”Ei tässä enää ole varaa mennä edes töihin”

Kynästä, tiistaina 21.06.2022

”Ei tässä enää ole varaa mennä edes töihin”

Sain sähköpostissa otsikon mukaisen viestin viime viikolla. Perheenisä oli käynyt tankkaamassa auton ja kertoi viestissään kuukauden polttoainelaskun nousseen satoja euroja. Hän oli laskenut viestiinsä mukaan myös viisihenkisen perheen ruokalaskun hinnannousun ja hän sanoi, että tässä syntyy pian maahamme ”työssä käyvä köyhäillistö”.

Tilastokeskuksen viikoittaisen seurannan mukaan kesäkuun ensimmäisellä viikolla 95-oktaaninen bensiini maksoi keskimäärin 2,44 euroa ja 98E 2,54 euroa. Viime viikolla pumpulla hinnat näyttivät edelleen tätäkin korkeammilta 2,55 ja 2,65 euroa litralta. Myös dieselin hinta on ollut ennätyslukemissa koko kevään. Vuodessa kuluttajahintaindeksin mukaan dieselin hinta on noussut yli 80 senttiä eli noin 55%, 95E:n yli 60 senttiä litralta (n. 39%) ja 98E:n reilun 60 senttiä (yli 36%). Ja nousu näyttää jatkuvan.

”Olisi joskus kiva ajella katsomaan lapsenlapsiakin”, ”Lapsia ei ole enää varaa viedä harrastuksiin”, ”Firmamme ei enää pysty hoitamaan edes omia kuljetuksia”, ”Peltoja ei enää paljon kannata näillä hinnoilla hoitaa”, ”Töihinkin pitäisi voida mennä” jne.

Näitä viestejä riittää ja monen ihmisen, perheen ja yrityksenkin ahdinko päivä päivältä pahenee. Tuorein inflaatioluku eli hintojen nousua kuvaava luku toukokuulta kertoi 7,0% kasvusta. Nimenomaan sähkön ja polttoaineiden kallistuminen kiihdytti kuluttajahintojen nousua. Eläminen Suomessa alkaa olla kultaakin kalliimpaa.

Osa saamistani viesteistä on liittynyt myös siihen, että jo myös kotipaikkaa on pitänyt vaihtaa lähemmäksi työpaikkaa, kun työmatkat ovat kallistuneet hurjasti ja myös tonttikauppa ja muuttoliike ovat ottaneet taka-askelia. Helposti useita satoja euroja kuukaudessa nousseet elinkustannukset vaikuttavat ihmisten elämään kovalla kädellä.

Polttoaineen hintaan vaikuttaa rajusti nyt maailmanmarkkinahintojen nousu erityisesti Putinin sodan myötä. Ja kun pääministeri Sanna Marinin (sd) vasemmistohallitus ei ole valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk.) johdolla halunnut tehdä polttoaineiden verotukseen tällä kaudella kuin korotuspäätöksiä, niin kaikki hintoja nostavat toimet ovat tulleet aina ns. entisten korotusten päälle. Hallitushan teki esimerkiksi elokuussa 2020 koko 2000-luvun suurimman polttoaineveron korotuksen ja perusteli sitä silloin, että öljyn maailman markkinahinnat olivat poikkeuksellisen alhaisella tasolla. No, nyt maailman markkinahinnat ovat ennätyksellisen korkealla, mutta se ei näytä vasemmistohallitukselle kelpaavan perusteeksi vastaavasti laskea polttoaineveroa?

Samaan aikaan kuitenkin lukuisat muut Euroopan maat mm. Ruotsi, Saksa ja Italia ovat laskeneet polttoaineen verotusta. Tuoreimmat tiedot Saksasta kertovat, että veronlasku on laskenut odotetusti polttoaineiden hintoja. Kesäkuun alussa tehty veronkevennys yksin pudotin bensan hintaa yli 20 senttiä litralta. Samaan aikaan polttoaineveron alennuksista pidättäytyneissä maissa kuten Suomessa litrahinnat ovat jatkaneet nousua. Ero näin ollen esimerkiksi Saksan ja meidän polttoaineiden hintojen välillä on jo yli 55 senttiä litralta. Tankillisessa aikamoisen suuri summa ja vielä suurempi kuukausitasolla ja puhumattakaan vuositasolla.

Ja iskeehän tämä poikkeuksellisen ja erityisen rajusti myös kuljetusalaan. Kuljetusala ja myös kevyempi kuljetuskalusto ja taksit tarvitsisivat kiireisesti luvattua mm. ammattidieseliä. Nyt vetoankin vielä Marinin hallitukseen ja erityisesti keskustan Annika Saarikkoon valtiovarainministerinä, että ottakaa mallia Saksasta ja Ruotsista ja tehkää, edes väliaikainen, polttoaineveron kevennys Suomeenkin. Aika harvalla on nimittäin hirveästi matkoja, jotka voisi vain jättää tekemättä.

Pitäkää Suomi liikkeessä!

Timo Heinonen
Kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan vastaava (kok)
Viestintä- ja liikennejaoston jäsen

Kommentit