Pitkä ja monipuolinen moottoriurheilutausta teki minusta aikanaan osan suussa myös Motorsport-kansanedustajan. Mielelläni tällaisen tittelin itselleni otinkin ja olen yrittänyt sitä kantaa sen arvon mukaisesti ja olla moottoriurheilun ja moottoriurheiluväen äänitorvi ja apumies puoluekantoihinkin katsomatta. Ja nykyisin yhteydenottoja tuleekin todella paljon ja mitä erilaisemmista asioista niin suoraan moottoriurheiluun liittyen kuin motorsportväkeä muutenkin kiinnostaviin asioihin liittyen.
Nyt viimeksi esille nousi ELY:n virkamieskoneiston suunnittelema ja valmisteleman ”autojen nopeuskilpailujen” eli siis meidän suussa rallien järjestäjiä koskeva teiden kuntoonpanosopimus. Jo nykyisinkin rallin järjestäjä on vastuussa tieosuuksista sekä niiden kunnostamisesta entiselleen rallien jälkeen. Tiet tulevat jo nykyisellään rallia edeltävää parempaan kuntoon ja se itseasiassa onkin ollut ehto aina sille, että teitä rallikäyttöömme saamme. Ja itseasiassa tänä päivänä monet yksityistiet jopa pyytävät meitä rallien kanssa teilleen. Se on merkki siitä, että me hoidamme tiet kuntoon käyttömme jälkeen ja siis jopa parempaan kuin teille tullessa. Tämä käytäntö on ollut käytössä vuosikymmeniä, eikä sen tulkitsemisessa tai toteuttamisessa ole ollut ongelmia. Toimintatapa on myös kasvattanut ennätysmäärän maailmanmestareita.
Nyt kuitenkin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) valmistelee uutta pohjaa valtionteiden kuntoonpanosopimukselle. Kyseinen sopimus on asiakirja, jolla varmistetaan teiden kunnossapito ja kunnostaminen rallikisojen jälkeen. Siis varmistetaan asiaa mikä on ollut kunnossa jo vuosikymmeniä ja toiminut moitteettomasti. Ja tästä pääsemmekin juonen oikeaan käänteeseen.
Uudessa sopimuspohjassa todetaan saamani tiedon mukaan seuraavasti: ”kulutuskerrosmursketta lisätään aina vähintään kymmenen tonnia yhtä tiekilometriä kohden”. ELY-keskus haluaa siis sopimukseen kirjauksen kiinteästä määrästä kulutuskerrosmursketta, vaikka ralli ajettaisiin talvella lumisella ja jäisellä tiellä tai vaikka tielle ei tulisikaan soratarvetta. Tämä ei ole järkevää: esimerkiksi talvisin murskeen ajattaminen teille voi olla jopa haitallista. Lisäksi rallien jälkeiset korjaustarpeet eivät ole samanlaisia joka tieosuudella. Ne riippuvat tiestöstä, vuodenajasta sekä rallin kokoluokasta. Järkevin toimintatapa olisi jatkaa nykyistä käytäntöä, jossa rallin järjestävä taho huolehtii korjaustöistä sekä harkinnanvaraisesti ajattaa kulutuskerrosmursketta.
Uudenlainen sopimuspohja ja siihen kirjatut velvoitteet vaikuttaisivat negatiivisesti suomalaiseen rallikulttuuriin vähentäen sekä kisoja että harjoitusajoja. Uusi sopimus nostaisi yhden erikoiskokeen kustannuksia 3 000-5 000 euroa. Käytännössä tämä tarkoittaisi rallien loppumista.
Itse olen tässä nyt noussut vastarintaan ja kiitos, että olen saanut tälle vastustukselle tukea myös teiltä paljon. Olen tehnyt asiasta nyt jo kysymyksen ja esityksen maamme hallitukselle ja liikenneministerille. Yritetään siis pysäyttää älytön valmistelu ja turvata järkevä ja jo nyt teitämme parantava käytäntö jatkossakin. Sillä isoin uhka alati heikkeneville valtionteille olisi se, että niitä ei enää ralliväkikään käyttäisi ja sen jälkeen korjaisi. Sillä kyllä niin luvattoman huonoa on tänä päivänä valtion oma teiden kunnossa pito ja huolto. Niin itseasiassa tällä 10 tonnia vaatimuksellahan ELY yrittäisi rahastaa meiltä lisää teittensä huonoon kunnossa pitoon. Mutta rallien loppuminen muuttaisikin haaveen aivan toiseksi.
Minä siis lupaan laittaa soraa nyt mieluumminkin ELY:n virkamieskoneiston rattaisiin.
Pidän teidät tästä asiasta ajantasalla ja katsotaan jos vaikka ensi viikonloppuna Mikkelin SM-rallissa voisimme tästäkin muutaman sanan vaihtaa.
….
Kello 16.28 ja eduskunnassa keskustelu koulutuksesta jatkuu. Tämä on minusta erittäin tärkeä aihe ja hyvä, että keskustelussa nyt ennen muuta se kuinka saamme jatkossa pidettyä maamme osaamisen huipputasolla tulevaisuudessakin. Itse olen sitä mieltä, että lisäleikkauksiin ei enää koulutuksesta ole varaan ja samaan aikaan pitää uudistaa kunnolla tuo varhaiskasvatuslaki, lukiolaki ja vahvistaa ammatillistakoulutusta ja myös turvata toiseen asteen koulutuksen saavutettavuus järkevästi koko maassa. Tästä aiheesta myös kolumnin kirjoitin ja se varmasti lähiaikoina lehdessäkin.
Ympäristövaliokunnan kokouksessa tänään valiokunta muisti minua pienellä syntymäpäivälahjalla. Tästä valiokunnasta on tullut minulle neljän vuoden aikana hyvin läheinen. Iso merkitys on ollut sillä, että valiokuntaamme on johtanut erinomainen Martti Korhonen, jota arvostan poliitikkona ja ihmisenä todella paljon. Mutta mukana myös hienoja kollegoita eri puolueista ja tänään kun valiokuntaamme mietin niin vain Anni Sinnemäki oli joukostamme poissa tämän kauden joukkueesta. Hänenkin kanssaan oli mukava tehdä työtä. Mutta iso kiitos vielä ympäristövaliokunnallemme ja Martille kauniista sanoista ja lahjasta. Ja arki sitten puheiden ja synttärikahvien jälkeen heti jatkuikin ja veimme maaliin myös ilmastolain. Myös keskusta, vasemmistoliitto ja vihreät oppositiosta asettuivat tukemaan tätä laki yhdessä hallituksen kanssa ja se oli minulle valiokuntavastaavanamme erittäin tärkeää. On hyvä, että tässä ilmastonmuutoksen torjuntatyössä on kaikki puolueet mukana. Ja alleviivaan nyt vielä, että tämä laki ei siis tuonut mitään uusia velvoitteita teollisuudelle, yrityksille, maatiloille eikä yksittäisille suomalaisillekaan. Puitelaki siis kyseessä mikä kokosi vain aiemmin tehdyt ja luvatut kokoon.
Päivällä myös ulkoasiainvaliokunnan kokous missä esillä tänäänkin Ukrainan sota ja sen tulitauko. Aivan viimeiset viestit kertovat, että jotain edistystä olisi laukausten vaihdon laantumisesta nähtävissä. Mutta edelleen olen epäileväinen, että rauha kestäisi ja Venäjä jättäisi itsenäisen maan rauhaan. Mutta toivottavasti olen väärässä.