Pidän myönteisenä sitä, että uusi hallitus on valmis uudelleen arvioimaan ja myös korjaamaan tehtyä taksilakia. Nostan oman käden ylös sen takia, että yhtenä hallituspuolueen kansanedustajana olin hyväksymässä uudistusta. Mutta muistutan, että itse kuuluin uudistuksen hallituspuolueiden pieneen kriitikkojoukkoon ja esitin esimerkiksi Kokoomuksen eduskuntaryhmän kokouksessa, kun aikanaan asiaa käsittelimme, että tehdään uudistus kokeilun kautta esimerkiksi PK-seudulla, kun siellä tuntui ainakin innokkain tuki uudistukselle olleen. Jäin silloin aikalailla yksin. Huoleni oli se, että palvelut hukkuvat maaseudulta ja näin on myös käynyt.
Taksiuudistus on tuonut omanlaisensa ongelmat niin kaupunkeihin kuin maaseudullekin. Kaupungeissa huijaukset ovat lisääntyneet ja myös lain mahdollistamat vedätykset. Jonossa on välissä esimerkiksi auton minkä taksa on aivan toisenlainen kuin muiden. Hyvä uskoinen matkustaja ei ymmärrä tai huomaa hintaa tarkistaa ja matka saattaa ollakin totutun 20 euron sijaan vaikkapa 60 euroa tai 80 euroa. Näin siksi kun alle 100 euron summaa jääviä kustannuksia ei tarvitse erikseen mainita.
Minusta pitäisi nyt takseihin palauttaa valvotut ja ”sinetöidyt” hyväksytyt taksamittarit. Nyt on autoja ilman mittareita ja sen tiedämme mitä siinä leikissä tapahtuu. Lisäksi mittari varmistaisi sen, että taksa on se mikä on kerrottu vaikka sitten eri yrityksillä voisikin olla erilaisia kilometrihintoja. Pitää varmistaa, että asiakas helposti ja ilman monia kysymyksiä tietää millainen on auton hinta. Taksamittarit siis tulee palauttaa pikinmiten vaikka hintakilpailu sallittaisiinkin. Ja kaikkia taksiluvan nyt saaneet yli 4000 uutta taksilupaa pitää saada myös valvonnan piiriin ja verottajan rekistereihin. Myös tässä taksamittaripakko olisi tehokas ratkaisu ja poistaisi myös mahdollisuuden harmaaseen talouteen.
Maaseudulla on toisenlaisia ongelmia. Saatavuus on kärsinyt kun alalta meni taksiuudistuksen ja sen kanssa samaan aikaan toteutetun Kela-taksiuudistuksen ja myös monessa paikassa laajemman alueen käsittävän vammaispalvelulain alaisten kyytien myötä. Jäljelle monelle jäi ehkä vain koulukyytejä ja kokonaisuus ei enää toiminut, kun soteen liittyvät kyydit lähtivät pois ja monessa paikassa vammaispalvelulain alaiset kyydit kilpailutettiin niin, että mukaan ei kannattanut tai voinut lähteä. Itse siis korjaisin taksilain lisäksi myös Kela-taksien kilpailutuksia ja myös muiden sote-kuljetuksien ja varmistaisin näin, että ansaintalogiikka toimisi myös maaseudulla. Olisiko päivystysvelvollisuus mahdollista palauttaa niin sitäkin pitää arvioida. Toisaalta tarvitaan myös mahdollisuuksia joustavampaan toimintaan eli turhaa sääntelyä ei toisaalta pidä olla yhtään. Arvioida tämä kokonaisuus pitäisi nyt huolella ja pikaisesti.
Taksialan luotettavuus on nyt meidän poliitikkojen syystä uhattuna ja korjausliike tarvitaan pian. Itse olen valmis virheen myöntämään ja tukemaan järkeviä korjausliikkeitä vaikka jo syksyllä. Toivottavasti Rinteen hallitus on korjausliikkeisiin valmis jo vaikka syksyn ensipäätöksissä. Täysi tuki tässä korjaussarjassa liikenneministeri Sanna Marinille.
Uskon myös, että keskustassakin siitä huolimatta, että keskustan johdolla nykyinen taksilain uudistus tehtiin, niin sielläkin on valmiutta korjausliikkeeseen. Ja toivottavasti kaikilla.
….
Helteet menneet ainakin hetkeksi. Täällä jo valmistaudutaan kouluvuoteen. Tänään reppu- ja kynä- ja kumikaupoilla. Myös Neste Rallin valmisteluja ja huomenna sitten suunnaksi 19. kerran Suomen MM-ralli. Selostajan ja juontajan töihin. Mun rakas kesätyöni.