Ari Laivola ja Timo Heinonen Työkalusi.com -rallissa luokkakakkosiksi – Joonas Kolehmainen F-Cupin päätöskilpailun voittoon

Uutiset, sunnuntaina 04.10.2015

Ralli F-Cupin päätösosakilpailu Työkalusi.com -ralli ajettiin lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna Riihimäen UA:n isännöimänä. Riihimäen seutukunnan upeat soratiet tarjosivatkin mitä upeimmat puitteet Suomen suurimman rallisarjan huipennukselle ja mukaan kilpailuun lähtikin kauden ennätysmäärä kuljettajia. F-Cupin sarjan kilpailun lisäksi mukana nähtiin myös tuoreempaa rallikalustoa ja viivalle vuoden 2006 Peugeot 207 S2000:lla asettuivat myös Ari Laivola ja Timo Heinonen. Janakkalais-loppilaiselle kaksikolle kilpailu oli vaiherikas.

– Hieman liian paljon oli ohjelmaa. Aluksi kärsimme lähtöpaikasta kun avauserikoiskokeella ajoimme jo 10 km kohdalla minuuttia edellämme matkaan lähteneen auton kiinni. Hävisimme siinä pölyssä ja kivisateessa reilun puolisen minuuttia. Ohi pääsimme vasta maalikiihdytyksessä ja siinä oli tuulilasi ehtinyt rikkoutua ja jarrut ylikuumentua, kertoi kartturinpaikalla istunut Timo Heinonen.

635795023236544435

Ari Laivola ja Timo Heinonen Työkalusi.com -rallin erikoiskokeella. Kuva Ilkka Vaari.

12075081_10153687282421670_1055813380641668634_nTilanteesta seurasi myös jarruongelmia seuraavallekin erikoiskokeelle ja myös Riihimäen varuskunnan yleisöerikoiskokeella Ari Laivola ajoi edellä lähteneen autokunnan kiinni.

– Siinä varmasti hieman oltiin edellä menevässä autossa ihmeissään kun tultiin pätkän tiukimpaan nyppy-neulansilmä-yhdistelmää ja haettiin jo jalkaa jarrulle niin Arska (Ari Laivola) pyyhkäisi ulkoa ohi, hymyili Heinonen, mutta harmitteli samalla sitä, että lähtöjärjestyksessä ei otettu huomioon autokuntien selkeitä vauhtieroja. Voittotaistelu luokan 13 osalta oli näin taputeltu jo ennen varsinaista kilvanajoa.

Voittoon Ari Laivola ja Timo Heinonen eivät olisi pystyneet kuitenkaan ilman lähtöpaikkaongelmiakaan sillä rallin huollon jälkeisellä lenkillä maakivi rikkoi Peugeotin ohjausta.

– EK5:lla kivi rikkoi jotain automme vasemmasta etukulmasta. Ensin epäilimme rengasrikkoa, mutta jotain muuta sieltä meni uralla olleen kiviosuman myötä. Kaksi viimeistä pätkää auto oli aika holtiton aina kiihdytyksissä. Kormun pitkällä suoralla kun laskettelimme pidempään kaasupohjassa yli 170km/h niin kyllä siinä jarrutuksessa hieman kirjoiteltiin. Toki muuta kuin rallihistoriaa, naureskeli Heinonen maaliintulotaistelun vaiheita.

Nelivetoisten luokkavoittoon ajoivat Juha Koljonen ja Mikko Tuhkanen Subaru Imprezalla ja Laivolan ja Heinosen takana kolmantena maaliin tulivat Kari Kanerva ja Ole Nordström Mitsubishi Lancerilla. Koljosen vauhti riitti myös Työkalusi.com rallin kokonaisikilpailun voittoon. Koljonen selvitti seitsemän erikoiskokeen reitin kaikista kuljettajista nopeimpana. Laivola ja Heinonen olivat epävirallisessa yleiskilpailussa viidensiä.

12036825_10153687280836670_6430275021806484836_n

Rallin maailmanmestari Timo Salonen kävi tsemppaamassa kaimaansa Riihimäen rallin huollossa.

Joonas Kolehmainen F-Cupin kisan voittoon

Kuudesta osakilpailusta muodostunut huippusuosittu F-cup kaasuteltiin päätökseen Riihimäellä huippuhienoissa olosuhteissa. Riihimäen Urheiluautoilijoiden Työkalusi.com-rallin erikoisuuksiin kuului Riihimäen varuskunnassa ajetut kaksi erikoiskoetta, jotka ajettiin samalla tieosuudella samanaikaisesti. Rallissa ennennäkemättömälle tuplaerikoiskokeelle lähetettiin autoja puolen minuutin välein, joten yleisöllä oli katsottavaa, starttasihan EK:ille yhteensä noin 250 autoa.

Yleisen luokan mestaruuden jo aiemmin varmistanut Lopen Tero Salminen ei kilpaillut Riihimäessä. Kovinta vauhtia 76 erikoiskoekilometrillä piti loppilainen Joonas Kolehmainen, joka voitti turenkilaisen Petteri Salmisen peräti 53,5 sekunnilla.

Yleiskilpailussa neljänneksi sijoittunut Suonenjoen Juha Rytkönen nousi F-cupissa kakkospaikalle. Kolmanneksi cupissa sijoittui Kolehmainen ennen vuosien 2013 ja 2014 cup-mestaria Jaska Nuoralaa.

Seniorien cup-mestaruudesta pääsivät tänä vuonna ajamaan vuonna 1970 tai aikaisemmin syntyneet kuljettajat. Senioreiden tuloksia laskettaessa käytetään ikävuosiin perustuvaa tasoitusta, joka on EK-kilometriä kohden 0,08 sekuntia/ikävuosi.

Seniorien mestaruuden 2011-13 voittanut Oriveden Kari Kytölä kärsi viime vuonna tilastotappion ja jäi ikämiehissä toiseksi. Nyt Kytölä ajoi vakuuttavan sarjan ja kruunasi mestaruutensa voittamalla päätöskisan.

A-juniorien mestaruuteen oli mahdollisuus neljällä kuljettajalla. Haminan Veli Vesala oli sarjajohtajana vakuuttunut siitä, että mestaruus tulisi ”normaalilla” ajolla. Vesala ei puhunut lämpimiä vaan ajoi varmasti A-junnujen yleiskilpailussa kolmanneksi ja luokassaan ykköseksi. Nilsiän Aki Paavilainen nousi kakkossijalla Vesalan taakse cupin kakkoseksi.

B-junioreissa 18-vuotias jalasjärveläinen Heikki Koski-Lammi varmisti cup-mestaruuden suoraan viidessä osakilpailussa eikä ajanut päätösrallia. Toiseksi B-juniorien cupissa sijoittui Lempäälän Jonni Ruottunen.

Kommentit