55. Tunturiralli avaa uuden rallin vuosikymmenen – Arctic Lapland Rallyssä upea määrä mestareita ja tulevia mestareita

Blogi, perjantaina 17.01.2020

Tänään käynnistyy Rallin Suomenmestaruussarja. Perinteiseen tapaan kauden avaus ajetaan lumen ja jään keskellä tuntureiden välissä ja niin tänäkin vuonna. Arctic Lapland Rally eli Tunturiralli avaa samalla myös uuden rallin vuosikymmenen ja kautta aikojen 55. kerran ajettavaan Tunturiralliin starttaa tänään Rovaniemen keskustasta 143 kilpailijaparia.

Tietysti suurin huomio varmaan kohdistuu Formula 1:n MM-sarjan viime vuoden hopeamitalisti Valtteri Bottakseen ja alkaneelle kaudelle WRC_autoon rattiin siirtyneeseen Toyotan Kalle Rovanperään. Vale osallistuu Tunturiralliin nyt toisen kerran ja tällä kertaa Citroenin WRC-auton ratissa. Viime vuonna nastolalainen suoritti rallidebyyttinsä Tunturissa Ford Fiesta WRC -autolla.

Ja Kalle sitten nähdään tänä vuonna rallin MM-sarjassa Tommi Mäkisen Toyotan tehdastallin kuljettajana ja puuppolalaisen rallilupauksen kilpailukalenteri pitää sisällään täyden rallin MM-sarjan eli 13 osakilpailua Toyotan WRC-autolla. MM-sarjan WRC-debyytti tapahtuu sitten Monte Carlon osakilpailussa tammikuun viimeisenä viikonloppuna, kun taas Tunturiralli tulee olemaan Rovanperälle ensimmäinen kilpailu WRC-auton ratissa.

Mutta tietenkin iso kiinnostunut kohdistuu alkavaan rallin SM-kauteen. Meidän kotoinen SM-sarjamme on yksi kovimmista kansallisista rallisarjoista ja sitä se on varmasti tänäkin vuonna. Tunturiralliin ilmoittautui määräaikaan mennessä 143 kilpailijaparia peräti yhteensä 11 eri maasta. WRC-autojen jälkeen niitä toiseksi kovimpia R5-luokan ralliautoja mukana nähdään 23 kappaletta ja yhteensä SM1-luokassa mukana on 31 kilpailijaparia. R5-autojen määrässä ei aivan Suomen ennätykseen kansallisten kilpailujen osalta päästä, sillä vuosi sitten Tunturirallissa mukana oli 24 kappaletta “ärviitosia”. WRC-autoja on lisäksi siis mukana kolme eli Rovanperän Toyotan ja Bottaksen Citroenin lisäksi mukana nähdään Janne Tuohinon tiimin Ford Fiesta WRC -auto, jota ohjastaa Matti Koskelo.

Mutta hieman lähtökohtia kauteen. Itse olen saanut seurata läheltä SM-sarjaa jo parisenkymmentä vuotta ja nyt kattaus on jälleen kova. SM1-luokan ja samalla Tunturirallin yleiskilpailun voitto on neljänä edellisenä vuonna mennyt aina eri kuljettajan nimiin. Kaikki neljä voittajakuljettajaa ovat mukana myös tämänvuotisessa kilpailussa. Viime vuonna Emil Lindholm ajoi ylivoimaiseen voittoon Volkswagen Polo GTI R5 -autolla ja nyt alla on Skoda Fabia R5 -auton uusin kehitysversio. Veikkaan, että Emil on yksi rallin ehdoton voittajasuosikki R5:ssa.

Mutta helpolla ei voitto irtoa. Skoda Fabian uusin kehitysversio on allaan myös Teemu Asunmaalla, Tunturirallin vuoden 2017 voittajalla, sekä Eerik Pietarisella, joka juhli voittoa Rovaniemellä kaksi vuotta sitten. Ja nostan kyllä voittotaisteluun mukaan myös Juha Salon. Juha on voittanut Tunturirallin urallaan kuusi kertaa ja se viimeisin voitto on vuodelta 2016. Salolla käynnistyy nyt toinen kausi Skodan ratissa ja vaikka karkkilalaisen auton peräpäästä Evo-merkintä puuttuukin, niin rallin 10-kertainen Suomen mestari nousee ehdottomasti myös mukaan SM1-luokan voittotaisteluun.

Ja niin kuin Rallin SM-sarjan tiedotuskin totesi niin, ”Sen perinteisen “mustien hevosten” osaston ykkösnimeksi nostamme Esa Ruotsalaisen, SM2-luokan viime vuoden Suomen mestarin, joka debytoi nyt Skoda Fabia R5:n ratissa.” Ja seuraa kannattaa myös ainakin vielä Mikko Heikkilää sekä Ville Pynnösen, sekä rallicross-tähti Niclas Grönholmin vauhtia. Nostella ei saa jos kärkisijoille mielii.

”Toisessa nelivetoluokassa SM2-luokassa mukana on 19 kilpailijaparia ja heistä suurimpana ennakkosuosikkina niin Tunturiralliin, kuin koko kauteen starttaa tämän luokan viime vuoden 2019 hopeamitalisti Ville Hautamäki. Kärkitaisteluun mukaan mielii ja hyvää kauden avausta tavoittelevat myös SM2-luokan viime vuoden pronssimitalisti Timo Mäenpää, sekä Tunturirallissa viime kaudella SM2-luokassa kolmanneksi sijoittunut Ari-Pekka Koivisto.

Jaro Kinnunen, SM3-luokan Suomen mestari vuodelta 2018, kilpailee nyt toista kertaa SM2-luokassa. Jussi Teppo juhli kotirallissaan SM4-luokan voittoa kaksi vuotta sitten ja nyt edessä on ensimmäinen kilpailu nelivetoisen ratissa. Kotimaisemissaan kilpailee myös Anssi Rytkönen, joka myös debytoi SM-rallien osalta SM2-luokassa. Arttu Lähdeniemi sijoittui viime vuonna SM3-luokassa neljänneksi ja nyt edessä on ensimmäinen kilpailu nelivetoisen Mitsubishin ratissa.”

Jussi Lindberg sijoittui SM4-luokan loppupisteissä neljänneksi vuosina 2017 ja 2018. Viime vuonna porvoolainen osallistui kolmeen SM-ralliin SM2-luokassa ja nyt talliin on hankittu Ruotsalaisen viimevuotinen mestaruus-Mitsubishi, jolla Lindbergin on tarkoitus kiertää koko SM-sarja tänä vuonna. Riku Tahko tekee paluun rallin SM-sarjaan, kierrettyään viime vuodet rallicross-ratoja niin Suomessa, kuin ulkomaillakin. Tahko tuo SM2-luokkaan täysin uuden kilpa-auton, Mini Cooper S R4:n, jolla ensimmäiset kilpailut ajettiin viime vuonna.”

Kovemmassa kaksivetoluokassa eli SM3-luokassa kilpailu on tunnetusti aina tiukkaa ja sekuntitaistelua kärkisijoista käydään aina viimeisen erikoiskokeen viimeisille metreille asti. Tunturirallissa mukana on 16 kilpailijaparia, heidän joukossaan muun muassa luokan viime vuotinen loppupisteiden kärkinelikko Sami Pajari, Lauri Joona, Henri Hokkala, sekä Aleksi Röyhkiö. Aivan kuten SM1-luokassa, niin myös SM4-luokassa ennakkosuosikkien kvartetti on huikean vahva ja luokkavoiton lipsahtaminen kyseisen nelikon ulkopuolelle olisi jättiyllätys. Ja näitä kavereita kannattaa seurata myös senkin takia, että täältä ne kirkkaimmat tulevien vuosien tähdet kasvavat ja nousevat. Uskallan veikata, että seuraavan viiden vuoden aikana tästä edellä olevasta joukosta Pajari, Joona, Hokkala ja Röyhkiö saadaan myös yleiskilpailun voittaja johonkin SM-ralliin ja miksi ei jopa Suomenmestarikin, jos ei maailman rallit sitä ennen nuoria tähtiämme vie.

”Seurantaan tämän luokan kuljettajista kannattaa ottaa ainakin rallicross-taustan omaavat Kalle Markkanen, sekä Sami-Matti Trogen, välivuoden rallitouhuista armeijan takia pitänyt ja paluun ratin taakse nyt tekevä Jani Luhtaniemi, Kristian Nieminen, sekä Joonas Huovinen. Niin ja ilman muuta myös Nico Valkonen, YouTubestakin tutuksi tullut “pääkamerakatsoja”, joka teki komean debyytin Ford Fiesta R2 -auton ratissa viime vuonna Kyläseppärallissa.”

Ja sitten neljäs SM-luokka. Ja ehdottomasti merkittävin uudistus rallin SM-sarjassa tänä vuonna koskeekin juuri tätä SM4-luokkaa, jossa jatkossa kilpaillaan V1600-luokan kalustolla. Tunturirallissa tässä luokassa mukana nähdään 10 kilpailijaparia ja heistä ratin takana vasta 16-vuotias Toni Herranen, Jere Pensas, Petteri Jäppinen, Juha Karjalainen, Miko Kiminki, Sami Korvola, Walle Pajuoja, Eeka Lahtinen, Jyrki Lampinen, sekä Matti Manerus.

Mutta kohta lähdetään liikkeelle. Tunturiralli ajetaan kaksipäiväisenä kilpailuna eli tänään perjantaina ja lauantaina, 17.-18. tammikuuta. Kilpailureitin kokonaispituus on 712,09 kilometriä, joista kymmenen erikoiskokeen osuus on 201,73kilometriä. Tänään ek-kilometrejä on ohjelmassa 91 ja lauantaina hieman alle 115. Testierikoiskoe, “shakedown”, ajetaan torstaina ja viimevuotiseen tapaan Vennivaarassa. Niin ja tänä vuonna mukana on kolme täysin uutta erikoiskoetta: EK4 Jyrhämäjärvi, EK8 Sarriojärvi, sekä EK10 Niskavaara. Kilpailun avaava Aittajärven erikoiskoe, Kaihuavaara (EK3), sekä Untamovaara (EK9) ajettiin edellisen kerran vuonna 2017.

Niin ja vielä onnea Teemu Pukille Vuoden 2019 Urheilijalle! Oikea valinta! Ja Onnea myös muille palkituille! Tänä vuonna en gaalaan ehtinyt sillä työt toivat eilen maakuntakierrokselle Lappiin ja jäin tänne vielä nyt Tunturirallia katsomaan. Täällä taidetaan tehdä tulevaisuuden vuoden urheilijaa, kun viivalla lumivallien väliin lähteen Valtteri Bottas ja Kalle Rovanperäkin. Uskoisin, että tulevia maailmanmestareita molemmat. Mutta se on on eri asia kelpaavatko vuoden urheilujoiksi painiin ja keihääseen uskovien urheilutoimittajien arvovaltaisen raadin edessä.

Kello 22.47 ja pitkä päivä paketissa. Ralli edennyt hienosti ja väkeä aivan valtavasti katsomassa SM-kauden avausta ja on ollut mukava kyllä jälleen pitkästä aikaa myös selostaa. Mukavaa puuhaa vapaapäivälle ja yksi palanen isossa talkoolaisten joukossa, millä rallia nytki teemme.

Avauspäivä ei vielä oikeastaan mitään ratkaissut. Huomenna yli puolesta ek-kilometreistä ajattevana ja vasta ne voittajat SM-luokissa paljastavat. Mutta sen tämä päivä jo näytti, että Kalle Rovanperä on valmis rallin MM-sarjaa WRC-autolla heti Montesta lähtien. Huikea nuorimies ja mahtava Jonne Halttunen rinnalla kakkoskuljettajana. Kohti mestaruuksia vaan.

 

 

Kommentit