Jyväskylän Suurajot, Secto Rally Finland, Suomen MM-ralli ajetaan tänä vuonna reitillä. joka on ehkä yksi kaikkien aikojen reiteistä. Reitti on upea kokonaisuus perinteitä ja legendoja, mutta myös paljon uutta, jopa MM-rallissa ajamatontakin tietä ja aivan varmasti jokaiselle jotakin.
Jos reittiä vertaa viime vuoteen, niin peräti 61 % reitistä on muuttunut viime vuodesta. Reilu kymmenesosa – 12 % – noin 305 erikoiskoekilomteristä on aivan uutta tietä, jota ei ole ajettu MM-rallin modernilla aikakaudella vuoden 1997 jälkeen.
Tämän vuoden Jyskälän reitti on sellainen “All-in” -reitti – Keski-Suomen sorateiden grand prix:n historian parhaista koskaan.
Tänään keskiviikkona meillä on illalla lähtöseremoniat Jyväskylän satamassa. Robin on lauteilla ensin ja sitten tämän päivän parhaat rallikuljettajat itse Kalle Rovanperän johdolla. Luvassa on myös vähän sellaista rentoa hullutteluakin, kun laitamme rallitähdet hieman mökkiolympialaistenkin pariin ja luvassa on totta kai myös se legendaarinen nimmarien jakohetki.
Huomenna sitten ajetaan testierikoiskoe, joka palaa nyt legendaarisille Ruuhimäen hypyille. Ruuhimäen loikista nautitaan myös itse kisassa, sillä erikoiskoe on perjantain kisaohjelmassa. Mutta ennen perjantaina ajetaan Harjun yleisöerikoiskoe kilpailun avauksena ja Harjulle palaamme sitten vielä perjantainakin, kisan pisimmän päivän päätteeksi.
Rallitunnelmaan pääsee hyvin myös Paviljongin huoltoparkissa minne kaikki kuskit tulevat torstai-iltana Harjun jälkeen ja sitten perjantaina ja lauantaina on tarjolla päivä- ja iltahuollot. Sunnuntaina Paviljonki on kiinni, mutta satamassa sitten iltapäivällä on luvassa palkintojenjakoseremoniat, mutta sinne on nyt vielä aika paljon matkaa.
Secto Rallyn pitkä perjantai koostuu neljästä kahteen kertaan ajettavasta erikoiskokeesta: Laukaa, Saarikas, Myhinpää ja Ruuhimäki. Päivä viimeistellään sitten supererikoiskokeella Harjulla. Jyväskylän keskustan yleisö-ek on jotain ainutlaatuista kaupunkipätkänä, sillä Harjuhan tarjoaa vähän oikein sellaista metsäpätkänkin tuntua, kun erikoiskoe vie Harjun päälle soralla ja puikkelehtii sieltä tuttujen mäntyjen välistä alas. Ja sen yhden männyn kyljessähän on edelleen Lasse Lammen Mitsun ”nimikirjoitus” nähtävissä.
Perjantain pätkistä Saarikas on aivan uusi tuttavuus MM-rallissa. Se on ollut aiemmin käytössä kansallisessa rallissa, mutta ei silloinkaan aivan tässä muodossa. Myös tutut erikoiskokeet ovat saaneet reittitiimin käsittelyssä hieman uutta ilmettä, joten aivan suoraan ei nuottivihkoja voi kaivaa esiin aiemmilta vuosilta. Perjantaista on siis lupa odottaa kyllä huikeaa rallipäivää. Mutta sitä on myös lauantai, jolloin ajetaan kahteen kertaan kolme erikoiskoetta Jämsän suunnalla: Västilä, Päijälä sekä erikoiskokeiden kuningas Ounipohja, nyt pitkänä 33 km versiona. Viimeksi Ouninpohja on ajettu tässä muodossa, mutta vastakkaiseen suuntaan, vuonna 2016.
Eikä muuten päätöspäivästäkään, sunnuntain sprinttipäivästä, latausta puutu. Päivän pistepotti jaetaan kahden tuplattavan erikoiskokeen Sahloinen-Moksi ja Laajavuori tulosten mukaan. Laajavuoren EK ajetaan toisena vetonaan kilpailun päättävänä PowerStagena, jolta on jaossa vielä lisäpisteitä.
Palkinnot jaetaan samalla lavalla Jyväskylän satamassa, jolta matkaan lähdetään tänään keskiviikkona.
Tämän vuoden Jyskälässä muuten panostetaan paljon myös katsojien palveluihin helposti saavutettavilla ralliareenoilla. Ruuhimäkeen rakentuu Laukaa-Toivakka areena, joka palvelee faneja niin torstain testi-EK:lla kuin perjantain erikoiskokeellakin. Uudelle Saarikkaan erikoiskokeelle rakentuu Äänekoskiareena ja areenat palvelevat myös Ouninpohjassa ja Laajavuoressa. Näin jokaiselle päivälle löytyy helposti saavutettava katselupaikka hyvin palveluin. Areenoille järjestetään myös kuljetuksia.
Secto Rally Finlandin järjestelyissä on kiinnitetty myös yhä enemmän huomiota paikallisuuteen. Tämä näkyy muun muassa lisääntyvänä yhteistyönä alueen kuntien kanssa isäntäkaupunki Jyväskylän lisäksi. Keski-Suomessa ralli on osa kulttuuriperintöä ja tuon kulttuurin ja osaamisen säilyttäminen on lähellä järjestäjän sydäntä.
Kohta siis mennään. Selostamossa alkaa jo tunnelmat nousta.
….
Kello 22.00 ja lähtö takana. Viisi tuntia ja kaikki autot nyt lavan yli nimmareiden jaon ja myös Robinin keikan kautta. Sade sopivasti taukosi ja väkeä todella paljon liikkeellä. Huomenna sitten Harjulta itse kisa käyntiin.