Sujuva työssäkäynti on koko Kanta-Hämeen menestyksen avain

Kynästä, maanantaina 31.12.2018

Päärata on noussut lopultakin laajemminkin keskustelun keskiöön. Aamupostissa 27.12.2018 radan kehittämisestä myös kirjoitettiin. Muistan kun aikanaan Risto Autio (kesk) radan remonttia esillä piti niin meitä esitysten tukijoita ei ollut monia. Itse kirjoitin pääradan välityskyvystä Aamupostiin ainakin noin 12 vuotta ja siitä lähtien on asia ollut koko ajan työnalla.

Pääradan remontti on edennyt tämän jälkeen aikataulussa ja jokainen palanen on edellyttänyt edellisen palasen valmiiksi saamista ennen seuraavaa. Välityskyvyn parantaminen toteutetaan aluksi kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen rakennusurakoissa on parannettu ensisijaisesti liikennepaikkojen toimivuutta ja rakennettu ensimmäiset lisäraiteet Ainolan ja Purolan välille.

Työt ovat tiiviisti käynnissä paraikaa myös Riihimäen ratapiha-alueella ja jatkuvat aina vuoteen 2020 saakka. Viime huhtikuussa hankkeen töiden painopiste siirtyi siis Riihimäen risteysaseman henkilöratapihan uusimiseen ja samalla Riihimäen rautatieasema saa korotetut esteettömät laiturit. Tämä kokonaisuus maksaa kaiken kaikkiaan noin 150 miljoonaa euroa.

Joulunalla valmistui myös lähes 60 miljoonan euron Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -rataosan turvalaitteiden uusiminen. Nämä uudet turvalaitteet tekevät junaliikenteestä sujuvampaa vuosikymmeniksi eteenpäin.

Edellytys näille ja myös pääradalla tehtäville vaihde- ja raiteistomuutoksille oli ensin myös ns. kolmioraiteen rakentaminen. Sen myötä tavaraliikenteen läpiajo Riihimäen ratapihalla väheni. Aiemmin tavarajunat joutuivat vaihtamaan tuolla kulkusuuntaa ja tämä edellytti veturin vaihtoa tai sen ympäriajoa. Kolmioraide-hankkeessa rakennettiin noin 1,2 kilometrin pituinen yhdysraide Kouvolan ja Tampereen ratasuuntien välille. Myös tämä työ on jo tehty.

Pääradan remontin toisessa vaiheessa rakennetaan lisäraideosuudet siten, että Keravan ja Jokelan välille muodostuu yhtenäinen noin 20 kilometrin pituinen neliraiteinen osuus. Lisäraiteet tulevat Kytömaa Ainola välille, Purola Jokela välille sekä tavaraliikenneraide Hyvinkäältä Riihimäelle ja tavaraliikenneraide Keravalta Lahden oikoradan suuntaan. Tämän toisen vaiheen ratasuunnitelma valmistui syksyllä ja myös tämä urakka on edellytys jatkohankkeille kohti pohjoista. Nämä kaikki rakennustyöt parantavat sekä rataosan välityskykyä, mutta myös häiriösietokykyä. Tämän myötä edellytykset yhteyksien lisäämiselle halki Suomen paranevat.

Näin siis pääradan jo vuonna 2007 liikkeelle saatu miljardien investointi etenee ja nyt valmistellaan jo hankkeen etenemistä myös Riihimäeltä pohjoiseen. Pääradan koko Helsingin, Riihimäen, Hämeenlinnan ja Tampereen välinen rataosa on paitsi maamme vilkkain, myös valtakunnallisen liikennejärjestelmän näkökulmasta merkittävimpiä yhteysvälejä. Tänne tarvittavat lisäraiteet maksavat noin 670 miljoonaa euroa. Ja kun myös haluamme nopeampi yhteyksiä niin myös vanha osuus vaatii peruskorjausta. Rataosuuden nopeustason nosto esimerkiksi tasoon 200 km/h nostaa hankkeen kustannukset yhteensä noin miljardiin euroon. Kaiken kaikkiaan investointi on koko luokaltaan miljardeja ja siksi on tärkeää, että päärata on mukana myös vuonna 2021 alkavan EU-investointituen piirissä.

Alkuvuodesta uskon jälleen olevan uutta kerrottavaa myös tämän remontin etenemisestä ja sen suunnittelun lisärahoittamisesta. Vielä jouluviikolla kävimme viimeisiä keskusteluja tästä.

Tärkeää on myös saada nopeat junat pysähtymään myös Hämeessä. Pääradan remontti tuleekin parantamaan myös junavuoroja ja -yhteyksiä ja myös lisäämään niiden määrää.

Päärata kaipaa rinnalleen myös toimivia tieyhteyksiä. Ratkaisuja kolmostien ruuhkien ratkaisemiseksi etsitään ja yhtenä tässä olen nostanut esille lisäkaistojen rakentamisen vähintään Nurmijärvi-Helsinki -välille. Tärkeää on myös saada linja-autot paremmin työmatkalaisten hyödynnettäväksi ja tätä varten esitin ensi vuoden valtion talousarvioon liitäntäpysäköinnin valtionrahoituksen VT3 Herajoen risteysalueelle. Tätä teistä työmatkalaisistakin moni minulle päättyvän vuoden aikana esitti ja nyt se toteutuu.

Tärkeää on siis saada yhteydet ja työmatkaliikenne Hämeestä toimimaan hyvin ja mutkattomasti pääkaupunkiseudulle. Tässä toivon kaikkien olevan mukana yhteisessä työssä.

Timo Heinonen
Kansanedustaja (kok)

Valtiovarainvaliokunnan jäsen
Hämeen Maakuntavaltuuston puheenjohtaja

Kommentit