50 vuotta rallisprinttejä ja Shellin kahveja Lopella – Onnea Pirttilät ja Lopen UA!

Blogi, sunnuntaina 21.02.2016
12717702_10153975109376670_72557404861591101_n

Lopen Shell vuonna 1966. Kuva: Pirttilöiden kokoelmista Shellillä.

12742483_10153975109221670_6577155088917702314_n

… ja avajaisten mainos Riihimäen Sanomissa.

12745416_10153975109151670_2999811730158487334_n

Ja tässä Lopen Shell tänään 21.2.2016 50 vuotta myöhemmin. Kiitos synttärikahveista aamun kiireiselle.

Tänään Lopella vietetään juhlapäivää. Kantatie 54 otettiin käyttöön 1964 ja pian sen jälkeen autoilijat tarvitsivat huoltoasemia ja polttoainetta. Antti Pirttilä perusti Lopen Shellin ja ovet paikka avasi tänään tasan viisikymmentä vuotta sitten 21.2.1966. Tänään 50 vuotta myöhemmin paikka on meille loppilaisille tuttu bensa-asema, mutta myös Shellin parlamentti. Niin kuin jokaisella huoltoasemalla varmaan Suomessa on. Siis kahvikerho missä asiat tiedetään ja ratkaisut tunnetaan.

Shellistä on muodostunut minullekin yksi varsinkin vapaapäivien kahvipaikka. Anna-Mari ja Juhani Pirttilä ovat jatkaneet kahvilassa Saima Pirttilän perinteitä ja en yhtään ihmettele, että Lopen Shell sai vuonna 2012 Vuoden Yrittäjä-palkinnon Lopella ja lisäksi tunnustusta on tullut asiakkailtakin mm. Hyvän Palvelun Yritys -tittelillä. Aika Shellin baarissa onkin tervetullut tunnelma ja mitä parhain palvelu ja herkulliset tuotteet. Ja se tärkein kahvi aina tuoretta.

Motorsport Räyskälä Timo Mäkinen Mini (2)

Timo Mäkinen ja mini lentää Räyskälän Vauhtipuistossa 1966.

Motorsport Räyskälä Vauhtipuisto (2)

Ja vaativa reitti yllätti…

Motorsport Räyskälä Vauhtipuisto (4) Motorsport Räyskälä Vauhtipuisto logoVaarini ja enoni perustivat aikanaan Lopelle toisen huoltoaseman Lopen Kesoilin. Pikkupoikana tuli kessalla oltua paljonkin ja oma mainio parlamenttinsä on silläkin. Täytyy kyllä nostaa hattua niin Shellin Pirttilöille, Kesoilin (Neste) Laanoloille kuin myös Esson Paajasillekin (Teboil) siitä, että kantatien hyvät huoltoasemapalvelut ovat säilyneet ja kehittyneet. Ja näiden lisäksi vahva toimija on vielä Joentaka-Klaukkala -tien varressa Läyliäisillä toimiva Uotilan Kesoin eli Neste Läyliäinen.

Tänään lakki pois päästä ja kunnioitus ja kiitos Jokiniemen Shellille vuosikymmenten työstä. ”Oma” neliömme oven pielessä on paikka minne aina mukava tulla. Taidan tänäänkin ottaa kahvin ja pari napsahtavaa ”aspia”. Onnea siis vielä Pirttilät Anna-Mari ja Juhani ja hienot huoltoaseman muutkin työntekijät.

Mutta tänään Lopella juhlitaan myös 50-vuotisjuhlia rallisprintin parissa.  Räyskälän Vauhtipuisto ajettiin ensimmäisen kerran Lopella samana vuonna 1966 kun Shell avattiin. Vauhtipuisto oli aikanaan ensimmäinen nykyisin rallisprintinä tunnettu kilpailu koko Suomessa. Tänään Lopen UA järjestää jälleen rallisprintin. HF Autohuolto SM-Rallisprint on siis 50-vuotisjuhlasprintti Lopella ja paikkana nyt jo vuosien ajalta tuttu Joentaan kylä samaisen kantatie 54:n varressa Shellin nurkilla.

Kilpailu alkaa Lopella kello 12.00 ja paikalla lumisella reitillä kaikki maamme parhaat rallisprintkuljettajat. Urheiluautoilijat ovat rakentaneet hienot puitteet kilpailulle ja Joentaan Kyläyhdistys vastaa puffeteista reitin varrella. Parkkipaikat aivan kantatien varressa ja pätkän varteen pääsee helpolla vaikka koko perheen voimalla. Toivotankin teidät kaikki tervetulleiksi huippu-urheilun pariin tänään Lopen Joentaakse. Itse otan mikin käteen ja pääsen selostamaan koti-ua:n juhlasprinttiä.

Nähdään ja kuullaan kello 12 HF-Autohuolto sprintissä. Suomen parhaat kuskit tositoimissa upealla talvisella pikiksellä. Tervetuloa Lopelle!

….

Kello 21.19 ja hieno motorsport-päivä takana. Kotiseuran kisoja on aina mukava päästä selostamaan ja niissä myös ainakin minulle aivan erityinen tunnelma. Niin tänäänkin. Lähes 1000 maksanutta katsojaa oli Jokiniemen reitin varressa ja lumisadekin loppui juuri sopivasti ennen kilpailun alkua. Kilpailu saatiinkin viedä läpi sitten ihan kelpo talvisäässä.

Putkinen vei voiton Nikon nenän edestä 50-vuotisjuhlasprintissä –
HF-Autohuolto SM-Sprintissä hienoja sekunttitaistoja.

Päivän kilpailua mikä oli siis rallisprintin SM-sarjan toinen osakilpailu värittikivät monet ulosajot. Muutaman kerran saimme kilpailun myös kuuluttaa keskeytetyksikin, mutta onneksi tietojeni mukaan loukkaantumisilta vältyttiin. Peltiä sen sijaan meni enemmänkin ruttuun. Ensimmäisellä ajokerralla viime vuoden SM-kultamitalisti Joni Nikko ajoi pitkälle peltolenkille ratamestari Anssi Aholan kotinurkilla. Nikko pääsi kuitenkin takaisin pätkälle, mutta kärkipaikka karkasi.

Ja mun päivä tänään tällaisissa tunnelmissa. Eli entinen toinen ammattini urheiluselostajana on nyt rakas harrastus ja tänään kotiseuran Lopen UA:n rallisprintiä selostamassa ystäväni Jussi Hannulan kanssa. Hauskaa oli.

Ja mun päivä tänään tällaisissa tunnelmissa. Eli entinen toinen ammattini urheiluselostajana on nyt rakas harrastus ja tänään kotiseuran Lopen UA:n rallisprintiä selostamassa ystäväni Jussi Hannulan kanssa. Hauskaa oli.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen kärjessä olikin tämän myötä Mäntyharjun Jari Putkinen. Rallisprintissä kun vain nopeampi veto lasketaan tuloksiin niin tämä tiesi huikeaa toista kierrosta ja kaksintaistelu epäonnistuneen Nikon hyökätessä nälkäisenä. Putkinen paransi ensin toisella ajokerralla hurjasti vielä aikaana ja teki Nikolle vaikean tehtävän ottaa kiinni. Ero kuitenkin kaventui mutta sitä jäi joka tapauksessa reilun puolentoista sekunnin verran. Putkinen siis Lopen HF-Autohuolto SM-sprintin nelivetoisten voittaja ennen Nikkoa. Kolmanneksi ajoi Raahen Pekka Keski-Korsu ennen Jari Lamminsivua ja seniorit voittanutta Timo Malavaa.

Kaksivetoisissa kävivät Mäntsälän ”mister rallisprint” Tomi Hallia ja Jämsän Joni Viitala ralliautoilla tiukan taiston. Ensimmäisen vedon Hallia oli kärjessä, mutta Viitala teki toisella ajokerralla samanlaisen tempun kuin avauskisassa Lapualla. Se tarkoitti nousua kärkeen. Hallia sai päästää edelleen kolme muutakin kilpailijaa, kun kakkoskierroksella kovaan vauhtiin intoutuivat myös Mikael Vuotari, Jori Seppälä ja Tomi Koirikivi, jotka kaikki olivat liikkeellä Toyota MR 2 -autoilla.

Juniorien kisan nopein oli Joentaan kehutulla radalla Joensuun Juha Vinni Mitsubishilla ennen Jarno Grönholmia. Hyvinkään UA:n Taisko Lario tuli kisaan jälki-ilmoittautuneena ja tuloksena kolmas sija. Seniorien nopein oli Leppävirran Timo Malava. Naisten luokassa ykkönen oli Liisa Sutinen. Nuorten kisassa Tuukka Hallia otti vakiompien autojen luokan voiton, viritetyissä saman teki Heikki Leinonen.

Lopen kisa päästiin nyt ajamaan kahden peruutetun kisan jälkeen. HF-Autohuolto SM-sprint keräsi hyvän osanottajamäärän ja mukavan yleisömääränkin.

Mukava päivä siis takana ja tuntui siltä, että niin kuskit kuin katsojatkin olisivat viihtyneet. Iso kiitos vielä kaikille Lopen rallisprintin tekijöille Lopen UA:sta ja yhteistyöseuroista ja Joentaan Kyläyhdistykselle puffeteista UA:n rinnalla. Ja kiitos myös pätkän varren asukkaille myötämielisestä suhtautumisesta kilpailuamme kohtaan. Toivottavasti kaikki meni teidänkin osalta hyvin ja mahdollisimman pienin häiriöin. Mielellämme tulemme varmasti nimittäin jatkossakin tiellenne kisaamaan 🙂

rallisprint loppi

Mäntyharjun Jari Putkinen oli nopein Lopella. Kuva: Marko Kyöstilä / Lopen UA.

RALLISPRINT SM 2016 4wd epävirallinen pistetilanne 2/6 LOPPI

1. Jari Putkinen 22
2. Joni Nikko 20
3. Jari Lamminsivu 15
4. Jari Koski 14
5. Pekka Keski-Korsu 14

RALLISPRINT SM 2016 2wd epävirallinen pistetilanne 2/6 LOPPI

1. Joni Viitala 22
2. Mikael Vuotari 22
3. Jukka Vähämäki 22
4. Jori Seppälä 18
5. Tomi Hallia ja Jari-Matti Tiilikka 17
7. Mika Lemmetti 17
8. Tomi Koirikivi 16
9. Jarmo Suokko 16
10. Janne Lopperi 16

Rallisprintin Suomi Cupin epävirallinen pistetilanne 2/6 LOPPI

Seniorit:
1. Tarmo Ollila 25
2. Timo Malava 22
3. Lasse Hirvijärvi ja Jukka Lifländer 19

Naiset
1. Liisa Sutinen 24
2. Eeva Anttila 20
3. Marika Nurmi 16

Nuoret
1. Tuukka Hallia 26
2. Nico Valkonen 24
3. Heikki Leinonen 24

V 1600
1. Timo Rajala 27
2. Marko Pessi 19
3. Pauli Nikula 12

Rallisprintin JunioriSM epävirallinen pistetilanne 2/6 LOPPI

1. Mika Korvola 26
2. Juha Pasanen 26
3. Roland Malm 24
4. Erkka Korpiaho, Pasi Jalonen 22
6. Samuli Pokela 21
7. Jukka Riuttanen 20
8. Juha Vinni 20
8. Riku Koski, Juuso Häyrinen 18

(Kare Aspin tiedotetta mukaillen)

Kommentit