Hyrylässä Helsingin Ilmatorjuntarykmentissä oli herätty sateiseen syysaamuun. Vänrikin huuto käytävällä komensi meidät alokkaat yhteen. Elokuvateatterissa eteemme asteli komentaja eversti Antti Simola. Hänellä oli järkyttävä uutinen kerottavana. Yöllä 1.50 oli autolautta Estonia uponnut Itämerellä vieden mukanaa satoja ihmisiä. Komentaja oli vakava. Viesti oli vaikeasti ymmärrettävä tai ainakin uskottavana. Lyhyt tilaisuus päättyi käskyyn kokoontua valakentälle.
Valakentällä seisoi kaikki suorissa riveissä. Suomenlippu nostettiin ylös, mutta vain laskettaeksi puolitankoon. Ilmeet muiden alokkaiden ja kaikkien mukana olleiden kasvoilla on jäänyt lähtemättömästi mieleen. Muistan miten kentällä Jumalaa kutsuttiin ja kyseltiin. Nukkuiko Hän. Meri oli nielaissut laivan ja 852 ihmistä. Vain reilu sata 989 ihmisestä pelastui.
Siirryin itse pian Hyrylästä Helsinkiin Kaartin Pataljoonaan. Taivallahden kasarmilta määrättiin meitä nuoria miehiä vartioimaan kontteja. Kontteja joiden sisältö oli järkyttävin mahdollinen. Ne komennukset ottivat monille kavereilleni koville. Pimeät syysyöt ja sadetta ja ruumita kontti toisensa jälkeen täynnä.
Tänään 27.9.2014 tulee kuluneeksi tuosta yöstä 20 vuotta. Sytyn tänään kynttilän. Yhden 852 ihmisille.
Wikipedia kertoo yöstä näin: ”Matkustaja-autolautta Estonia upposi 28. syyskuuta 1994 kello 1.50 reitillään Tallinnasta Tukholmaan. Arvioitu saapumisaika Tukholmaan oli 9.30, mutta virallisen onnettomuustutkintaraportin mukaan noin kello 1.15 Turun saariston eteläpuolella keulavisiiri repeytyi irti laivasta aaltojen voimasta ja vettä alkoi tulvia autokannelle. Tämän vuoksi laiva kallistuikin aluksi noin 15 astetta, ja pian sen jälkeen 30–40 astetta oikealle. Estonia lähetti hätäkutsuja kello 1.24–1.27 välillä, jonka jälkeen yhteys alukseen katkesi, ja alus alkoi nopeasti kallistua ja upota. Kallistuma sai aikaan myös sen, että vettä alkoi tulvia sisään myös aaltojen rikkomista ovista ja ikkunoista kansilla 3, 4 ja 5, tämän jälkeen alusta ei olisi voitu pelastaa. Aluksen uppoaminen oli nopeaa ja väistämätöntä.
Aluksella oli onnettomuushetkellä 989 ihmistä, joista 852 menehtyi. Suurin osa uhreista oli ruotsalaisia ja virolaisia. Miehistö oli virolais–ruotsalaista, mutta joukossa oli myös venäläisiä, latvialaisia ja ukrainalaisia. Hylyn sijaintipaikka on noin 22 meripeninkulmaa (40 kilometriä) Utön saarelta eteläkaakkoon. Hylky lepää noin 80 metrin syvyydessä. Estonian korvasi onnettomuuden jälkiseurauksena Estline-yhtiön Tallinna–Tukholma-reitillä M/S Regina Baltica.”