Epäilijät epäili, mutta nyt se on totta! – Suomessa on kansainväliset mitat täyttävä jopa F1 riittävä Kymiring moottorirata

Blogi, maanantaina 19.08.2019

Ei onnistu!

Ei tule valmista!

Järjetön hanke!

Miksi se ei valmistu?

Ei valmistu ikinä!

Aivan järjetön hanke!

Tässä vain muutamia lukuisia kertoja minulle toistettuja sanoja sen jälkeen kun Kymiringin suunnittelu laitettiin liikkeelle. Itse uskoin alusta lähtien, että me tämän teemme ja Suomi tämän ansaitsee ja siksi lähdin mukaan ja annoin paljon tälle. Ajoittain osa jopa epäili urani politiikassakin tuhoutuvan tähän.

No, me tiesimme mitä teimme ja joskus piti odottaa, että ministeri vaihtuu ja joskus muutakin, mutta urakka eteni epäilijöistä huolimatta määrätietoisesti eteenpäin.

Nyt rata on ajokunnossa ja viime perjantaina MotoGP -kuljettaja Mika Kallio sai tehdä suomalaista moottoriurheiluhistoriaa ja ajaa ensimmäisen kierroksen uudella Kymiringillä.

Mika totesi ensimmäisten vetojen jälkeen, että ”Hyvältä vaikuttaa, aika haastava, näin voisi sanoa. Todella teknistä osuutta on suurin osa radasta. Ensimmäiset mutkat ja ensimmäinen sektori sekä pitkä takasuora ovat nopeita, mutta sen jälkeen alkaa todella haastava osuus. Ei ole mistään helpoimmasta päästä.”

Tänään radalla nähtiin jo MotoGP-luokan viralliset kansainväliset testit ja niiden myötä Suomeen saadaan myös varsinainen MotoGP-kilpailukin. Ensi kesänä Kymiringillä ajetaan myös motocrossin MM-osakilpailut ja toivottavasti pian myös rallicrossin huippusarjoja.

Suomen Morocrossin MM-osakilpailun päivämäärät ovat FIM:n alustavassa kalenterissa 29.-30.8.2020.
Silloin Kymiringillä  ajetaan yhteensä viiden FIM:n motocross-luokan MM- tai EM-osakilpailut: MXGP, MX2, WMX, EMX250 ja EMX125. Kannattaa laittaa kalenteriin ylös!

Kymenlaaksossa Iitissä sijaitseva Kymi Ring on siis maamme ensimmäinen täysimittainen moottorirata korkeimmalla myös Formula 1 -kilpailut mahdollistavalla FIA1 -luokituksella.  Kaksipyöräisten puolella rata täyttää niinikään korkeimman FIM A -luokituksen määräykset.

Kymiringin asfalttiradalla on 18 kurvia – 9 oikealle ja 9 vasemmalle. Pituutta radalla on 4,6 km ja korkeuseroa peräti 20 metriä. Rata itseasiassa on kuin stadion! Kaarteiden kallistukset vaihtelevat lisäksi radan eri kohdissa, maksimissaan 10 % kolmessa kaarteessa lisäten mekaanista pitoa lähekkäin ajoa ja ohitusmahdollisuuksia varten.

Päärata on jaettavissa kahteen erilliseen rataan (GP ITÄ ja GP LÄNSI), joita voidaan ajaa yhtäaikaisesti. GP ITÄ on 2,44 km pitkä ja se käyttää päävarikkosuoraa, talleja ja varikon valmiuksia. Tätä rataa voidaan käyttää esim. yritystilaisuuksiin, koulutuksiin ja valmennuksiin. Se tarjoaa parhaat näkymät varikkorakennuksen toisen kerroksen edustustiloista. GP LÄNSI on 2,22 km pitkä. Sillä on erillinen varikkosuora ja asfaltoitu varikkoalue. Tämä muunnos on sopiva yksityistesteihin ja sen valvonta operoidaan myös pääradan keskuksesta.

Lisäksi Kymiring tarjoaa puitteet myös Rallicrossille, supermotoille, motocrossille, speedwaylle ja jääspeedwaylle, kartingille sekä endurolle!

Mutta tänään siis asfaltilla nähtiin MotoGP:n viralliset testit. Kuusi kuljettajaa edusti Suomen testeissä MotoGP-sarjan valmistajia. 2010 Moto2-luokan maailmanmestari Stefan Bradl ajoi Kymiringillä Hondan testikuljettajana. Hienoista villinkortin suorituksistaan tunnettu Michele Pirro puolestaan nähtiin Ducatin väreissä. Entinen Superbiken maailmanmestari Sylvain Guintoli toimi Suzukin pilottina ja MotoGP-sarjan podium-mies sekä Moto2-luokan MM-hopeamitalisti Jonas Folger testasi Yamahaa.

KTM puolestaan luotti luonnollisesti paikalliseen osaamiseen, kun tehdastiimin virallinen testikuljettaja Mika Kallio päästettiin ottamaan maistiaiset uudesta kotiradastaan. Kovan kuusikon täydensivät vastikään FIM Enel MotoE™ World Cup -sarjan avauskilpailussa palkintokorokkeelle noussut Bradley Smith, joka nähtiin tänään KymiRingillä Aprilian puikoissa. Smithillä on nyt hallussa podiumpaikat kaikista luokista, joissa hän on kilpaillut: 125cc, Moto2™, MotoGP™ ja nyt MotoE™.

Kumpanakin päivänä tänään ja vielä huomenna paikalliset kuljettajat saavat mahdollisuuden ajaa kotiradallaan tunnin ajan. Heidän joukossa nähtiin myös FIM Enel MotoE™ World Cupin avausosakilpailun voittanut ja samalla itsensä historian kirjoihin kirjoittanut Niki Tuuli. Luokan MM-johtopaikkaa pitävä suomalainen nähtiin radalla muiden maanmiestensä rinnalla.

Historiallinen päivä! Oli kunnia saada olla mukana ja paikalla! Nyt järjestetyt historialliset testipäivät olivat täynnä tapahtumaa, kun MotoGP-sarjan kalusto pääsi nyt ensimmäistä kertaa radalle, joka tulee isännöimään jo pian Suomen MM-osakilpailua.

Vihaajat vihaa ja epäilijät epäilee. Tekijät tekee! Hieno fiilis tänään! Onnea ja kiitos vielä Kymiringin kumppaneille ja tekijöille! Jatketaan eteenpäin!

Kommentit