Keskustan liikenneministeri Anne Bernerin teiden yhtiöittämisesitys vedettiin hallituksen toimesta toivotusti pois. Malli sai osakseen niin suurta kritiikkiä ja kun se laajasti todettiin toimimattomaksi oli järkevintä viheltää liikennemenisterin hanke seis. Itseasiassa valtio menetti hetkessä useita miljoonia euroja kun autokauppa pysähtyi, Bernerin esiteltyä tavoitteensa ja mallinsa, kuin seinään.
Itse hämmästyin kuitenkin sitä, että samalla piti ilmoittaa, että jos ei liikenneverkkoyhtiötä tule niin ei poistu autoverokaan. En ymmärrä miksi ne tällä tavalla keskusta halusi toisiinsa sitoa?
Vuonna 1958 väliaikaiseksi säädetty autoveromme on nimittäin eurooppalaisittainkin vertailtuna korkea ja aiheuttanut mm. sen, että autokantamme ei uusiudu tavoitellusti. Meillä keskimääräinen auton romutusikä on yli 20 vuotta. Se on jopa viisi vuotta korkeampi kuin EU-maissa keskimäärin. Tämä taasen tarkoittaa sitä, että emme tule yltämään 2020-tavoitteisiin vähentää liikenteen hiilidioksipäästöjä. Vanheneva autokantamme on myös turvallisuuskysymys. Jos esimerkiksi vertaa meidän ja Ruotsin tilannetta niin meillä tapahtuu hyvinkin samanlaisessa liikennekulttuurissa Ruotsia enemmän onnettomuuksia. Vanhemmissa autoissa kun ei ole ajonvakautusjärjestelmiä ja ABS-jarruja, mutta ei myöskään turvatyynyjä, nykyaikaisia korirakenteita ja muuta vastaavaa tai ainakin ne ovat 2010-luvun autoja huonompia. Uudet autot ovat vuosi vuodelta nimittäin edellisiä turvallisempia ja siksi olisi tärkeää, että autokantamme myös uusiutuisi. Ja kolmantena autoveron poistoa tukee myös valtion verokertymän sulaminen. Päästöperusteiseksi, aivan oikein, muutetun autoveron tuotto on laskenut vauhdilla eikä sitä ole pystytty korjaamaan edes veron tasokorotuksilla. Autoveron korotukset kun lopulta aina hidastavat autokauppaa ja pahentavat tätä kiihtyvää noidankehää.
Pian jo 60-vuotisjuhliaan viettävä väliaikainen autovero on siis lopulta tulossa tiensä päähän. Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio esittikin jo jokin aika sitten mallin millä voisimme luopua ikiaikaisesta autoverosta kokonaan ja tehdä sen vielä niin, että verotulot eivät edes vähenisi. Kallion malli jota itsekin olen julkisuudessakin tukenut olisi jotain tällaista: ”Kysymys kuuluu, miten paikattaisiin autoverokertymään syntyvä miljardin euron aukko. Selkeintä olisi nostaa vuosittaista ajoneuvoveroa. Suomessa on rekisterissä kolme miljoonaa autoa, ja jos ajoneuvoveron perusvero nousisi nykyisestä vajaasta 200 eurosta noin 350 euroa 500 euroon, vuotuinen perusveron kokonaispotti – ilman dieselveroa – kasvaisi 500-600 miljoonasta 1,5 miljardiin euroon.”
Autoveron poistuessa uuden auton hinta laskisi noin 7 500 euroa ja maamme autokanta alkaisi muuttua nuorempaan, ekologisempaan ja turvallisemmaksi. Samalla autoveron jättämä aukko olisi täytetty ja liikenteen verotuotto olisi vakaa ja tasainen riippumatta siitä kuinka monta autoa minäkin vuonna myydään. Meidän autoilijan kustannuksia tämä lisäisi kolmisenkymppiä kuussa eli olisi paljon paljon nyt keskusteluissa olleita malleja edullisempi ja oikeudenmukaisempi. Ja tämän myötä myös meidän ajoneuvovero edustaisi EU:n keskitasoa. Ja uskoisin, että jopa puoletkin tuosta korotuksesta riittäisi sillä kerrannaisvaikutukset olisivat niin suuria. Uusien autojen hinnanlasku tarkoittaisi siis lisääntyvää autokauppaa ja sitä kautta myös lisääntyviä verotuottoja.
Autoverosta on siis järkevää luopua vaikka keskustan ajamaa liikenneverkkoyhtiötä ei tulekaan. Samalla on järkevää katsoa läpi myös museoautojen ja harrasteautojen tilanne. Olen esittänyt näihin jo omia muutoksia jotka eivät vaikuttaisi veropohjaamme juuri mitään. Vanhat historialliset autot voisi vapauttaa verosta kokonaan ja harrasteautoille tulisi luoda oma rekisteröintimallinsa. Myös malli muulla kuin bensalla ja dieselillä kulkevien autojen verottamiseksi on löydettävissä niin, että kaikkiin autoihin ei seurantalaitteita tarvita. Myös polttoaineen verotus on meillä hyvä kulutukseen ja päästöihin perustuva verotusmalli mitä ei kannata väheksyä tai hukata.
Oman paineensa autoilun veromuutoksiin laittaa myös EU ja sen uusi rekisteröintiasetus. Toteutuessaan se sallisi meidän käyttää vapaasti autoja, jotka on rekisteröity mihin tahansa toiseen EU-maahan. Sen jälkeen nykyveromallissa ei autoa kannattaisi Suomessa rekisteröidä kenenkään.
Minä haluan uudistaa maamme autokantaa. Haluan myös löytää ratkaisuja liikenteen päästöihin ja liikenneturvallisuuteenkin. Ja haluan varautua EU:nkin suunnalta tuleviin muutoksiin. Siksi liikenteen verotuksen uudistuksissa on edettävä ja luovuttava ensimmäisenä autoverosta. Suomalaisen liikenteen veromalli täytyy tehdä niin, että pitkien etäisyyksien maassa on mahdollista jatkossakin kulkea omalla autolla työssä ja vapaa-ajallakin.
Nyt ei kannata kenenkään laittaa räntää kaasariin vaan painaa lisää kaasua.
…
Kello 21.14 ja päivä paketissa. Tänään oikeastaan koko päivä kuntavaaliasioille. Ehdokkaita on nyt soiteltu eri kuntiin ympäri Hämettä ja muutama kala koukkuun tarttunutkin. Huomenna sitten jälleen Helsinki-päivä ja töitä siellä ja iltapäivällä sitten myös RAY:n puheenjohtajiston kokous. Loppuviikosta suuntaan Lappiin ja hieman kirittämään siellä kokoomuksen ehdokkaita kuntavaaleissa ja myös Tunturiralliin ajattelin ehtiä. Mutta sitä ennen vielä pari tiukkaa työpäivää.