Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa –kampanjaa vietetään maaliskuun alussa nyt jo viidettä kertaa. Kahden viikon haasteessa halutaan nostaa esille suomalaista ruokaa ja ruoantuotantoa, mutta myös ruokapakettien ja tuoteselosteiden läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä. Aikanaan kansanedustaja Timo Heinosen ja Maa- ja metsätaloustieteellisessä opiskelevan Tiina Seppälän liikkeelle panema kampanja on saanut vuosittain mukaan tuhansia suomalaisia ja joukkovoima on myös osaltaan ollut vaikuttamassa mm. ruuan alkuperämerkintöjen paranemiseen.
– Viidessä vuodessa on tapahtunut paljon. Yleisesti ihmisten tietoisuus on parantunut, mutta myös halu tietää mitä suuhunsa laittaa. Onneksi myös toimia ruuan alkuperämerkintöjen parantamiseksi on saatu aikaan, kertoo kansanedustaja Timo Heinonen, jolle kotimainen ruoka ja lähiruoka on aina ollut lähellä sydäntä.
Jälleen on siis aika kokeilla nyt jo viidennen kerran maaliskuun alussa kuinka suomalaista ruokaa kaupasta löytyy. Ideana siis syödä vain suomalaista ruokaa ja varmistaa aina onko liha, einekset, leipä, maito, maitotuotteet jne. suomalaisia.
Facebookissa kerätään jälleen tapahtumasivuille kokemuksia siitä miten löydämme suomalaisia tuotteita, onko paketit hämäävän suomalaisia vaikka sisällä onkin jotain muuta jne. Mitkä merkit ovat aina 100% suomalaista alkuperää? Löytyykö suomalaista leipää marketista vai pitääkö leipoa itse? Onko mikään muuttunut vuodessa tai kahdessa?
Ensimmäisellä kerralla vuonna 2013 Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa -kampanjassa oli mukana yli 1800 suomalaista ja vuosina 2014 ja 2015 mukana oli jo reilusti yli 2000 hyvän suomalaisen ruuan ystävää. Ja syksyllä 2014 pakotetalkoissa hyvää suomalaista oli syömässä – Syödään ja juodaan suomalaista – tuetaan kotimaista ruoantuotantoa vaikeassakin tilanteessa -kampanjassamme – yli 71 000 ihmistä.
Ota haaste vastaan ja tule yhdessä kokeilemaan miten suomalaista ruokaa löytyy ja saa ja millaisia haasteita hommassa ilmenee.