Kansanedustajat Timo Heinonen, Heikki Autto ja Jaana Pelkonen lanseerasivat elokuussa Syö ja juo suomalaista- tuetaan kotimaista ruuantuotantoa- kampanjan. Kampanjalle perustettu facebook-sivusto keräsi muutamassa päivässä kymmeniä tuhansia tykkäyksiä.
-Kampanjan tarkoituksena oli aktivoida kuluttajia tukemaan kotimaista ruuantuotantoa tilanteessa, jossa elintarvikesektori ajautui suuriin ongelmiin Venäjän asettamien vastapakotteiden takia, kampanjaa ideoinut kansanedustaja Timo Heinonen kertoo.
-Tässä tavoitteessa on onnistuttu muiden kampanjoiden kanssa hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan 17% suomalaisista on oman arvionsa mukaan lisännyt kotimaisten elintarvikkeiden kulutusta. Suomi-talkoot eivät jääneet vain siis tykkäyksien tasolle.
Kampanja on kerännyt näkyvyyttä laajalti ja esimerkiksi kansanedustajat läpi poliittisen kentän lähtivät talkoisiin mukaan. Myös maatalousministeri Petteri Orpo liittyi kampanjaan sekä tasavallan presidentti Sauli Niinistö kertoi, että hänkin keskittyy nyt ruokahankinnoissaan suomalaiseen ruokaan. Tällä hetkellä mukana kampanjassa on jo yli 70 000 suomalaista.
-On ilo huomata kuinka suomalaiset lähtivät yhteistuumin talkoisiin. Tällä tavoin syömme osan vastapakotteiden aiheuttamista ongelmista pois, toteaa Timo Heinonen.
Kampanjaan voi liittyä Facebookissa Syödään ja juodaan suomalaista – sivulla. Tärkeintä kuitenkin ovat oikeat ostopäätökset kaupassa.