Kauden yhdeksäs rallin MM-osakilpailu starttasi eilen illalla Jyväskylän keskustassa Harjulla. Harjun yleisöerikoiskoe rikkoi viime vuotisen katsojaennätyksen ja 3,5 kilometrin mittaisen avauserikoiskokeen varteen änkeytyi 20 000 rallifania. Tunnelma oli sen mukainen ja oli upea päästä tätä pätkää tälle väkijoukolle selostamaan ja tunnelmoimaan.
Eilen ajettiin siis rallin kaiken kaikkiaan 22 erikoiskokeesta vain tämä yksi, mutta nyt jo aamusta homma laitettu ns. isommin käyntiin. Kolme pitkää rallipäivää edessä ja yhteensä 320,56 ek-kilometriä. Ne erottelevat jyvät akanoista.
Lauantain aamu jo toi dramatiikkaa kisaan, kun EK3:lla M-Sportin kisa suli täydellisesti. Ensin Ott Tänakin Fordin moottori hajosi jälleen ja sitten teamikaveri Pierre-Louis Loubet ajoi ulos. Sellainen ralli Fordille tällä(kin) kertaa. Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan Tänak tätä Fordin rämpimistä katselee vain sanooko pian, että…
Pitäkää tunkkinne!
Matkaa tässä on vielä paljon ja nyt olla vasta prologissa, mutta sen uskalla luvata, että tänne kannattaa lähteä kyllä paikan päällekin. Tunnelma on käsittämättömän upea ja sääkin näyttää nyt olevan katsojien puolella.
Ja jos Rally1 näyttää suomalaisittain ainakin nyt loistavalta, niin samaa voi sanoa myös WRC2:takin. Meillä menee rallissa nyt erinomaisesti.
Nyt töitä kohden. Mikrofonin varressa menee jälleen päivä ja illalla taas Harjulla. Taidetaan rikkoa kävijäennätys samantien samassa rallissa?
…
Kello 23.01 ja Paviljongissa. Pitkä työpäivä takana ja illalla vielä selostin Harjun yleisöerikoiskokeen. Mutta olihan tämä vähän mollivoittoinen rallipäivä. Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen rajusti ulos ja jatko huomenna epävarmaa ja myös Esapekka Lappi ja Janne Ferm rajusti puuhun. Onneksi ei pahemmin sattunut.
Huomenna homma jatkuu ja toivottavasti Teemu Suninen sieltä vielä vähintään palkintopallille puskee Mikko Markkulan kanssa.