Kansanedustaja Timo Heinonen teki kesäkuussa hallitukselle esityksen Pelastuskortin käyttöönottamisesta autoissa. Pelastuskortti on jokaiseen autoon sijoitettava tiedote, josta selviävät automallin tekniset tiedot ja kriittiset kohdat. Pelastuskortin on tarkoitus mm. onnettomuustilanteessa helpottaa pelastushenkilökunnan toimintaa.
– Kortissa on tiedot auton turvalaitteista, polttoaineesta, polttoainetankin ja akun sijainnista ja sähköjännitteistä. Nämä tiedot auttavat pelastustyöntekijöitä pelastamaan turvallisesti ja mahdollisimman nopeasti tieliikenneonnetomuuksien uhrit, totesi Timo Heinonen esityksensä taustoista.
Heinonen muistutti, että esimerkiksi turvatyynyjen räjähdyspanokset ovat vaarallisia lauetessaan kesken pelastustöiden. Hybridi- ja sähköautojen akuissa ja sähkölaitteissa voi olla hengenvaarallisia jännitteitä. Tämän vuoksi Heinonen toivoo Pelastuskortin käyttöönottoa kaikissa autoissa.
Istuntokauden alettua kysymykseen vastasi liikenneministeri Merja Kyllönen, joka totesi, että ”Hallitus pitää autoon sijoitettavaa korttia hyvänä ratkaisuna ongelmaan, mutta koska autojen ja perävaunujen puitedirektiivi edellyttää, että jäsenmaiden on hyväksyttävä liikenteeseen mainitun direktiivin mukaisesti tyyppihyväksytyt ajoneuvot, ei pelastuskortin saattamista pakolliseksi varusteeksi pidetä tällä hetkellä mahdollisena, koska direktiivi ei sisällä vaatimusta pelastuskortista.”
Heinonen ihmettelee vastausta.
– Eihän direktiivi voi tällaiseen este olla, ei tämä ole auton osa tai tekninen järjestelmä. Kyse on vain paperista auton sisällä ja kun sillä voidaan merkittävästi auttaa pelastushenkilökunnan toimintaa ja myös turvata heitä niin kyllä asiassa pitää olla tie edetä, ihmetteli Heinonen ja piti kuitenkin hyvänä, että liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Liikenteen turvallisuusvirastoa ottamaan tämän harkintaan ajoneuvotietojärjestelmän jatkokehityksessä, jotta tulevaisuudessa pelastuslaitokset saisivat tiedon aina sähköisesti rekisterinumeron perusteella.
– En oikein ymmärrä, että tästäkin pitäisi nyt rakentaa joku kallis uusi sähköinen järjestelmä, kun asian voisi hoitaa tehokkaasti ja edullisestikin. Toivon, että ministeri miettii asiaa vielä uudestaan, totesi Heinonen.