Suomen MM-rallista – Jyväskylän Suurajoista – on tullut tärkeä osa minunkin kesää. Aikanaan, kun oman yritykseni perustin ja hyppäsin myös selostajan ja tv-toimittajan hommiin, niin MM-rallimme tuli nopeasti myös mukaan ohjelmaan. Paviljongin huoltoparkki, Himoksen yleisöerikoiskoe ja monet muut olivat ensimmäisiä juttuja ja pian sitten oli Killerillä jo selostajan hommissa ja monissa muissa. Parhaina vuosina menimme Jarno Hatakan ja Jussi Hannulan kanssa päivässä satoja kilometrejä Jyväskylästä aina Lahteen ja takaisin, kun rallikaravaani tuli meille Hämeeseenkin.
Tänään sitten Harjulta käynnistyi tämän vuoden Suomen MM-ralli, mutta yksi oli poissa. Lukuisat Jyskälät kanssani mm. Harjun lähtöhaastiksia tehnyt Jussi Hannula nimittäin menehtyi alkukesästä. Jussin microfoni hiljeni lopullisesti ja tänään Harjulla halusin Jussia vielä muistaa. Muistaa Jussia paikassa, missä hän tykkäsi olla ja missä olisi varmasti halunnut tänäkin kesänä olla. Toisin kuitenkin päätettiin ja saatoimme Jussin alkukesästä viimeisen erikoiskokeen maaliin. En tänään edes yrittänyt Harjulla 20 000 rallifanin kanssa hiljaista hetkeä tehdä, mutta päätin, että Jussia muistamme. Annoimme miehelle sellaiset aplodit, että ne varmasti kuuluivat kauas.
Kiitos Jussi! Muistosi ja elämäntyösi elää täällä.
Jyskälässä kuitenkin homman täytyi mennä eteenpäin ja illalla laitoimme pelin käyntiin. Upea yleisöerikoiskoe kaupungin keskustassa avasi jälleen rallimme ja teki sen historiaansa kunnioittaen.
Harjun erikoiskokeen upea ja synkkäkin historia tekee siitä Jyväskylän Suurajojen yhden legendaarisimmista erikoiskokeista yhdessä Ouninpohjan kanssa. Pätkä poistui ohjelmasta 1998 tehden paluun sitten takaisin reitille 2014.
50. kertaa nyt järjestettävä Suomen MM-ralli siis taas liikkeellä ja se tehtiin tyylillä kaupungin keskustassa. Kaiken kaikkiaan Jyskälä ajetaan nyt jo 73. kertaa, mutta Jyväskylän seudulla ajettava kisa on isännöinyt MM-sarjaa jo itseasiassa useammin, kuin mikään muu sarjan tapahtuma koskaan. FIA:n rallin MM-sarjan käynnistymisestä, vuodesta 1973 lähtien, Jyväskylässä ajettu sorateiden grand prix on kuulunut MM-kalenteriin lukuun ottamatta vuotta 1995 ja vuotta 2020. Neljä vuotta sitten kisa jouduttiin jättämän väliin koronapandemian vuoksi, kuten moni muukin tapahtuma. Näin ollen tällä viikolla ajetaan Jyväskylässä ja ympäristössä MM-rallia tasan 50:ttä kertaa!
Avauspätkä nyt takana ja huomenna sitten ohjelmassa neljä kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta: Laukaa, Saarikas, Myhinpää ja Ruuhimäki. Ja sitten päivä taputellaan jälleen Harjulla.
Tämän vuotinen Jyskälä keräsi muuten kymmeneen vuoteen ennätys määrän osallistujia, enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 2015. Mukaan Secto Rallyyn lähti kaikkiaan 80 autokuntaa, ja se kyllä enteilee todella kovaa kilpailua, jännitystä ja vauhtia Keski-Suomen hyppyreille ja sorateille. Vanhan WRC-luokan eli nykyisen Rally1 MM-sarjan kovimpien autojen ja kuskien perään matkaan laitettiin lähes ennätykselliset 34 Rally2-autokuntaa taistelemaan Secto Rally Finlandissa omista MM-pisteistään ja myös Rally3-luokassa mukana on upea osallistujamäärä, kun Junior WRC -sarja on pitkästä aikaa mukana Suomessa. Kaiken kaikkiaan Secto Rally Finlandissa on mukana jopa 28 eri kansallisuutta, ja autoja yhteensä 80. Mukana on sellaisia maita kuin Etelä-Afrikka, Paraguay, Peru, Oman, Kazakhstan, Australia, Japani ja koko Eurooppa. Mukana on kaikkiaan
myös 25 suomalaista autokuntaa, ja se on myös huima luku.
Onko nyt sitten se Kalle ja Jonnen vuoro juhlia Jyskälän voittoa? Se jää nähtäväksi. Se on kuitenkin selvää, että sitä kaksinkertainen maailmanmestaripari täältä janoaa.
Hanaa!
Laskeskelin, että minulle 21. Jyväskylä mikin varressa.