Moottoriurheilu on entistä tukalammassa paikassa tässä Byroslaviassa. Sain päättyvällä viikolla yhteydenoton yhdeltä moottoriurheilijalta missä hän kertoi, että nyt rallin testipätkän saaminen vaatii heidän alueella jo viikkojen lup
aprosessin. Tien sulkeminen onnistuu virallisesti vain monimutkaisella kuulutusmenettelyllä ja lupaprosessiin suositellaan varattavan aikaa useampi kuukausi. Eli ensin ilmoitus lehteen ja sen jälkeen muistutusajat yms. Lupaprosessi on tehty siis erittäin hankalaksi, vaikka kyseessä olisi ainoastaan muutaman tunnin jakso jopa yksityistiellä, jonka aikana tie on suljettu.

Rallissa harjoittelu ja testaaminen tapahtuu paljolti tavallisilla teillä rallikilpailujen tapaan. Tie siis täytyy sulkea muutamaksi tunniksi alueen asukkaiden suostumuksella. Tänään Juha Salo harjoitteli kahdella tiellä Lohjalla ja Karkkilassa.
Vaikka muistutuksia, joita voi siis tehdä jokainen tien vaikka vain satunnainenkin käyttäjä, ei tulisikaan, on poliisin päätös lainvoimainen vasta 30 päivän kuluttua päätöksen teosta. Tämä siksi, että poliisin päätöksistä voi valittaa paikalliseen hallinto-oikeuteen 30 päivää päätöksen teon jälkeen. Kaiken tämän lisäksi maksuasetuksen mukaan tien sulkemista hakenut taho vastaa kaikista lupaprosessiin liittyvistä kustannuksista. Kyse on siis pienimuotoisista ja täysin harmittomista ralliharjoituksesta eli ns. testipätkästä.
Mielestäni varsinkin yksityisteiden kohdalla ja pienemmillä muillakin teillä pitäisi riittää se, että tienomistaja myöntää luvan ja järjestäjä ilmoittaa siitä tienvarren asukkaille. Olenkin tässä asiassa nyt ryhtynyt toimenpiteisiin ja jätin eilen asiasta kyselyn maamme hallitukselle ja liikenneministeri Paula Risikolle. Palaan aiheeseen kun työ etenee. Toivon tässä hyvää taustatukea.
Toinen huolestuttava alustava tieto kertoo, että kun valtiolla ei ole varaa pitää huolta omista alemman tieverkon teistään ja niiden kunnossapidosta niin valmisteilla olisi esitys, jossa vastuuta siirrettäisiin autourheilulle. Tietojeni mukaan valmistelussa olevassa esityksessä kunnostusvelvoitetta korotettaisiin siis yli kulutuksen. Siis nykyisinkin me aina saatamme tien totta kai samaan kuntoon ja usein se tarkoittaa jo nyt parempaankin kuntoon kuin testin tai rallin alkaessa. ELY on asettamassa siis kiinteän vuokran valtionteiden käyttöön, nykyisen ennalleenkunnostamisen lisäksi. Luonnoksessa ”vuokra” olisi murskeen muodossa 10tn/km. Eritoten talvikisoissa ei kulu mursketta yhtään? Eli mikäli tällaiset ELY:n aikomukset toteutuvat on koko kansallisen rallin tulevaisuus koetuksella. Selvitän tätäkin asiaa ja palaan.
Mutta nyt alkoi sen verran motorsportsydän sykkiä ja sappi kiehua, että taidan lähteä rallitesteihin. Penkalle.
….
Kello 15.13 ja juuri ralliteisteistä Lohjalta ja Karkkilasta kotiin. Juha Salo ja Marko Salminen testasivat uunituoretta Peugeto 208 T16 R5-autoaan ja upeasti menopeli lauloikin. Aamulla täyttä menoa 50km Lohjan puolella ja sitten siirtyminen Karkkilan ja Lopen rajalla ja toinen mokoma lisää isommalla tiellä. Auto pikkuhiljaa kunnossa ja parin viikon päästä Mikkelissä sitten tositoimissa SM-Vaakuna-rallissa. Ja tältä meno siis näytti: Juha Salo ja Peugeot 208 T16 R5.

Juha Salo ja Marko Salminen testasivat tänään Lohjalla ja Karkkilassa uutta Peugeot 208 T16 R5 autoa. Hieno motorsport-päivä!
Nyt tummaa pukkua päälle ja Hämeen Yrittäjägaalaan Hämeenlinnan Verkatehtaalle. Hieno juhla ystävien kanssa luvassa.