Velanottoa olisi täysin mahdollista hillitä – Samaan aikaan tärkeimmistä pystyisi pitämään parempaa huolta

Blogi, lauantaina 27.11.2021

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman ja monet muutkin vasemmistopolitiikot ovat tämän vuoden aikana heittäneet haastetta meille; ”Ei onnistu valtiontalouden kehykseen puristaminen” ja että ”Ette tule pystymään tekemään sellaista vaihtoehtobudjettia”.

Kuva 5

Minulle tämä oli vähän kuin kehään haastaminen. Lindtman toki pidempi ja ulottuvampi kehässä, mutta nyt onneksi nyrkkeiltäisiinkin vastuullisuudella ja välittämisellä. Otin siis Lindtmanin ja muiden vasemmistolaisten haasteen tosissaan ja halusin Kokoomuksen vaihtoehtobudjettia vetäessäni, että tähän haasteeseen vastaamme ja etsimme ratkaisuja. Moni epäili, että ei se onnistu, mutta eilen oli hienoa saada esitellä Kokoomuksen tämän vaalikauden kolmas vaihtoehtobudjetti. Se nimittäin tyrmäsi Lindtmanin. Valmistelimme valtiontalouden vaihtoehtoisen talousarvioesityksemme nimittäin kehykseen ja allekin. Osoitimme, että ensi vuonna hyvän ja vastuullisen taloudenpidon kehyksien rikkomiselle lähes miljardilla eurolla ei ole mitään syytä eikä perustetta. Mutta ei myöskään tosiasiallista tarvetta. Ensin katsoimme vaihtoehtomme hallituksen aiemmin rikkomaan heidän omaan kehykseen ja painoimme sen vielä reilusti sen allekin. Tuossa kuvassa 5 näkyy katkoviivalle se alkuperäinen Marinin hallituksen kehystaso. Sen vasemmistohallitus keskustalaisen valtiovarainministerin esittelystä päätti rikkoa ja ylittää menot rajusti. Punainen tolppa siis kuvaa sitä menotasoa mihin vasemmistohallituksen menotason halusi nostaa. Syynä kehyksen rikkomiseen oli siis tosiasiassa se, että vain lisävelkarahaa jakamalla sinne ja tänne hallitus pysyi kasassa kehysriihen ja budjettiriihen. Sininen tolppa sitten kuvaa sen mihin me menotason asetimme eli reilusti alle tuon kehyksenkin ja lopputulemana meidän vaihtoehtobudjetti ottaisi uutta velkaa 2,5 miljardia euroa vähemmän kuin vasemmistohallitus keskustan tuella nyt tekee.

Mutta merkille pantaa on se, että tämän me pystyisimme tekemään niin, että koulutus saisi sille luvaton koulutusmiljardinsa. Meidän vaihtoehtobudjetti panostaisi pysyvästi koulutukseen, osaamiseen ja sivistykseen lisään 1,3 miljardia euroa. Vahvistaisimme siis kaikkia kouluasteita, sillä me uskomme sivistykseen ja osaamiseen. Samalla pystyisimme muuttamaan nykyhallituksen määräaikaiset ammattikoulujen opettajatehtävät pysyviksi ja muutenkin hankehumpasta siirtyisimme vakaaseen koulutukseen ja sivistyspolitiikkaan.

Vaihtoehtomme vahvistaisi myös turvallisuutta merkittävästi. Poliisien määrärahat nostettaisiin luvatulle tasolle. Me pidämme kiinni siitä, että yli 8000 poliisin määrään päästään. Ja myös palo- ja pelastustoimi saisi tarvitsemansa ja pystyisimme varmistamaan sinnekin tulevaisuudessa tarvittavat yli 1000 uutta pelastajaa. Nämä ovat arvovalintoja ja turvallisuus menee meidän valinnoissa aina korkealle. Myös uskottavan maanpuolustuksen määrärahat turvattaisiin.

Iso panostus tulisi myös liikenteeseen. Tiestön korjausvelkaa kurottaisiin aidosti eikä vain juhlapuheissa kiinni. Koko Suomi kuntoon -paketti laittaisi tasetta töihin ja teitämme kuntoon. Samalla myös pystyisimme jo nyt toteuttamaan mm. pääradan remontin ja lisäraiteiden rakentamisen Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -linjalle.

Ja isona vaihtoehtobudjettimme loisi tähän maahan vahvistetusti yli 108 000 työpaikkaa. Tämä luku on ns. hard countattu eli toimiemme työllisyysvaiktukset on laskettu vain ja ainoastaan valtiovarainministeriön ja Eduskunnan riippumattoman tietopalvelun toimesta. Luku on siis pitävä ja ensi kertaa vaihtoehtobudjettien historiassa todennttu näin. Halusin tässäkin olla avoin ja rehellinen ja kertoa sen mikä pitää paikkansa. Lisäksi VB:ssämme on toki toimia joiden työllisyysvaikutukset olisivat myös positiivisia ehkä noin + 30 000 vielä tämän päälle, mutta niiden arviot ovat sitten TEM:n ja muiden arvioiden pohjalla ja emme niitä tähän hard countattuun halunneet ottaa. Ne olisivat siis toteutuessaan siis kaikki tähän ns till.

Työnverotusta laskisimme yhteensä 800 miljoonaa euroa. Se kohdistettaisiin 200 miljoonan extrapainotuksella pienituloisimpiin työtulovähennyksen kautta ja muuten tasaisesti kaikille työntekijöille ja eläkeläisille. Lasku olisi siis noin -0,413% verotuksessa. Näkyisi ja tuntuisi siis arjessa ja jättäisi enemmän jokaisen suomalaisen kukkaroon arkeen käytettäväksi.

Kuva 2, Lähde: VM taloudellinen katsaus, syksy 2021

Kuva 2, Lähde: VM taloudellinen katsaus, syksy 2021

Mutta kun kaikkeen rahaa ei riittä ja Marinin hallitus tätä maata velaksi elättää, niin silloin pitää myös uskaltaa tehdä priorisointia. Me esimerkiksi tekisimme valtion hallintoon tehokkuusohjelman 2019 eli leikkaisimme hallinnosta noin 0,5% tuottavuussäästönä tilojen, digitalisoinnin yms. kautta. Tämä Tehokkuusohjelma 2019 tarkoittaisi sitä, että määräraha näissä leikattaisiin vuoden 2019 tasolle. Oliko Suomi ennen koronaa niin paljon huonompi, että vuoden 2019 tasolla hallinto ei toimisi? Jokainen voi itse pohtia ja päättää. Ja alleviivaan vielä, että tämän -0,5% säästön ulkopuolelle rajasimme kuitenkin tutkimuksen, koulutuksen, turvallisuuden, puolustusvoimat ja oikeuslaitoksen. Ja toisena kohdistaisimme noin -350 miljoonan euron leikkauksen Kojamon ja muiden asuntosijoittajien tuottoihin asumistuen kautta. Kymmenessä vuodessa nämä menot ovat kasvaneet miljardilla eurolla ja jokainen voi itse myös arvioida sen, että onko ihmisten asumisolot ja laatu kasvaneet samassa suhteessa? Ei ole ja siksi tästä on mahdollista säästää niin, että se ei ihmisten arjessa näkyisi vaan leikkaisi vuokria ja Kojamon ja muiden vastaavien massiivisia voittoja ihmisten asumisen kustannuksella.  Eli kävimme budjetin tarkasti momentti momentilta läpi ja pystyimme menotasoa siis pienentämään merkittävästi.

Eli voisi todeta, että valtiontalouden suunnanmuutos on tarpeellista ja välttämätöntä, mutta se on myös mahdollista. Me pystyimme sen vaihtoehdon johdollani tekemään. Muutosta tarvitaan ja halutaan holtittomalle velkaantumiselle ja velanotolle ja se vaihtoehto on nyt olemassa: Kokoomuksen VB 2022.

Laskemalla mukaan työllisyystoimien vaikutuksen, mamme talous vahvistuisi jopa 2,5 miljardilla eurolla. Vaihtoehtoja siis on.

Tässä puoluejohtoamme ja ryhmäjohtoamme, jotka olivat eilen esittelemässä kanssani johdollani valmisteltua Kokoomuksen vaihtoehtobudjettia.

Uusi aamu ja pikkuhiljaa pimeys antaa taas periksi. Toki vain hetkeksi vain tähän aikaan vuodesta. Hämeessä tapahtumia nyt taas perutaan. Meiltä myös tältä päivältä kappalaisen Ilkka Juotteen Ilkka-papin kinkerit ja huomiselta joulunavaus Antin Adventti. Valitettavasti näyttää siltä, että yhteiskuntaamme ollaan nyt pakottamassa elämään rokottamattoman vähemmistön ehdoilla. Eihän tämän niin pitänyt arvon hallitus ja terveysministeri Krista Kiuru mennä!

 

 

Kommentit