Tänään aamu alkoi Valtion Liikuntaneuvoston puhelinkokouksella ja sen perään suoraan Riihimäelle ja Hämeen Ammattikorkeakoulun HAMK:n kuljetusalan opiskelijoille puhumaan liikennepolitiikasta. Tästä on tullut jo perinne ja tänään kolmannen kerran vastaavan kurssin osana kävin puhetta pitämässä ja ennen muuta opiskelijoita kuulemassa ja heidän kanssaan keskustelemassa. Puolitoista tuntia liikenne- ja kuljetus ja infrakysymysten parissa ja hauska huomata miten tälläkin saralla eri vuosina eri aiheet opiskelijoita kiinnostaa. 2011 puhuimme liikenteen polttoaineverotuksen ympäristöperusteisuudesta tai muutoksesta sitä kohden, viime vuonna puhutti valtion suuremmat liikennehankkeet ja niiden kustannusarviot ja tänä vuonna mm. autoilijoiden satelliittipaikannussuunnitelmat ja logistiikkakeskukset.
Itse edelleen olen tiukasti Jorma Ollilan työryhmän suunnitelmia vastaan, että GPS-järjestelmin ryhtyisimme seuraamaan kaikkia maamme autoja ja ihmisten liikkeitä ja laskuttamaan sitä kautta. En ymmärrä miksi kallis järjestelmä pitäisi nyt luoda, kun meillä on jo polttoainevero joka on kulutukseen perustuva ja myös ympäristöperusteinen. Tuntuukin siltä, että tässä joku taas näkee rikastumisen mahdollisuuden ja kallista ja epävarmaa järjestelmää ajetaan kuin härkää pyssyyn. Tältä minusta tuntuu. Mene ja tiedä. Mutta itse sanon ei ja jos olisin liikenneministeri niin olisin jo kalliin puuhastelun viheltänyt poikki.
Myös tiestön alati heikkenevä kunto puhutti. Tiestön kunnostusvelka on tällä hetkellä 1,5 miljardia euroa ja tämä tarve kasvaa joka vuosi. Ei ole minusta muuta vaihtoehtoa kuin yhdessä päättää, että muutamassa vuodessa tämä raha teihimme ja siltoihimme laitetaan ja tiet kuntoon. Pelkillä miljoonalla sinne ja sadallatuhannella tuonne ei asiaa ratkaista. Pitää siis luoda yhdessä oma hanke ”Valtion pienemmät tiet” -hankekoriin ja käsitellä tätä rintarinnan pisaradan ja muiden jättihankkeiden kanssa.
Mieluisa uutinen on se, että vuosien työ pääradan parissa on nyt tuottamassa tulosta. Muista kuinka jo vajaa kymmenen vuotta sitten itse nostin radan välityskyvyn esille. Silloin ei huutoni paljon vastakaikkua saanut. Mutta vuosi vuodelta on kuorooni liittynyt lisää väkeä ja viime kaudella jo Risto Aution kanssa jumppasimme eteenpäin Riihimäen Aseman esteettömyyttä ja nyt sitten Ainokaisa Pekosen kanssa on juna saatu tässä suunnittelussa liikkeelle ja työt pian käyntiin. Saamme parannettua pääradan välityskykyä ja korjattua myös Riihimäen risteyaseman esteettömäksi. Tämä yksi hienoimpia uutisia nyt muuten aika synkkien talousaikojen keskellä.
Mutta Riihimäeltä sitten Lopelle ja loppupäivä maakunta-asioiden ja kotikunnan asioiden parissa täällä. Harmissani tuossa juuri luin urheiluministeri Paavo Arhinmäen päätöstä tulevista urheiluhankkeista. Olympiakomitean ja meidän Valtion Liikuntaneuvoston yksimielinen esitys Iitin Kymiringin valtiontueksi oli vedetty tylysti yli. Että sellainen kiitos lajille joka on vuosikausia tuonut maahamme eniten MM- ja muita mitaleja. Ja uskallan sanoa, että eniten myös tunnettuuta ja Suomi-tietoutta. Minä arvostan tätä työtä ja näiden kavereiden tekemään työtä ja ihastelen junnujen upeaa menoa ja vapaaehtoisten tärkeää työtä motorsportin parissa. Olen pahoillani ja voimaton.
…
Mukava päivä takana. Hieman sain maanantaihin ujutettua vapaapäivääkin tai ainakin vapaa-aikaa. Teki ihan hyvää työntäyteisen viime viikon jälkeen ja edessä olevan viikon välissä. Huomenna päivällä Studia-Messuille Ben Zyskowiczin kanssa valiokunnat ja iltapäivällä täysistuntokin.