Tänään minulla oli ilo olla mukana OuluZonen avajaisissa Valtion Liikuntaneuvoston rakentamisjaoston puheenjohtajana. OuluZone on ensimmäinen moottorirata Suomessa joka sai valtion liikuntapaikkarakentamisen tukea. Siis laiva on varovaisesti kääntynyt. Yes.
Ouluun jotenkin omakin ”urani” osuu. Muistan kuinka yli 10 vuotta sitten olin MTV3:sen toimittajana tekemässä juttua kaupungin Iinatin Moottoriradasta ja sen joutumisesta naapuruston valitusten kouriin. Motorsportväellä oli iso huoli miten harrastusmahdollisuuksien käy ja tästä huolesta tein juttua silloin muistaakseni jokkiskisan yhteydessä. En silloin tiennyt, että myöhemmin rataongelma nousee aika isoonkin rooliin työssäni. Ei siis enää urheilutoimittajana vaan myöhemmin myös kansanedustajana. Nimittäin yli kuusi vuotta sitten sain paikan Valtion Liikuntaneuvostosta Ilkka Kanervan vahvalla tuella ja silloin muista miten minua hieman katsottiin ihmeissä kun aloin kokouksissa pitää myös moottoriurheilun ja sen rinnalla hevosurheilun ja vastaavienkin puolta jäähallien ja palloiluhallien puristuksessa. Sain vahvan motorsportleiman otsaani tässäkin paikassa ja sitä kunnialla kannoin. Laiva kääntyi hiljalleen mm. edellisen neuvoston pj:n Tapio Korjuksen ja muutaman hyvän yhteistyökumppanin lähdettyä tukemaan esityksiäni. Tästä lopulta seurasi, että tukilistalle nousi ensimmäinen moottoriurheiluhanke ja kuin sattumaa se oli samainen Oulun kaupunki missä olin aiemmin tehnyt juttua Maikkarille.
Valtion Liikuntaneuvoston esityksestä hanke sai valtion liikuntapaikkarakentamisen tuen ja tänään sitten oli aika avata virallisesti rata ensimmäisen vaiheen osalta. Valmiina rallicrossrata ja motocrossrata ja suunnittelun alla seuraavaksi kartingrata ja sitten vielä täysimittainen moottorirata ja myös speedwayt ja enduroreitit ja muut. Mutta jo tänään paikka näytti siltä miltä piti. Työ oli tehty hyvin Oulun kaupungin tuella ja osaamisella ja Eero Tikkalan ja Jarmo Pekkalan vahvalla tahdolla ja työllä. Paikkaa kun mm. AKK-Sportsin Tiina Lehmosen ja AKK-Motorsportin Jani Backmanin sekä Moottoriliiton Kurt Ljundqvistin kanssa kiersimme niin tyytyväisyys näkyi kaikista. Paikka oli suunniteltu hyvin ja huolella ja tehty hienosti ja tyylikkäästi niin lajien vaatimukset huomioon ottaen kuin myös ympäristö- mm. äänikysymykset huomioiden.
Tänään radalla ajettiin jokkiskisan jälkeen rallicrossin SM-osakilpailu ja heti huomasi, että yleisö oli paikan löytänyt ja rata ja paikka toimi. Jokkiskisan jälkeen rataa hieman vielä muokattiin ja tänään se toimi hyvin. Ja olen varma, että rata vain tästä paranee vuosi vuodelta kun se muotoutuu ja hakeutuu uomiinsa ja kovettuu yms.
Tyytyväisyydellä täytyi laittaa huomiolle myös se, että alueelle oli tehty runsaasti puuistutuksia ja vastaavia. Paikasta siis kehittyy sitäkin kautta tyylikäs ja kauniskin urheilupaikka. Juuri sellainen millainen pitääkin.
Aikainen lento Ouluun ja illaksi kotiin -matka siis todellakin kannatti. Suuri kiitos vielä Jarmolle ja Eerolle kutsusta ja hienosta työstä. Motorsportväki voi olla tänään teistä ylpeitä.
Ei muuta kuin hanketta eteenpäin ja seuraavaksi kartingrataa tekemään. OuluZonella on valoisa ja voittoisa tulevaisuus edessä. Juuri tuossa yksi rallicrosskuljettaja kaveri soitteli. Ajelivat Oulusta kohti Kouvolaa. Totesi, että rata on ensi vuonna vielä parempi ja seuraavana vieläkin parempi. Juuri näin.
Lisää OuluZonesta netissä: www.ouluzone.fi.