee muihin kuin meidän tilaamiin 64:ään uuteen hävittäjään. Huomion arvoista on myös se, että vain Yhdysvalloissa ja meillä Suomessa on jatkossa tällainen tuotantokyky. Kokoonpanotyö tehdään Patrian tehtaalla Jämsän Hallissa ja hanke tulee työllistämään noin 150 henkilöä. Jämsässä työt pitäisi alkaa runkojen osalta tämän vuoden loppuun menneessä ja ensimmäiset eturungot pitäisi näin ollen toimittaa tänne Yhdysvaltoihin ensi vuonna. Patria on neuvotellut myös F-35-koneiden osavalmistuksista ja moottorin kokoonpanoon liittyvistä kysymyksistä.
Uusi hävittäjämme Lockheed Martin F-35 Lightning II on siis yhdysvaltalainen, yksipaikkainen, yksimoottorinen, joka sään monitoimihäivehävittäjä, joka on tarkoitettu sekä ilmaherruus- että pommitustehtäviin. Koneen kehitystyö alkoi täällä vuonna 1996, kun Yhdysvaltain puolustusministeriö Pentagon päätti Joint Strike Fighter (JSF) -ohjelman aloittamisesta. Joint merkitsee tässä eri puolustushaarojen yhteistä ja strike fighter siis rynnäkköhävittäjää. Kone on kehitetty Lockheed Martin X-35:stä, joka voitti vuonna 2001 Boeing X-32:n ja tuli valituksi Yhdysvaltain Joint Strike Fighter (JSF) -ohjelmaan. Yhdysvallat on ollut koneen kehittämisen päärahoittaja ja lisärahoitusta on saatu ohjelman kumppanimailta, joihin kuuluu Nato- ja liittolaismaita, kuten Alankomaat, Australia, Italia, Kanada, Norja, Tanska, Yhdistynyt kuningaskunta ja aiemmin myös Turkki.
Yhdysvaltain merijalkaväki otti F-35B:n käyttöön heinäkuussa 2015, ilmavoimat F-35A:n elokuussa 2016 ja merivoimat F-35C:n helmikuussa 2019. F-35 tuotantomäärät tulevat olemaan huikeita. Yksin Yhdysvallat on kertonut hankkivansa itselleen lähes 2500 F-35-konetta vuoteen 2044 mennessä ja maan on tarkoitus jatkaa koneen käyttöä aina vuoteen 2070 saakka. F-35:n vahvuuksia ovat vaikea havaittuvuus sekä kehittyneet tutka- ja kommukointijärjestelmät. Viidennen sukupolven häivehävittäjän uskotaan säilyttävän laajan käyttäjäkunnan ansiosta suorituskykynsä ja päivitettävyytensä aina vähintään 2060-luvulle saakka. F-35:n kolmea eri mallia on Yhdysvaltojen lisäksi myyty meidän lisäksi mm. Italiaan, Iso-Britanniaan, Norjaan, Hollantiin ja Tanskaan.
Myös meidän ratkaisuksi valikoitui F-35. ”Kilpailun F-35:n hyväksi ratkaisi sotilaallinen suorituskyky, jota testattiin perusteellisessa valintaprosessissa. Valmistajien tuli täyttää tiukat kriteerit hankintahintarajan lisäksi huoltovarmuuden, elinkaarikustannusten ja teollisen yhteistyön suhteen. Kaikkia viittä mukana ollutta hävittäjäehdokasta muun muassa koelennettiin Suomessa. F-35 Lightning II on hävittäjäehdokkaista ainoa viidennen sukupolven stealth-kone.”
Muista meidän hankintakilpailussa mukana olleista hävittäjäkandidaateista F-35 eroaa siinä, että tyypistä on olemassa vain yksipaikkainen versio. Koulutuksessa katsotaan, että simulaattorikokemus yhdistettynä harjoitteluun muilla konetyypeillä riittää yksinlentoon F-35:llä.
Lopputulemana voi siis todeta, että kyseessä on maamme puolustusvoimien historian kallein hankinta. Noin 10 miljardilla ostamme Hornetien suorituskykyn täysimääräisesti korvaavan määrän eli 64 F-35A -monitoimihävittäjää. Kokonaisuutteen kuuluu koneiden lisäksi muun muassa tutkajärjestelmät ja aseet.
Niin ja tänäänhän on 8.5. eli 80 vuotta toisen maailman sodan päättymisestä. Kun haluat rauhaa, valmistaudu sotaan!
Si vis pacem fac bellum
Lockheed Martin F-35A Lightning II
Valmistusmaa: Yhdysvallat
Kärkiväli (m): 10,67
Pituus (m): 15,67
Korkeus (m): 4,38
Siipipinta-ala (m2): 42,7 (F-35C 62,1)
Siipikuorma (kg/m2): 745
Tyhjäpaino (kg): 12 020
Suurin lentoonlähtöpaino (kg): 31 751
Ulkoinen kuorma (kg): 8 160
Polttoainekuorma (kg): 8 390
Ulkoinen polttoainekuorma (kg): –
Moottori: 1 Pratt&Whitney F135
Työntövoima (kN): 125
Polttoaineen kulutus jälkipoltolla (kg/s): 10,2
Huippunopeus (km/h): 1 960
Huippunopeus ilman jälkipoltinta (km/h): 1 163
Lentokorkeus (m): 15 240
G-raja: +9
Asekuorma: 10 ripustinta, joista 4 rungon sisällä, 25 mm Gatling-tykki (vain F-35A)
Toimintasäde taistelussa (km): 1 100
Kiitotievaatimus laskussa (m): < 2 400*
*voi laskeutua täydessä asekuormassa Nato-standardin mukaisille kiitoteille
……
Tänään vierailu myös Koneelle. Suomalaisyrityksillä vahvaa osaamista ja jalansijaa myös täällä. Luonnollisesti Trumpin tullipolitiikka ja arvaamattomuus herättää huolta, mutta yhteistyö kestää kuitenkin lopulta kauemmin kuin Trumpin toinenkaan valtakausi.
……
Nyt kello Dallasissa 18.25 ja hetki töitä hotellihuoneelle. Pitkiä päiviä ja ei paljoa jäänyt aikaa hoitaa yhteydenottoja ja muita ns kiireisiä asioita. Nyt niitä vähän eteenpäin ja sitten illalla vielä lyhyesti kaupungille.