Tänään käymään Virossa ja sen pääkaupungissa Tallinnassa. Tammikuun ainoat vapaapäivät tässä ja pieni lomaretki siis niiden kanssa. Aamulla laiva vie Tallinnaan ja sitten huomenna jo takaisin.

Lähde: Wikipedia kuva
Tallinnaan vievästä sillasta tai tunnelmista on puhuttu pitkään. Vanhimpia painettuja todistuksia siitä lienee opiskelijalehden irvailut ilmapallojen kannattelemasta junasillasta, mutta nyt idea on ainakin ottanut hieman maatakin jalkojen alkeen pelkän utopian sijaan. Tunnelin toteutusmahdollisuuksien tutkimisesta sovittiin nimittäin alkuvuodesta ensimmäistä kertaa valtiotasolla Suomen ja Viron välillä. Maittemme liikenneministerit Anne Berner ja Kristen Michal allekirjoittivat muistion liikenneyhteistyöstä yhdessä Helsingin ja Tallinnan johdon kanssa.
Jättimäisestä hankkeesta on kyse enkä itse osaa ottaa siihen vielä oikeastaan minkäänlaista kantaa. Sitä se kuitenkin helpottaisi, että emme enää olisi täällä kuin saari vaan meiltäkin oli junayhteys Tallinnan kautta aina Euroopan sydänmailla. Mutta myös kustannuksiltaan junatunneli on valtaisi. On arvioitu että se maksaisi 9-13 miljardia euroa. Hankkeelle on suunniteltu EU:n 40 prosentin EU-rahoitusta. Se toki on vielä kovin alhainen jos vaikkapa sitä vertaa Tallinnasta eteenpäin jatkavan junaradan Rail Baltican EU-rahoitukseen mikä on parhaimmillaan 85 prosenttia. Helsinki-Tallinnan tuen pitää olla siis jotain mieluumminkin reilusti yli 50% kuin alle.
On arvioitu, että Helsingin ja Tallinnan välillä vuosittain kulkisi 11 miljoonaa työmatkalaista eli noin 25 000 matkustajaa päivittäin. Liikennöinti kaupunkien välillä muuttuisi näin päivittäiseksi siis jopa normaaliksi työmatkaksi. Matka maksaisi nykyarvioiden mukaan 36 euroa ja veisi aikaa vain puolisen tuntia. Itseasiassa koko hankkeen kannattavuuden kannalta tärkeintä on juuri se, että matkan Helsingin ja Tallinnan keskustan välillä tulee olla mahdollisimman lyhyt ja sujuva. Puolituntia sitä olisi.
Nyt jo tehtyjen laajojen selvitysten mukaan Helsingin ja Tallinnan tunneli vaikuttaisi merkittävästi niin Suomen kuin Vironkin kilpailukykyyn ja vetovoimaan. Kaupunkien välille syntyisi samalla laaja ja toimiva työssäkäyntialue.
Mielenkiintoinen ja suuri hanke. Mutta tällaisia tulevaisuushankkeita pitää tutkia ja sellaisia myös tarvitaan. Ei siis sanota heti ei vaan annetaan 2030-luvulle tähtäävällekin hankkeelle sija ajatuksissamme.
Nyt lomapäivää viettämään ja en anna ajatuksiani työasioille nyt. Jos ei ole ihan pakko.
Kommentit