Autovero uusiksi… Ympäristöpainotuksen myötä maamme siirtyy autoverotuksen takapajulasta Euroopan eturiviin

Kynästä, sunnuntaina 04.11.2007

Suomalaiseen autoverojärjestelmään tehdään viimeinen kauan odotettu täysremontti. Uudistuksen myötä yli 80 prosenttia autoista tulee ostohinnaltaan edullisimmiksi. Ensi vuoden alusta lähtien meillä suomalaisilla on siis paremmat mahdollisuudet ajaa uudemmilla ja ennen kaikkea nykyistä vähäpäästöisemmillä autoilla. Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala totesikin Ilta-Sanomissa, että tällä päätöksellä maamme siirtyy ympäristöpainotuksen myötä autoverotuksen takapajulasta Euroopan eturiviin. Ensi vuodesta odotetaankin 2000-luvun parasta vuotta autokaupalle.

***

Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen esittelemä auto- ja ajoneuvoverouudistus on ympäristöpainotuksestaan johtuen erittäin moderni ja uraa uurtava. Autoverouudistusta saatiin odottaa jo liiankin pitkään – mutta vanha sanontakin kuuluu, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Onneksi tämä hallitus tarttuu tähänkin asiaan.

Kataisen esittelemä autoverouudistus on Europanlaajuisestikin lähes ainutlaatuinen. Vastaavanlainen hiilidioksiditekijän huomioiva autoverojärjestelmä on käytössä toistaiseksi vain muutamassa muussa maassa maailmassa. Maamme on siis jatkossa edelläkävijä ja suunnannäyttäjä Euroopassa ja tällaista roolia maaltamme olisi lupa odottaa muissakin asioissa. Jatkossa suomalainen kuluttaja ei hyödy autonsa vähäpäästöisyydestä pelkästään vuotuisen ajoneuvoveron maksun yhteydessä, kuten pääsääntöisesti muissa Euroopan maissa, vaan säästöä syntyy tuhansia euroja jo heti autokaupassa, mikäli valinta osuu vähäpäästöiseen ajoneuvoon. Esimerkiksi legendaarisen Toyota Corollan hinta halpenee reilulla 3500 eurolla, Skoda Octavian lähes 3500 eurolla ja pienipäästöisen Volvo V70:nen lähes 5500 eurolla. Tässä vain muutama esimerkki siitä mitä uudistus käytännössä merkitsee.

***

Kokoomus asetti viime kevättalvella käytyjen eduskuntavaalien alla tavoitteekseen auto- ja ajoneuvoverotuksen ajantasaistamisen. Kokoomuksen johdolla myös hallitusohjelmaan kirjattiin tämä tavoite, jonka mukaan liikenteen verotusta kehitetään päästöjen vähentämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Lisäksi hallitusohjelmassa sovittiin, tavoitteidemme mukaisesti, että auto- ja ajoneuvoveron muutoksilla pyritään ohjaamaan kuluttajia valitsemaan vähän polttoainetta kuluttavia ajoneuvoja.

Nyt annettu hallituksen esitys toteuttaa nämä hallitusohjelman kirjaukset. Esityksessä porrastetaan sekä vuotuinen ajoneuvovero että varsinainen auton hankinnan yhteydessä kannettava autovero ilmastonmuutokseen vaikuttavien hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaan. Periaate on, että mitä pienemmät päästöt, sitä pienempi vero.

***

Vuotuista ajoneuvoveroa eli käyttömaksua koskeva uudistus on valtiontalouden kannalta kustannusneutraali. Mutta nyt vero sidotaan päästöihin ja autoilija jonka auto tupruttaa vähiten maksaa myös vähiten. Uudistuksen jälkeen vuotuinen käyttömaksu voi olla vain jopa vain 20 euroa ja ylimmillään 600 euroa. Käytännössä maksu tulee asettumaan noin 50 ja 250 euron välille. Asteikon ääripäihin asettuvat vain täysin päästöttömät ajoneuvot ja vastaavasti vanhempaan tekniikkaan perustuvat raskaat ns. superautot.

Nykyisellään vuotuinen käyttömaksu on 94,90 euroa ennen vuotta 1994 käyttöönotetusta ja 127,75 euroa 1.1.1994 tai sen jälkeen käyttöönotetusta ajoneuvosta. Uudistuksen myötä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että vuotuinen vero alenee, mikäli ajoneuvon CO2 -päästöt ovat pienemmät kuin 180g/km. Edellä esimerkkinä käyttämäni vähäpäästöisen diesel Toyota Corollan vuotuinen vero laskee 66 euroon, Skoda Octavian 82 ja Volvo V70 94 euroon. Päästöjen mukaan bensiiniä käyttävän Toyota Auriksen vero on 110 euroa ja Citroen C4:sen dieselmallin 59 euroa ja bensamallin 146 euroa. Uusi malli siis ohjaa ympäristöystävällisempien dieselautojen käyttöön.

***

Itse autoveron – eli veron, joka maksetaan auton rekisteröinnin yhteydessä – määräytyminen muuttuu jatkossa täydellisesti. Uusien autojen hinnat siis laskevat – itse asiassa jo tällä viikolla. Kuten vuotuisessa ajoneuvoverossa, myös uudistetussa autoverossa veron taso määräytyy tulevaisuudessa CO2 –päästöjen mukaan: mitä pienemmät päästöt, sitä alhaisempi autovero.

Tällä hetkellä auton kuluttajahinnasta autoveron osuus on keskimäärin noin 26 prosenttia. Jatkossa verotaso alenee keskimäärin noin 1/6:lla. Päästöistä riippuen joidenkin autojen kohdalla veron osuus jopa puolittuu – mutta myös muutamien kohdalla se puolestaan nousee, kuitenkin niin, että käytännössä hinnat laskevat yli 80 prosentissa uusista autoista. Uusi autovero tulee siis päästöistä riippuen olemaan noin 10-40 prosenttia auton kuluttajahinnasta nykyisen 26 prosentin sijaan.

***

Mitä tämä kaikki tarkoittaa tavallisen autoilijan näkökulmasta? Tämä tarkoittaa vähäpäästöisempiä, turvallisempia, uudempia ja parempia autoja suomalaisille. Konkreettisina esimerkkeinä siitä, kuinka uusi autoverolaki tulee kohtelemaan vähäpäästöisiä autoja, mainittakoon vaikkapa BMW 318d ja Toyota Yaris 1,4 D-4D, molemmat dieseleitä. Näiden autojen CO2 –päästöt ovat noin 120g/km, tämän hetkisen uusien autojen keskiarvon ollessa 180g/km. Veron osuus kyseisten autojen kuluttajahinnoissa laskee jatkossa noin 10 prosenttia. Kuluttajan kukkarossa tämä tarkoittaa tuhansien eurojen säästöä, kun veronalennukset siirtyvät kilpailun myötä nyt jo saatujen tietojen mukaan lähes sellaisenaan kuluttajahintoihin.

Uudistuksen myötä paljon polttoainetta kuluttavien henkilöautojen autovero ja ajoneuvovero nousevat nykyisestä. Mutta on myös hyvä muistaa, että kookkaista autoista on kuitenkin mahdollisuus valita vähemmän polttoainetta kuluttava malli tarvitsematta tinkiä auton kuljetuskyvystä. Esimerkiksi tila-autoissa, joissa on kuljettajan lisäksi paikka seitsemälle matkustajalle, on useissa automerkeissä mahdollisuus valita polttoainetehokas vaihtoehto. Esimerkiksi Volkswagen Touranin dieselmallin vuotuinen käyttömaksu tulee olemaan 100 euroa ja bensakäyttöisen 146 euroa. Vastaavasti ostaessa dieselmallin vero ostettaessa laskee 3400 euroa ja bensamallinkin yli 900 euroa.

Autoalan tiedotuskeskus kiittelikin uudistusta. Sen mukaan autoveron keventyminen ja muuttuminen päästöperusteiseksi edistää nimenomaan Suomen autokannan uudistumista. Uuden auton edut ovat kiistattomat ympäristön lisäksi myös liikenneturvallisuuden kannalta. Uudet autot ovat huomattavasti turvallisempia sekä korirakenteen että turvavarusteiden osalta.

Suurimpia hiidioksipäästöjen aiheuttajia ovat kotitaloudet, teollisuus ja liikenne. Henkilöautojen CO2 –päästöt ovat Suomessa kaikkiaan 12 prosenttia. Yksityisautoilun osuutta päästöjen tuottajana ei voi siis väheksyä. Uusi auto- ja ajoneuvoverolainsäädäntö on pieni askel maailmalle, mutta merkittävä virstanpylväs Suomelle taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Autoveron muutos tullee voimaan 1.1.2008 ja ajoneuvoveroa koskeva muutos hieman myöhemmin, arviolta vuonna 2010.

Autoilun veromuutosten yhteydessä hallitus päätti myös aientaa hallitusohjelmaan kirjatun suurten kaupunkiseutujenjoukkoliikenteen tuen aloittamisen vuoteen 2009. Tämäkin on varmasti toivottu uutinen.

Timo Heinonen
kansanedustaja (kok)

Kommentit