Keväästä ei tietoakaan. Eilinen iltapäivä ja nyt mennyt yö toivat todellakin kunnon takatalven tänne Lopelle. Täytyy varata ajoaikaa reilummin Helsinkiin. Varmasti tuo lumimäärä jo sotkee liikennettäkin. Mutta toisaalta maaliskuussa kuuluu olla näin enkä itse ainakaan hyväksy sitä, että nyt todetaan taas, että sää yllätti. Normaali talvikeli ja sen mukaan aikataulut.
Opetusministerimme Henna Virkkunen nosti esille nyt tuo opiskeluaikojen nopeuttamisen. Henna aikoo remontoida nyt nykyisen yliopistojen pääsykoejärjestelmän ja mikä tärkeintä hän on nyt tarttumassa nimenomaan ns. itse riippumattomien välivuosien karsimiseen. Tarkoitus on siis aiempaa premmin hyödyntää yo-kirjoitusten tuloksia jolloin tuoreet ylioppilaat olivat tietyllä tavalla etusijalla tai eivät ainakaan takamatkalla pidempään pääsykokeisiin valmistuneisiin nähden. Tästä ja näistä puhuimme pitkään myös viime viikonloppuna kun olin puhumassa kokoomusopiskelijoiden Talvikorkeakoulussa Riihimäellä. Kannustin heitäkin alansa asiantuntijoina tuomaan esille keinoja miten saisimme nuo ”turhat” välivuodet pois ja opintoajat lyhenemään.
Nyt Henna Virkkusen mukaan esimerkiksi ainereaalin tuloksista pitäii tai voisi jakaa pisteitä pääsykokeissa. Tämä kuullostaa juuri siltä miltä pitääkin ja onkin nyt hyvä, että tämäkin pitkäaikainen ongelma korjataan. On nimittäin monia jotka joutuvat hakemaan useita kertoja yliopistoon ja niitä pakollisia välivuosia tullee useita. Itse pohdinkin, että voisiko jopa miettiä myös sitä, että yliopistoihinkin voisi hakeutua sisään kaksi kertaa vuodessa vaikka pääpainoinen uusi opiskelukokonaisuus alkaisikin aina syksyllä. Sekin kannattaisi selvittää.
Nyt tuota koko pakettia siis tarkastellaan huolella ja tavoitteena mm. yhteinen sähköinen hakujärjestelmä kaikille yliopistoille ja tarkoituksena nimenomaan vauhdittaa abiturienttien siirtymistä korkeakouluopintoihin. Lisäksi omassa remontissa nimenomaan opintoaikojen lyhentämiseksi on myös opintotukijärjestelmä, jonka tavoite tulevaisuudessa on kannustaa kokopäiväiseen opiskeluun. Tarkoitus on siis palkita opiskelijoiden nopeammasta valmistumisesta vaikka hieman vielä kysymysmerkein itse suhtaudun Stefan Wallinin esitykseen jossa opintotukea korotettaisiin nopeasti opiskeleville. Periaatteessa tämä hyvin pitkälle minunkin ajattelua, mutta se ei, että opintorahaa korotettaisiin vain tai vasta opintojen loppuvaiheessa. Itse loisin mieluumminkin kokonaisuuta opiskeluun kannustavan kokonaisuuden ja sellaisen mikä nimenomaan kannustaisi esimerkiksi viiden vuoden valmistumisaikoihin. Eli puhuisinkin itse mieluummin viiden vuoden etupainotteisesta korotetusta opintotuesta ja nimenomaan opintorahasta tässä opiskeluvaiheessa. Opintorahaa tullee siis korottaa minusta selkeästi ja nimenomaan esimerkiksi viiden ensimmäisen opiskeluvuoden ajalta. Samalla olisin valmis poistamaan työtekoa estävät vapaantulon rajat. Itse pidän riittävänä, että opinnot etenevät. Ei työnteosta pitäisi tässäkään elämäntilanteessa rangaista. Mutta tämäkin paketti nyt uudessa tarkastelussa ja lupaan olla tässäkin aktiivinen heti nyt valmisteluvaiheeessa ja olkaa myös te minuun päin. Mielelläni kuulen ideoita ja ajatuksia miten tässä palapelissä pitäisi edetä.
Mutta nyt lunta tulee edelleen ja suuntaan kohti Eduskuntaa reilulla ajoajalla. Tänään normaali työpäivä talolla ja illalla Lopella Lopen Kokoomuksen kevätkokous Kirkonkylän koululla. Rehtori Erika Kauppi-Nykänen ja erityisopettaja Sanna Kallela esittelevät koulujaan ja niiden tulevaisuutta ja samalla hieman linjaamme kokoomuksen koulutuspoliittisia tavoitteita Lopellakin. Tervetuloa siis sääntömääräiseenkin kokoukseen. Lisää tietoa www.lopenkokoomus.fi
…
Hetki sitten jälleen kotiin. Aamulla onneksi ei tuo keli aivan niin huono ollutkaan kuin pelkäsin. Tosin pikkupakkenen jäädytti ikkunaa, mutta muuten tiet hyvässä kunnossa. Eli turvallisesti talolle ja nyt jo takaisin Lopellakin siis. Päivä eduskunnassa meni tänään valiokuntien kokouksissa pitkien kuulemisten parissa. Samalla seurasimme miten hallituspuolueiden neuvottelut etenevät kehysriihessä. Moni asia saatiinkin tänään ratkaisuun ja myös vaikeita asioita on nyt pitänyt tehdä, jotta selviämme tästä taloustilanteesta niin valtiona kuin kuntienkin tasolla ja tietenkin jokainen suomalainen yksilönäkin. Elämme kovia aikoja.
Erittäin tärkeänä pidin sitä, että nyt saamme kunnille lisää rahaa. Aiheen nostin esille myös Radio Hämeen Politiikan Puhemyllyssä tänään ja myös ratkaisuja saimme. Kiinteistöveron ala- ja ylärajoja nostetaan nyt ja kokonaisvaikutus tai mahdollisuus kunnille on merkittävä. Eli pelivara on noin 900 miljoonaa jos kunnat sen haluavat nyt käyttää. Mutta vieläkin merkittävämpää on se, että saimme nyt sovun siitä, ett’ kuntien osuus yhteisöveron tuotosta nousee 10 prosentilla. Nosto tehdään myös ns. taannehtivasti eli jo tämän vuodesta alusta. Kunnille ohjataan siis nyt 32 prosenttia yhteisöveron tuotosta. Mutta itse uskon, että tarvitsemme vielä tämänkin jälkeen lisätoimenpiteitä ja niihin pitää myös olla valmiutta. Kuntien tilanne on äärimmäisen tukala. Mutta palailen näihin aiheisiin ja riihen antii vielä tässä lähipäivinä.
Juuri hetki sitten saimme myös päätökseen Lopen kokoomuksen kevätkokouksen. Tällä kertaa pidimme kokouksen Kirkonkylän koululla ja esillä paikan mukaan koulupuolen ajankohtaiset asiat. Väkeä erittäin paljon paikalla ja oikein hyvää tausta ja linjoituskeskustelua. Tällaista olemme kaivanneet. Tänään mm. saimme päätöksen siitä, että emme tule hyväksymään luokkakokojen suurentamista nyt yli 30 oppilaan luokkiin. Aikanaan nimittäin Lopelle saatiin aikaan maanlaajuisestikin aika ainutlaatuinen ja opettajien ja vanhempien kiittelemä joustava maksiluokkakoko. Homma toimi ja mm. erityisopetuksen ja koulunkäyntiavustajien tarve väheni. Mutta viime joulukuussa valtuusto teki yllättävän äänestyspäätöksen ja päätti purkaa tuon 28 oppilaan joustavan maksiluokkakoon. Hävisimme silloin äänestyksen ja nyt meidän ja opettajien ja myös perheiden pelko on se, että tiukassa taloustilanteessa näemme jälleen yli 30 oppilaankin luokkia Lopella. Itse muista sellaisia opettaja-ajaltani ja voin todeta, että ei mitään järkeä. Tänään siis päätimme, että pidämme ehdottomana ylärajana 30 oppilasta ja tulemme vaatimaan sivistystoimelta ratkaisuja jolla tämä voidaan taata tulevaisuudessakin.