Torstai, 21.02.2008

Blogi, torstaina 21.02.2008

Eilen Suomen Lukiolaisten Liitto, Suomen Opiskelija-Allianssi eli OSKU ja Finlands Svenska Skolungdomsförbund ampuivat alas jälleen kerran demarijoukoista esille nousseen ajatuksen nuorisokoulusta. Ajatuksen taustalla oli tälläkin kertaa oppivelvollisuusiän nostaminen ja koulutuspolkujen tasoittaminen. Eli lukion ja ammattikoulun yhdistäminen nuorisokouluksi. Nyt on syytä siis muistaa, että julkisuudessa puhutaan usein lukio- ja toisenasteen ammatillisen koulutuksen hallinnollisesta yhdistämisestä esimerkiksi yhteisen kuntayhtymän alle. Se ajattelu on minusta aivan selvitettävä ja hyväksyttävä, mutta koulutuslinjojen eli ns. dualimallin tuhoaminen olisi kohtalokasta ja sitä en itse voisi hyväksyä. Hyvä siis, että myös opiskelijoiden nuorisojärjestöt ampuvat tämän räpiköivän haaveen tälläkin kertaa alas.

Demarit nostavat asiaa esille ja perustelevat esitystään aina Ruotsin nuorisokouluilla. Siellä vain yksinkertaisesti malli on niin huono, että ei siitä ole meille mitään kopioitavaa. Malli on johtanut Ruotsissa mm. keskeytysten kasvuun ja opiskeluaikojen pidentymiseen. Jo siksi kannattaa sanoa EI dualimallin tuhoamiselle, josta meillä taasen on hyvät kokemukset. Rinnakkaistutkintojen mahdollisuutta sen sijaan kannattaa kehittää niitä haluaville. Eli tässä mallissa nuori suorittaa omat koulutuslinjat lukion ja ammattikoulun rinnakkain. Sitä ei pidä estää – luonnollisestikaan.

Oli hyvä, että opiskelijajärjestöt eilen nostivat huolen myös pudokkaista esille. Se huoli on yhteinen ja siihen ei todellakaan vastata nuorisokoululla. Siksi olenkin valmis kannattamaan nuorten esittämiä lisäsatsauksia oppisopimuskoulutukseen ja erilaisiin työpajamahdollisuuksiin. Nimenomaan syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Nämä ovat oikeita keinoja ja juuri näitähän uusi hallituksemmekin on kehittämässä, mutta työtä varmasti riittää ja ideoita on hyvä heittää ilmaan. Syrjäytymisen ehkäiseminen ja opiskelun keskeyttämiseen pitää satsata riittävästi, mutta oikeisiin toimenpiteisiin. Ei pakkoon esimerkiksi oppivelvollisuusikää pidentämällä vaan oikeita koulutusmalleja kehittämällä ja ennen muuta tukitoimia parantamalla. Kaiken A ja O on varhainen puuttuminen, jota tällä viikolla kauppasin termiksi myös syöpäseminaarin jälkeen sinnekin.

Tuo homekouluasia mikä nyt on noussut mediassakin onneksi laajemminkin esille on aiheuttanut heti oikeita toimenpiteitä. Tänään saimme tietoa, että peruspalveluministerimme Paula Risikko on myöntänyt, että haaste on kunnille liian iso ja hänen johdolla sosiaali- ja terveysministeriö on ryhtynyt valmistelemaan yhteistyössä ympäristöministeriön kanssa tukirahojen lisäämistä kunnille. Kiitos tästä tiedosta. Tulee enemmän kuin tarpeeseen monessa paikassa.

Nyt aamusta Lopella EK-Saukkolaan tutustumaan uuteen autoteknologiaan. Itävaltalainen Manfred Stohl on kehittänyt ralliauton joka hyödyntää maakaasua ja tänään auto saa ensiesittelynsä Suomessa Jani Paasosen johdolla. Oli mukava, että motorsport väki halusi minut mukaan ja enemmän kuin mielelläni menen, kun sivistysvaliokunta ei tällä viikolla siis kokoonnu.

Harvoin tiedotustilaisuus saa sellaista joukkoa mediaa liikkeelle kuin tänään Lopella Saukkolan EK:lla järjestetty maakaasuralliauton ensiesittely Suomessa. Mitsubishi yhdessä Jani Paasosen ja auton kehittäjän Manfred Stohlin kanssa olivat tuoneet auton Suomeen ja tilaisuuden tarkoitus eli esitellä muiden kuin perinteisten bensa-autojen mahdollisuuksia motorsportissa ja sen myötä tekniikan kehittyessä myös siviililiikenteessä. Auto vakuutti kyllä tässä käytössä ja jos se toimii näin niin mahdollisuudet siviililiikenteessä erittäin hyvät. Paikalla oli kaikki valtakunnalliset tv-kanavamme ja päämediat sekä alueen ja moottoriurheilun mediaa ja kiinnostus oli korkea. Itse uskon, että tälläkin saralla moottoriurheilu voi viedä kehitystä aimoharppauksin eteenpäin.

Maakaasujakeluverkko laajenee koko ajan ja vaikka tässä asiassa olemme vielä ns. lapsen kengissä niin uskon, että jakeluverkon laajentuessa myös maakaasu ja tulevaisuudessa vielä paljon paremmat biokaasuautot tulevat yleistymään ensin tiiviinalueen liikenteessä eli julkinenliikenne, taksit, jakeluautot ja sitä kautta sitten myös muussa käytössä. Erittäin tärkeää oli lainsäädännönmuutos, jossa maakaasuautoilta poistettiin jo käyttövoimavero ja nyt ne tälläkin saralla bensa-autojen rinnalla ja kun kaasukilon muuttaa vastaavaksi bensalitraksi niin hinta on hieman alle puolen ja pysynee tässä suhteessa jatkossakin.

Iso askel tapahtuu kun maakaasun rinnalla saadaan biokaasu käyttöön laajasti. Biopolttoaineisiin siirtyminenhän vähentää erityisesti kasvihuonekaasupäästöjä, mutta myös useita muita tärkeitä päästökomponentteja. Tavanomaisilla biopolttoaneilla eli viljapohjaisella etanolilla ja rypsipohjaisella biodieselillä saavutetaan korkeintaan kymmenen prosenttia pienemmät päästöt kuin perinteisillä fossiilisilla polttoaineilla, mutta jätebiomassojen kuten hakkuujätteiden, mustalipeän ja yhdyskuntabiojätteiden päästövähennykset voivat suurimillaan olla yli 90 prosenttia parhainta teknologiaa eli biokaasutekniikka käytettässä. Meillä vasta parisataa maakaasuautoa ja jakeluverkko vaatimaton, mutta tulevaisuus jotain aivan muuta itse uskon niin ja siihen kannustamiseksi tulee pitää silmät ja korvat avoinna. Maailmalla on jo käytössä 7,5 miljoonaan kaasuautoa ja esimerkiksi Ruotsissa yli puolet liikennekäytössä olevasta kaasusta on biokaasua. Suunta siis oikea.

Omalle alueelle tietysti mukana uutinen on se, että Gasum laajentaa seuraavaksi verkkoaan kolmostien varressa ja maakaasun tankkauspaikka avataan vielä tänä vuonna Riihimäellä Merkoksen risteysalueella. Houkuttelevuus siis kasvaa koko ajan.

Mutta tänään siis ensiaskel suomalaisessa motorsportissa kaasun suuntaan ja ei muuta kuin kiitokset Manfredille ja Janille ja tsemppiä hankkeeseen. Olemme mukana.

Nyt jo takana myös ryhmäkokous ja täysistunto kyselytunteineen. Kyselutunnilla yritin jälleen päästä ääneen mutta aika loppui. Pidetään tuo kysymys tallessa. Se ei vanhene ja on aina ajankohtaisempi silloin kun mediassa se ei ole ajankohtainen.

Kommentit