Bensan hintaan koko 2000-luvun suurin veronkorotus – Monelle oma-auto kuitenkin pitkien etäisyyksien Suomessa ainoa mahdollinen kulkupeli

Blogi, lauantaina 01.08.2020

Tänään se tapahtuu – Keskustan esittelystä ja nykyisen vasemmistohallituksen päätöksellä bensan ja dieselin hinnat nousevat ennätys paljon.

Polttoaineverojen korotukset astuivat voimaan keskellä pahinta koronakriisiä. Bensan vero nousi tänään 5,71 senttiä ja dieselin vieläkin enemmän eli 6,46 senttiä litralta. Arvolisäveroineen Sanna Marinin (sd.) vasemmistohallituksen päättämä korotus tarkoittaa seitsemän ja kahdensan sentin veronkorotuksia liikennepolttoaineisiin. Todellinen korotus bensa-asemilla on siis noin 6,6 senttiä bensalle ja 6,9 senttiä dieselille. Itseasiassa tämä bensan veronkorotus on historiallisen suuri.

Kertaakaan tällä vuosituhannella ei bensaveroa ole korotettu näin paljoa.


Kuva: Eduskuntatiedotus

Autoliiton mukaan vuostuhannen toiseksi suurin korotus oli vajaat neljä senttiä yli kymmenen vuotta sitten. Ja esimerkiksi kahdeksan vuotta sitten, kun dieselin veroa korotettiin niin silloin alennettiin samalla käyttövoimaveroa. Nyt tehty liikennepolttoaineiden veronkorotus eli hinnankorotus tehtiin siis kaiken olemassa olleen päälle.

Näin siis perheiden, työnmatkaliikenteen, yritysten ja yrittäjien, maatalouden, kuljetusalan maksu taakka nousee. Ja isoimman laskun tästä maksaa maaseudulla ja seutukaupungeissa asuvat, joiden on aivan yksinkertaisesti pakko käyttää omaa autoa perheen, työmatkojen ja yleensä välttämättömän liikkumisen suhteen. Siksi ihmettelenkin, että juuri keskustalainen valtiovarainministeri ja jopa keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni tämän bensa- ja dieselin veronkorotuksen kuittasi ja jopa esitteli.

Autoliitto myös muistutti, että tällainen bensan ja dieselin hinnankorotus koskettaa erityisen voimakkaasti tasaverona niitä ihmisiä, joilla ei ole varaa hankkia uusinta ja vähäpäästöintä teknologiaa hyödyntäviä autoja. On siis vaikea uskoa, että demaritkin ja myös vasemmistoliitto tämän hyväksyivät ja päättivät?

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen nosti esille myös oman auton korostuneen merkityksen koronavuonna. Nieminen totesi, että ”tänä vuonna oman auton käyttö on ollut kaikkein perustelluinta ja tarpeellisinta suomalaisten arjessa. Muiden liikennemuotojen kriisiytyminen on johtanut niiden kannattavuuden ja matkustajamäärien romahtamiseen, palvelutason heikentymiseen sekä yhteiskunnan rahoituksen kasvuun”. Myös ”kotimaanmatkailu on tänä vuonna lähes kokonaan henkilöauton varassa. Ei ole johdonmukaista ja järkevää, että tässä tilanteessa kiristetään verotusta siinä liikennemuodossa, joka pitää suoraan ja välillisesti Suomen taloutta pystyssä ja suomalaiset liikkeessä”.

Autoliiton laskelmien mukaan tänään voimaan tullut bensan ja dieselin veronkorotus aiheuttaa keskivertoautoilijalle parinkymmenen tuhannen kilometrin ajosuoritteella lähes sadan euron lisälaskun. Uusimman veronkorotuksen jälkeen bensiinin arvonlisäveroton valmistevero on noussut tällä vuosituhannella 20 sentillä ja dieselin noin 30 sentillä litraa kohden.

En siis yhtään ihmettele, että keskustan puheenjohtajuudesta taisteleva Katri Kulmuni kertoi, että ”eräs palaute, joka on kuntakierrokselta tullut minulle hyvin selkeänä, on huoli yksityisautoilun tulevaisuudesta. Bensa- ja dieselveron korotuksia ei hyväksytä.” Niinpä, mutta vasemmistohallituksen pönkäpuolueena keskusta niitä kuitenkin tekee.

Nyt hyppään omaan henkilöautoon. Lopelta ei nimittäin Hausjärvelle näin lauantaina julkisella liikenteellä pääse. Hausjärven Oitissa tänään markkinat ja siellä olen kollegani ja ystäväni Elina Lepomäen kanssa Hausjärven Kokoomuksen teltalla iltapäivällä. Itse olen Kokoomuksen teltalla paikalla tänään 1.8.2020 klo 12- ja Elina tulee sitten 12.30. Kokoomus kuuntelee.

..

Vielä on kesää jäljellä ☀️ Kokoomus kiertää! Tänään Oitin Markoinoilla yhdessä Elina Lepomäen kanssa. Olipas mukava päästä taas toreille ja turuille!

Kommentit