Autokorjaamokatsastus toisi ehkä samoja ongelmia.

Blogi, torstaina 21.02.2013

Viime hallituskaudella alkanut keskustelu autojen määräaikaiskatsastusten hinnoista ja kilpailun vähyydestä ja markkinoiden keskittymisestä on jatkunut tauotta. Viime kaudella pöydällä oli jo esitys missä katsastus oltaisiin sallittu myös autokorjaamoille. Silloin onneksi esitys vedettiin pois kun huoli katsastuksen ja autohuollon riippumattomuudesta nousi esille. Olisihan se kestämätön tilanne, että samassa firmassa auto huollettaisiin ja sitten arvioitaisiin ja tarkastettaisiin eli katsastettaisiin onko menopeli tieliikenteeseen sopiva. Herää heti epäilys, että katsottaisiinko asioita läpi sormien vai suurennuslasilla. Saisihan siinä mukavasti lisää työtä firmalle kun korjausvaatimuksen kirjoittaisi saman firman toinen työntekijä ja oravanpyörä pyörisi. Tällaista hulluutta edelleen osa on ajamassa kovaa.

Hieman hakien tästä löytää yhteyden myös suurten ratsastusmaneesien ja teollisuushallienkin rakentamiseen ja ennen muuta valvontaan. Uskallan väittää ja todetakin, että osa syy näihin onnettomuuksiin on puutteellisessa tarkastusjärjestelmässä.

Ympäristöministeriön näkemyksenhän mukaan vastuu hallin kunnosta on aina omistajalla koska
mitään tarkastusjärjestelmää ei ole luotu. Hallin omistaja ja rakennesuunnittelija kantavat rakenteiden
kestävyydestä vastuun. Ja niin kuin olemme huomanneet vakavimman kautta ei tämä omavalvonta näytävä toimivan. Ympäristöministeriö onkin nyt pyytänyt apua kuntien rakennustarkastajilta, jotta lisävahingoilta vältyttäisiin.

Autokatsastus siis menisi hieman samanlaiseen suuntaan jos sama firma voisi hoitaa samassa tilassa saman palkanmaksajan alaisuudessa auton huollon ja katsastuksen. Toimiva ja täysin riippumaton tarkastusjärjestelmä on aikanaan nimenomaan luotu sitä varten, että ulkopuolinen tarkistaisi autojen ja muiden koneiden kunnon. Nyt osalla on halua siirtyä autojenkin kohdalla kohti tietynlaista omavalvontaa. Sama yritys korjaa ja katsastaa ajoneuvon. Vastuu ajoneuvon kunnosta siirtyisi siis yhä enemmän ajoneuvon käyttäjälle ja sen huoltajalle. Minusta ottaisimme vakavan askeleen taakse päin.

Siis ulkopuolinen tarkastaja, jolla ei ole ajoneuvon huollosta tai sen kunnosta olemassa minkäänlaista intressiä,
haluttaisiin siis poistaa. Kenties tämän johdosta on odotettavissa on lisää turhia kuolemantapauksia?

Minusta ns. kolmas osapuoli on tarkastuksissa hyväksi todettu asia, näin ollen moni inhimillinenkin virhe on saatu poistettua.

Mutta tämä kriittinen suhtautumiseni autokatsastuksen korjaamokatsastuksiin ei tarkoita sitä, että alalla ei pitäisi tehdä mitään. Uskallan tämän siksikin sanoa, että taisin ihan ensimmäisenä täällä talossa nostaa viime kaudella keskusteluun rajusti nousseet katsastushinnat. Onneksi sen jälkeen kilpailua on tullut lisää ja hinnatkin osassa maata laskeneet. Mutta tarvitaan toki lisää toimenpiteitä.

Itse esitän, että autokatsastajien koulutusvaatimusta lasketaan niin, että tehtävään riittää jatkossa autokorjaajan/mekaanikon koulutus lisäkurssituksella, muutetaan hieman autokatsastuksen juoksutusta lisäämällä esimerkiksi yksi välivuosi vielä uuden auton alkuvuosille esimerkiksi ensimmäisten katsastusten jälkeen, poistetaan (irrotetaan) raskaankaluston katsastusvelvoite uusilta toimijoilta, poistetaan testiratavaade katsastusasemilta ja luodaan uusi auktorisoitu katsastajajärjestelmä missä autohuoltamoille voidaan tilata ulkopuolinen katsastaja hoitamaan tarkastukset. Siinä riippumattomuus säilyisi, mutta voitaisiin tehdä yhteistyötä ja hyödyntää korjaamolla olemassa olevia laitteita. Tässä nyt muutama uudistusesimerkki. Mutta  riippumattomuus on minusta arvo joka pitää turvata tai sitten luopua kokonaan katsastusvaatimuksista ja todeta vain, että auton pitää olla lain vaatimassa kunnossa joka päivä kun se liikenteessä on. Tai niinhän se vaatimus on jo nytkin. Ehkä on siis kuitenkin hyvä, että jatkossakin joku ulkopuolinen auton vuosittain tsekkaa.

Uusi aamu siis Helsingissä käyntiin. Aamusta valiokunnat ja iltapäivällä sitten tapaamaan Hyria-koulutuksen johdon ja Hyvinkää-Riihimäen talousalueen johdon kanssa opetusministeri Jukka Gustafssonia. Olen tällaisen visiitin järjestellyt tälle päivälle sillä meillä on iso yhteinen huoli koko Hämeen ja myös Hyrian toisen asteen ammatillisen koulutuksen aloituspaikoista. Palaan aiheeseen.

Nyt kahvit ja sitten ympäristövaliokuntaan.

Kello 20.48 ja jo iltaa kotona. Tänään kyselytunnin jälkeen suuntasin jo Lopelle. Huomenna pitkä päivä edessä ja suoraan eduskunnasta jatkan sitten viikonlopuksi Mikkeliin selostamaan SM-rallia. Taitaa olla kymmenes vuosi putkeen kun Mikkelissä SM-Vaakunarallia saan selostaa ja luvassa jälleen yksi talven parhaista ralleista. Ja aivan erityisen lisäruiskeen ralliin tuo moninkertaisen Suomenmestarin ja viisinkertaisen Mikkelin rallin voittajan Jari Ketomaan paluu SM-sarjaan. Tie MM-sarjaan ei auennut ainakaan vielä ja myös muut kansainväliset rallit vähissä ja näin Ketomaa palaa kotimaan ralleihin ja on tietojeni mukaan ilmoittautunut myös sarjaankin. Huomenna siis illalla pääsemme näkemään mikä on Ketomaan vauhti tutuilla kotiteillä ja miten hän pystyy vastaamaan SM-sarjaa johtajan Juha Salon ja muiden vauhtiin. 

Mutta tänään eduskunnassa kyselytunnillakin pääsin ääneen. Halusin nostaa esille ruuan tuoteselosteet ja luottamuksen niihin. Euroopan ruoka- ja lihasotku on järkyttänyt pahan kerran luottamusta pakettien tuotetietoihin ja tänään epäselvyyksiä paljastui jo myös Poutun Pirkka-tuotteesta. Kohu ja sotku on siis jo vahvasti Suomessakin ja pahaa pelkään, että ei vielä aikaan helpota. Uusia paljastuksia tulee kunhan testauksia ja valvontaa saadaan tehostettua. Nyt siis kannattaa olla valppaana ja vaatia kaupassa ja ravintoloissa tietoa siitä mitä meille myydään. Hyvä takuu on vaatia aina suomalaista lihaa ja ostaa merkkejä jotka käyttävät vain suomalaista lihaa. Takuuvarma tässä on ainakin Atria ja Tamminen. Sen sijaan osa suomalaisistakin merkeistä toimii minusta ainakin hieman epäreilusti. Yhdelläkin firmalla paketit aivan samannäköisiä, mutta vain kinkkupaketissa ”Hyvää Suomesta”-merkki ja toisessa kalkkunapaketissa sitten merkkiä ei olekaan ja se korvattu ”Parempi valinta”-merkillä. No jippo onkin se, että Hyvää Suomesta -tuote on suomalaista lihaa ja ”Parempi valinta” viittaa vain sen sydän ystävällisyyteen. Hieman sanoisinko…

No tänään kaupassa paketteja pyöritin ja onhan siellä makkarapaketti missä on Pohjalaanen mies Jussipaidassaan ja makkara on ulkomaalaisesta lihasta ja toisessa paketissa kaunis suomalainen heinäseinäsmaisema ja sekin tuote tehty ulkomaalaisesta lihasta. Suloisesti annetaan kuitenkin vähintäänkin ymmärtää.

Itse nyt nostin kyselytunnilla esiin sen, että tuoteselosteista kyllä pitäisi aina selvitä sen mitä tuotteessa on. Toiselle voi olla tärkeää, että liha on suomalaista (esim. minulle se on ostovaatimus), mutta toiselle valinta voi olla ihan terveydellinenkin. On tärkeää, että esimerkiksi allergikko voi luottaa siihen, että paketissa on sitä mitä luvataan eikä ainakaan sitä mitä ei kerrota. Pähkinää, kananmunaa, jauhoja jne… Itse siis vaadin hallitukselta toimia sen eteen, että luottamus tuoteselosteisiin palautetaan pikaisesti.

Toisena kysymyksenä toin esille harmistukseni siitä, että Euroopan ja nyt jo Poutun Pirkka-tuotteen myötä Suomeenkin levinnyt lihakohu on mustamaalannut aivan suotta hevosenlihaa. Eihän kyse kohussa ole siitä että liha on hevosen vaan siitä, että paketissa kerrotaan lihan olevan naudan. Kyse siis raaka-ainehuijauksesta. Mutta mediassa ja keskusteluissa kohu nyt kääntynyt myös hevosenlihaa vastaan ja itse halusin painottaa, että hyvin tuotettuna ja kasvatettuna ja oikein teurastettuna ja tuotteistettuna hevonen on mitä parhainta ruokaa. Nyt meillä Suomessa kuitenkin hevosenlihasta saa vain alle euron ja vain alle kymmennen teurastamoa yleensäkään ottaa vastaan hevosia. Se taasen tarkoittaa sitä, että vanhenevat hevoset laitetaan kiertoon ja kiertolaisiksi ja ei läheskään aina ole edes inhimillistä seisottaa vanhenevaa hevosta minkä tahansa navetan nurkalla tai pitää yhä enempi sairastelevaa hevosvanhusta lasten ”leikkikaluna”. Olisi varmasti parempi kun hevosen saisi vastuullisesti eteenpäin ja tässä hyvä vaihtoehto olisi laadukas hyvä suomalainen pienteurastamo. Niitä pitäisi tukea ja byrokratiaa purkaa. Uskon, että hyvälle lähiruualle on se sitten lähitilan hevosta tai nautaa on varmasti kasvavaa kysyntää. Tätä on syytä nyt edistää siis monestakin syystä.

Ennen kyselytuntia sai vielä presidentti Martti Ahtisaaren ulkoasiainvaliokunnan kuulemisen jälkeen isännöidä myös Hyria Koulutuksen johdon ja Hyvinkään ja Riihimäen kaupunkien johdon tapaamista opetusministeri Jukka Gustafssonin kanssa. Meillä Hämeessä on iso huoli toisenasteen ammattilisen koulutuksen aloituspaikoista ja tämä visiitti järjestettiin sen takia, että pääsimme käymään läpi tilannetta hieman laajemminkin itse ministerin ja OKM:n virkamiehen kanssa. Itse painotin vahvasti, että koko Hämeen noin 700 aloituspaikan leikkaus on kohtuuton ja kestämätön. Toivottavasti viesti meni nyt perille ja saamme sitä kohtuullistettua. Hyria toimii Hämeen lisäksi myös Hyvinkäällä eli Metropolialueella ja ainakin sen suhteen saimme tänään hyviä uutisia. Toivottavasti kokonaisuudestakin tulee hyvä.

Minusta Hämeestä ei paljoa varaa ole paikkoja vähentää. Riihimäen lisäksi myös Hämeenlinnan seutu kasvaa kovaa vauhtia ja painetta lisäpaikoille on sielläkin. Ja myös Forssaan tarvitsemme nyt uutta puhtia ja uskon, että koulutuksen kautta sitä sinnekin syntyisi parhaiten. Myös Päijät-Hämeen ammattikoulujen hakijamäärät sellaisia, että painetta lisäpaikoille on. Eli summasummarum oikea ja vastuullisin malli olisi nyt poistaa paikkoja vain sieltä missä aidosti nuorten määrä laskee ja siirtää niitä tänne Kanta- ja Päijät-Hämeeseen ja Metropolialueelle missä nuorten määrä jatkossakin kasvaa.

Mutta minulle tapaamisesta hyvä fiilis ja toivotaan parasta.

Päivän MM-hiihdot jäivät minulta Radio Puheen varaan. Ja sieltäkin vain lyhyt katsaus avauspäivään. Eikä siinä paljoa kerrottavaa ollutkaan. Ei siis ainakaan tänään sprinteistä vielä sitä mitä odotamme. Mutta itse uskon, että kyllä sieltä muutama mitali vielä tulee.

 

 

 

Kommentit